3 Belgen Ad Petersen Annet van de Elzen Arnoud de Blauw Beelden Biezen Birgitt van Bracht De Muzen De Verbeelding Eindexamenwerk St.Joost Engels design Fotografica Frans Kerkhoff Franse schilderkunst Gaby Bovelander Henk Klok Herman Gordijn Het sublieme gemis Jan Fabre Jan Hoet Jan Hoet 2 Jan Hoet 3 Jean-Michel Alberola Jean-Pierre Caumiant Jeroen Bechtold Jeroen Doorenweerd Johan Clarysse Jon Marten Kees Mol KunstRAI 1993 Leon Adriaans Lotti van der Gaag MUHKA Marcel Maeyer Martien de Visser Middelheim Miquel Barcelo Mireille van 't Hoff Miriam Slaats NBKS 1 NBKS 2 Open Ateliers Pieter Ouborg Rick Koren Right of Speech Robert Wilson Rosemarie Trockel Signmar Polke Textielmuseum Thijs van Kimmenade Tine van de Weyer en Bert Poulisse USA Today Vormen van sculptuur Vrij Spel Willem Pak Fo Tjon Wim Claessen Wim Schuetz Witte de With Wolfgang Laib Wolfslaar Yvon Ne Zoersel
|
Project Leerschool der Photografie, 28 fotografen, verwant met Biezen, tonen werk in Lokaal 01, in kader van Breda Fotografica, juli-sept 1993
Leerschool der Photografie
Lokaal 01 doet op heel eigen en eigenzinnige manier mee aan Breda Fotografica. De Eindhovense kunstenaar Hans Biezen, van huis uit beeldhouwer maar vooral bekend als fotograaf, heeft 28 door hem opgeleide of met hem verwante kunstenaars-fotografen in Lokaal 01 bijeen gehaald om werk te presenteren. De meesten beschouwen de fotografie als een beeldende techniek, als een taal die nauw verwant is met andere talen als schilderkunst en beeldhouwkunst. Zij zoeken in hun werk ook duidelijk die andere beeldtalen op en maken soms werk dat schilderen is met fotografische techniek. Fotografie wordt daarmee benoemd als proces, als een technische ontwikkeling die grenzen mijdt en dus beweging zoekt.
Bij die beweging wordt de bezoeker van deze presentatie in Lokaal 01 actief betrokken. Hij wordt in de gelegenheid gesteld om zijn eigen catalogus samen te stellen. Hij koopt een bijna leeg boek met als titel Leerschool der Photografie, ontleend aan Gustave Flauberts roman Leerschool der Liefde. Op elke pagina staat een klein, vertaald citaat uit die roman, een stukje tekst dat hoort bij een foto die de kijker nog moet maken. Daartoe leent hij van Lokaal 01 een polaroidcamera en maakt van de tentoonstelling die foto's die hij zelf verkiest.
De mooiste foto`s op de presentatie zijn die van Lidwien van de Ven. Zij fotografeert hoofdzakelijk vrouwen in verrassende houdingen die te maken hebben met heel basale gevoelens als angst, huiver, behoefte aan beschutting. En altijd geplaatst in een abstracte, lege ruimte. Zij laat nu twee objecten zien waarvan de foto van een vrouw in sarong en met waaier het centrale deel vormt. De vrouw kruipt weg of hurkt nadrukkelijk op de grond, daarmee de plek accentuerend van haar aanwezigheid. Tegelijkertijd verbergt ze (of tracht te verbergen) haar gelaat achter de waaier. Voor de kijker ? Wellicht. Maar bijzonder is het dat ook de kijker even terugdeinst bij deze foto's die naar een onzichtbare dreiging verwijzen en de angst oproepen die daarvan het gevolg is. Zo ontstaat ook bij de kijker een bewustzijn van het medium foto.
Lokaal 01, Kloosterlaan 138, Breda, tot 19 september.
|