Archief Frits de Coninck
199319941995199619971998199920002001
3 Belgen
Ad Petersen
Annet van de Elzen
Arnoud de Blauw
Beelden
Biezen
Birgitt van Bracht
De Muzen
De Verbeelding
Eindexamenwerk St.Joost
Engels design
Fotografica
Frans Kerkhoff
Franse schilderkunst
Gaby Bovelander
Henk Klok
Herman Gordijn
Het sublieme gemis
Jan Fabre
Jan Hoet
Jan Hoet 2
Jan Hoet 3
Jean-Michel Alberola
Jean-Pierre Caumiant
Jeroen Bechtold
Jeroen Doorenweerd
Johan Clarysse
Jon Marten
Kees Mol
KunstRAI 1993
Leon Adriaans
Lotti van der Gaag
MUHKA
Marcel Maeyer
Martien de Visser
Middelheim
Miquel Barcelo
Mireille van 't Hoff
Miriam Slaats
NBKS 1
NBKS 2
Open Ateliers
Pieter Ouborg
Rick Koren
Right of Speech
Robert Wilson
Rosemarie Trockel
Signmar Polke
Textielmuseum
Thijs van Kimmenade
Tine van de Weyer en Bert Poulisse
USA Today
Vormen van sculptuur
Vrij Spel
Willem Pak Fo Tjon
Wim Claessen
Wim Schuetz
Witte de With
Wolfgang Laib
Wolfslaar
Yvon Ne
Zoersel







Project Leerschool der Photografie, 28 fotografen, verwant met Biezen, tonen werk in Lokaal 01, in kader van Breda Fotografica, juli-sept 1993 Leerschool der Photografie Lokaal 01 doet op heel eigen en eigenzinnige manier mee aan Breda Fotografica. De Eindhovense kunstenaar Hans Biezen, van huis uit beeldhouwer maar vooral bekend als fotograaf, heeft 28 door hem opgeleide of met hem verwante kunstenaars-fotografen in Lokaal 01 bijeen gehaald om werk te presenteren. De meesten beschouwen de fotografie als een beeldende techniek, als een taal die nauw verwant is met andere talen als schilderkunst en beeldhouwkunst. Zij zoeken in hun werk ook duidelijk die andere beeldtalen op en maken soms werk dat schilderen is met fotografische techniek. Fotografie wordt daarmee benoemd als proces, als een technische ontwikkeling die grenzen mijdt en dus beweging zoekt. Bij die beweging wordt de bezoeker van deze presentatie in Lokaal 01 actief betrokken. Hij wordt in de gelegenheid gesteld om zijn eigen catalogus samen te stellen. Hij koopt een bijna leeg boek met als titel Leerschool der Photografie, ontleend aan Gustave Flauberts roman Leerschool der Liefde. Op elke pagina staat een klein, vertaald citaat uit die roman, een stukje tekst dat hoort bij een foto die de kijker nog moet maken. Daartoe leent hij van Lokaal 01 een polaroidcamera en maakt van de tentoonstelling die foto's die hij zelf verkiest. De mooiste foto`s op de presentatie zijn die van Lidwien van de Ven. Zij fotografeert hoofdzakelijk vrouwen in verrassende houdingen die te maken hebben met heel basale gevoelens als angst, huiver, behoefte aan beschutting. En altijd geplaatst in een abstracte, lege ruimte. Zij laat nu twee objecten zien waarvan de foto van een vrouw in sarong en met waaier het centrale deel vormt. De vrouw kruipt weg of hurkt nadrukkelijk op de grond, daarmee de plek accentuerend van haar aanwezigheid. Tegelijkertijd verbergt ze (of tracht te verbergen) haar gelaat achter de waaier. Voor de kijker ? Wellicht. Maar bijzonder is het dat ook de kijker even terugdeinst bij deze foto's die naar een onzichtbare dreiging verwijzen en de angst oproepen die daarvan het gevolg is. Zo ontstaat ook bij de kijker een bewustzijn van het medium foto. Lokaal 01, Kloosterlaan 138, Breda, tot 19 september.