Archief Frits de Coninck
199319941995199619971998199920002001
3 Belgen
Ad Petersen
Annet van de Elzen
Arnoud de Blauw
Beelden
Biezen
Birgitt van Bracht
De Muzen
De Verbeelding
Eindexamenwerk St.Joost
Engels design
Fotografica
Frans Kerkhoff
Franse schilderkunst
Gaby Bovelander
Henk Klok
Herman Gordijn
Het sublieme gemis
Jan Fabre
Jan Hoet
Jan Hoet 2
Jan Hoet 3
Jean-Michel Alberola
Jean-Pierre Caumiant
Jeroen Bechtold
Jeroen Doorenweerd
Johan Clarysse
Jon Marten
Kees Mol
KunstRAI 1993
Leon Adriaans
Lotti van der Gaag
MUHKA
Marcel Maeyer
Martien de Visser
Middelheim
Miquel Barcelo
Mireille van 't Hoff
Miriam Slaats
NBKS 1
NBKS 2
Open Ateliers
Pieter Ouborg
Rick Koren
Right of Speech
Robert Wilson
Rosemarie Trockel
Signmar Polke
Textielmuseum
Thijs van Kimmenade
Tine van de Weyer en Bert Poulisse
USA Today
Vormen van sculptuur
Vrij Spel
Willem Pak Fo Tjon
Wim Claessen
Wim Schuetz
Witte de With
Wolfgang Laib
Wolfslaar
Yvon Ne
Zoersel







Expo beelden en schilderijen van Jean-Pierre Caumiant (B) in Galerie Molenaars, Breda Jean-Pierre Caumiant De kunstenaar Jean-Pierre Caumiant (1948) is een Waal die tot 1983 als architekt heeft gewerkt. Dat op zich onbelangrijke gegeven wordt opmerkelijk bij het zien van zijn werk. Dat heeft niets van ruimtelijkheid of van formele abstractie, kwaliteiten die je in het denken van een architekt verwacht. Caumiant schildert en bouwt zich een heel eigen gesloten wereld die zwanger gaat van symboliek. Hij schildert donker, zwart, naar het lijkt met een teerachtige verf. Dat is de zware grondtoon die de vormen bijeen lijkt te houden die vervolgens worden aangebracht. Hij doet dat door te krassen in het verfoppervlak of door menselijke gestaltes te schilderen tegen een witte, nisvormige achtergrond. Soms spaart hij in het zwart een mandorla uit, een amandelvormig vlak waar in de vroeg-christelijke tijd Christus in werd afgebeeld. In plaats daarvan zet Caumiant een wit, geabstraheerd kruisvormpje op die beladen plaats. Hij werkt in zijn schilderijen ook met staafjes ijzer die gebundeld worden en in strakke orde worden bevestigd tegen een lichte achtergrond. Maar op een plaats zal hij de orde doorbreken door een bundeltje weg te laten. In zijn beelden, kastjes eigenlijk, speelt Caumiant op soortgelijke wijze met vormen en symbolen, die hij overal vandaan haalt. Het gebruik is te willekeurig om tot een, vaste betekenis te leiden die andere interpretaties uitsluit. Ze lijken net zo gemakkelijk op totems als op ouderwetse huisaltaarjes uit onze eigen cultuur. Jean-Pierre Caumiant in Galerie Molenaars, Ginnekenweg 79, Breda, tot 21 maart