3 Belgen Ad Petersen Annet van de Elzen Arnoud de Blauw Beelden Biezen Birgitt van Bracht De Muzen De Verbeelding Eindexamenwerk St.Joost Engels design Fotografica Frans Kerkhoff Franse schilderkunst Gaby Bovelander Henk Klok Herman Gordijn Het sublieme gemis Jan Fabre Jan Hoet Jan Hoet 2 Jan Hoet 3 Jean-Michel Alberola Jean-Pierre Caumiant Jeroen Bechtold Jeroen Doorenweerd Johan Clarysse Jon Marten Kees Mol KunstRAI 1993 Leon Adriaans Lotti van der Gaag MUHKA Marcel Maeyer Martien de Visser Middelheim Miquel Barcelo Mireille van 't Hoff Miriam Slaats NBKS 1 NBKS 2 Open Ateliers Pieter Ouborg Rick Koren Right of Speech Robert Wilson Rosemarie Trockel Signmar Polke Textielmuseum Thijs van Kimmenade Tine van de Weyer en Bert Poulisse USA Today Vormen van sculptuur Vrij Spel Willem Pak Fo Tjon Wim Claessen Wim Schuetz Witte de With Wolfgang Laib Wolfslaar Yvon Ne Zoersel
|
Het is in elk geval een beeldschone tentoonstelling. De NBKS en
Peninsula, een kunstenaarscollectief uit Eindhoven, hebben een vorm
van samenwerking gerealiseerd rond het thema "Kunst en ethiek",
waarvan de tentoonstelling in het gebouw van de NBKS een resultaat
is. De tentoonstelling heet een beeldschone aanklacht en bevat werk
van tien hiertoe uitgenodigde kunstenaars, van wie de meeste of uit
Brabant geboortig zijn of hier werken. Het geheel ziet er mooi uit,
met een fraai uitgegeven catalogus met het essay van Paul Meeuws
waaraan de titel van de expositie ontleend is en een schitterende
portfolio, bevattende 10 prenten of multiples die de kunstenaars
speciaal voor de gelegenheid gemaakt hebben.
Het is typisch dat het uiterlijk zo opvalt van een tentoonstelling
die gaat over de "belangstelling voor persoonlijke en
maatschappelijke waarden en normen", over ethiek dus. Uiteraard is
een serieuze manifestatie ook perfect verzorgd. Maar waar het mij
om gaat is dat die ethiek zo'n flinterdun draadje is om een en
ander bij elkaar te krijgen. Als ik niet tevoren het overigens
helder geschreven essay gelezen had en me ook niet anderszins op de
hoogte had gesteld van wat de tentoonstelling bedoelde, dan zou ik,
als gewone kijker, niet op dat pretentieuze verband gekomen zijn.
Kunst en Ethiek, het is net zoiets als Kunst en Gevoel, om maar
iets te bedenken. Elke betrokkene trekt een passend gezicht, het
gaat om De Kunst nietwaar en wie durft het belang nog te ontkennen?
Maar ethiek is geen artistieke categorie, wat je er ook allemaal
over wilt zeggen. Welbeschouwd is elke artistieke daad van
betekenis er een met maatschappelijke relevantie, zoals elke
handeling van de mens een ethische kant heeft. Kunst en ethiek zegt
dus niks. Dat is ook het gevoel dat je overhoudt als je de
tentoonstelling gezien hebt. Je hebt een paar belangrijke
individuele objecten gezien (Jaap de Vries, Alexander Korsmit onder
anderen), een van-dik-hout-zaagt-men-planken installatie van Edu
Kisman, maar waar gaat het nu allemaal over ? De tentoonstelling
zelf beantwoordt die vraag in elk geval niet.
Een beeldschone aanklacht tot 10 januari bij de NBKS,
Reigerstraat 16 Breda.
|