3 Belgen Ad Petersen Annet van de Elzen Arnoud de Blauw Beelden Biezen Birgitt van Bracht De Muzen De Verbeelding Eindexamenwerk St.Joost Engels design Fotografica Frans Kerkhoff Franse schilderkunst Gaby Bovelander Henk Klok Herman Gordijn Het sublieme gemis Jan Fabre Jan Hoet Jan Hoet 2 Jan Hoet 3 Jean-Michel Alberola Jean-Pierre Caumiant Jeroen Bechtold Jeroen Doorenweerd Johan Clarysse Jon Marten Kees Mol KunstRAI 1993 Leon Adriaans Lotti van der Gaag MUHKA Marcel Maeyer Martien de Visser Middelheim Miquel Barcelo Mireille van 't Hoff Miriam Slaats NBKS 1 NBKS 2 Open Ateliers Pieter Ouborg Rick Koren Right of Speech Robert Wilson Rosemarie Trockel Signmar Polke Textielmuseum Thijs van Kimmenade Tine van de Weyer en Bert Poulisse USA Today Vormen van sculptuur Vrij Spel Willem Pak Fo Tjon Wim Claessen Wim Schuetz Witte de With Wolfgang Laib Wolfslaar Yvon Ne Zoersel
|
Beeldende kunst volgens Thijs van Kimmenade is een vereniging van
taal, denken, schilderij en beeld. En niet te vergeten humor. Zijn
werk is doorweven van razendsnelle associaties van woord en beeld
die altijd een mooie vorm opleveren en soms ook gewoon tot lachen
aanzetten. Maar fundamenteel is het idee achter het werk. Vanuit
een uitgedacht idee zoekt hij objecten, ofwel kant en klaar: de
"objets trouves", ofwel door hem georganiseerd. Hij onderzoekt het
woord op zijn betekenissen en zoekt in het bijzonder naar
dubbelzinnigheden, als een daad van semantiek zoals dat in de
taalwetenschap heet. Taal is in dat opzicht een schatkamer waarin
Van Kimmenade zich al lang vertrouwd voelt, net zo vertrouwd als in
de wereld van het beeld.
Dat onderzoek is bij hem een visueel spel dat hij doorspeelt in de
beelden die hij gebruikt. Een mooi voorbeeld daarvan is "Malzeit",
een speciale fotografische afbeelding (cibachrome) van een door Van
Kimmenade geregisseerde situatie met de schepper als overtuigd
middelpunt. De dubbelzinnigheid begint in het woord. "Malzeit" is
net zo goed de Duitse wens tot smakelijk eten, als een
samenstelling van de stam van het werkwoord "malen" (= schilderen)
en het woord "Zeit", wat een betekenis oplevert als tijd om te
schilderen. Dat woordspel wordt in het beeld voortgezet. We zien
een met linnen gedekte tafel met vier borden en bestek en een eter
die wacht tot het tijd is om met de nog afwezige gasten te gaan
eten. Maar de tafel is meer. Hij is gedekt met schilderslinnen, het
bestek blijkt te bestaan uit penselen die de borden flankeren die
geschilderd zijn in de primaire kleuren van De Stijl: blauw, rood,
geel en wit. En aan het hoofd van de tafel De Organisator. Het
beeld leidt nog tot een andere associatie en wel die met het slot
van het middeleeuwse Lied van Heer Halewijn: "Er werd gehouden een
banket, het hoofd werd op de tafel gezet." Maar dat is een
associatie war de kop van de kunstenaar ook om vraagt.
Opvallend aan het uiterlijk van zijn werk is de buitengewoon
heldere vormen die hij voor zijn visuele denken gebruikt. Hij
experimenteert ook met zijn vormen. De dingen krijgen niet alleen
een meerduidigheid, de vorm van de dingen verschuift soms ongemerkt
in een andere, even duidelijke vorm. Een strak geconstrueerde stoel
met opvallend hoge leuning (lijkend op het ontwerp van George
Eames) verandert door een ingreep van Van Kimmenade net zo
gemakkelijk in een maquette voor een flat.
Galerie en designcentrum VormVast presenteert de beelddende kunst
nu in en afgescheiden ruimte, een mooie zolder, goede kunst
waardig. Er valt bij Van Kimmenade in ieder geval genoeg te zien,
te denken en af en toe ook te lachen.
Van Kimmenade in galerie VormVast, Liesboslaan 291, Breda, tot
19 januari.
|