Archief Frits de Coninck
199319941995199619971998199920002001
3 Belgen
Ad Petersen
Annet van de Elzen
Arnoud de Blauw
Beelden
Biezen
Birgitt van Bracht
De Muzen
De Verbeelding
Eindexamenwerk St.Joost
Engels design
Fotografica
Frans Kerkhoff
Franse schilderkunst
Gaby Bovelander
Henk Klok
Herman Gordijn
Het sublieme gemis
Jan Fabre
Jan Hoet
Jan Hoet 2
Jan Hoet 3
Jean-Michel Alberola
Jean-Pierre Caumiant
Jeroen Bechtold
Jeroen Doorenweerd
Johan Clarysse
Jon Marten
Kees Mol
KunstRAI 1993
Leon Adriaans
Lotti van der Gaag
MUHKA
Marcel Maeyer
Martien de Visser
Middelheim
Miquel Barcelo
Mireille van 't Hoff
Miriam Slaats
NBKS 1
NBKS 2
Open Ateliers
Pieter Ouborg
Rick Koren
Right of Speech
Robert Wilson
Rosemarie Trockel
Signmar Polke
Textielmuseum
Thijs van Kimmenade
Tine van de Weyer en Bert Poulisse
USA Today
Vormen van sculptuur
Vrij Spel
Willem Pak Fo Tjon
Wim Claessen
Wim Schuetz
Witte de With
Wolfgang Laib
Wolfslaar
Yvon Ne
Zoersel







Beeldende kunst volgens Thijs van Kimmenade is een vereniging van taal, denken, schilderij en beeld. En niet te vergeten humor. Zijn werk is doorweven van razendsnelle associaties van woord en beeld die altijd een mooie vorm opleveren en soms ook gewoon tot lachen aanzetten. Maar fundamenteel is het idee achter het werk. Vanuit een uitgedacht idee zoekt hij objecten, ofwel kant en klaar: de "objets trouves", ofwel door hem georganiseerd. Hij onderzoekt het woord op zijn betekenissen en zoekt in het bijzonder naar dubbelzinnigheden, als een daad van semantiek zoals dat in de taalwetenschap heet. Taal is in dat opzicht een schatkamer waarin Van Kimmenade zich al lang vertrouwd voelt, net zo vertrouwd als in de wereld van het beeld. Dat onderzoek is bij hem een visueel spel dat hij doorspeelt in de beelden die hij gebruikt. Een mooi voorbeeld daarvan is "Malzeit", een speciale fotografische afbeelding (cibachrome) van een door Van Kimmenade geregisseerde situatie met de schepper als overtuigd middelpunt. De dubbelzinnigheid begint in het woord. "Malzeit" is net zo goed de Duitse wens tot smakelijk eten, als een samenstelling van de stam van het werkwoord "malen" (= schilderen) en het woord "Zeit", wat een betekenis oplevert als tijd om te schilderen. Dat woordspel wordt in het beeld voortgezet. We zien een met linnen gedekte tafel met vier borden en bestek en een eter die wacht tot het tijd is om met de nog afwezige gasten te gaan eten. Maar de tafel is meer. Hij is gedekt met schilderslinnen, het bestek blijkt te bestaan uit penselen die de borden flankeren die geschilderd zijn in de primaire kleuren van De Stijl: blauw, rood, geel en wit. En aan het hoofd van de tafel De Organisator. Het beeld leidt nog tot een andere associatie en wel die met het slot van het middeleeuwse Lied van Heer Halewijn: "Er werd gehouden een banket, het hoofd werd op de tafel gezet." Maar dat is een associatie war de kop van de kunstenaar ook om vraagt. Opvallend aan het uiterlijk van zijn werk is de buitengewoon heldere vormen die hij voor zijn visuele denken gebruikt. Hij experimenteert ook met zijn vormen. De dingen krijgen niet alleen een meerduidigheid, de vorm van de dingen verschuift soms ongemerkt in een andere, even duidelijke vorm. Een strak geconstrueerde stoel met opvallend hoge leuning (lijkend op het ontwerp van George Eames) verandert door een ingreep van Van Kimmenade net zo gemakkelijk in een maquette voor een flat. Galerie en designcentrum VormVast presenteert de beelddende kunst nu in en afgescheiden ruimte, een mooie zolder, goede kunst waardig. Er valt bij Van Kimmenade in ieder geval genoeg te zien, te denken en af en toe ook te lachen. Van Kimmenade in galerie VormVast, Liesboslaan 291, Breda, tot 19 januari.