16 Kunstenaars uit Brabant 500 jaar Bouvigne 700 jaar beeldhouwkunst A.r.t.-galerie Alexander Schabracq Alexej Von Jawlensky Amerika Andy Warhol Anne Roorda Arie de Groot Auke de Vries BOA Bart van Hoek Beelden in het Tongerlohuys Birgitt van Bracht en Jan Vaes Breda Fotografica Carolein Smit Cees van Gastel Charles Clough Charlotte van Pallandt Crossing Over Changing Places Cultureel Gekleurd De Loods De eigen tijd Diana Rattray Edwin Janssen Edy de Wilde Filia den Hollander Frank Van den Broeck Franse kunst Franz Immoos Galerie De Verbeelding Galerie Kokon Galerie Liesbeth Lips George Steinmann Ger Dekkers Germinations Gert Rietveld Hans Klein Hofmeijer Hans Mutsers Helen Vergouwen Jaap de Vries 2 Jack Poell Jeff Wall Joelle Tuerlinckx Johan Claassen John Baldessari John van Gils Jos Dirix Karel Goudsblom KunstRAI MUHKA Man Ray Marijke Hooghwinkel Martin van Vreden Maud Verbruggen Michael Ryan NBKS NBKS fotowerk Nigel Kent Orna Wertman Paladino Panamarenko Park Middelheim Paul Beckers Peter Oosterbos Philippe Cazal Pjotr Mueller Portretten uit de 17e eeuw Quintijn van Eyk Remko Schultheiss en Roel QoQo Rene Magritte Renee Rohr Roman Cieslewicz Roni Horn Rotterdam in de jaren zestig Simcha Roodenburg Sjef Voets St.-Joost Teunn Nijkamp Tom Molenaars Tvadar Csontvary Varia Veronica Hustinx Watt Wereld op zolder Willy Looyen Wolfgang Laib Wolfslaar Zomer in Boymans
|
A.r.t.-galerie
De A.r.t.-galerie in Roosendaal is in handen van kunstenaar©docent
Rien Timmers, die daarmee ook de gelegenheid heeft zijn eigen werk
tentoon te stellen. Dat kan haast niet anders dan zo, in Roosendaal,
dat naast het Tongerlohuys geen andere, publiek toegankelijke
expositieruimte heeft in het centrum. En dan begin je als beeldend
kunstenaar dus zelf maar een galerie. In de hoop dat ook het publiek
die plek tussen de Kaai en de Oude Markt ontdekt. Timmers heeft daar
nu een groepstentoonstelling ingericht van de Bredase beeldhouwer
Ludovicus van Eijnatte en de drie Roosendalers Ger de Greef
(schilderijen), Harry Vogelaars (objecten) en natuurlijk Rien Timmers
zelf met 12 tekeningen.
De meest opmerkelijke van de vier is de schilder Ger de Greef die zes
kleine schilderijen toont waar je aanvankelijk wat lichtvaardig aan
voorbij gaat. Zo stil hangen ze er. En toch, als de tijd de kans
krijgt, blijken ze het meest te vertellen te hebben. Meer bij
voorbeeld dan de beelden van Van Eijnatte, beelden in Franse kalksteen
en graniet die een dood evenwicht tonen tussen vorm en substantie. Hoe
langer je naar de beelden kijkt, des te minder komen ze tot enig
leven.
Dat de doeken van De Greef zich wat terughoudend aandienen, is op zich
een interessant verschijnsel omdat het je bewust maakt van half
afgedekte schilderkunstige kwaliteiten. Ze zijn inderdaad klein en
zeker niet spectaculair. Ze zijn geschilderd in halftonen die de
geschilderde werkelijkheid camoufleren. De kleuren liggen dicht tegen
elkaar en geven daardoor wat langzamer hun betekenis prijs. Daar komt
bij dat de mensen die figureren op de doeken (een soldaat, een
officier, een vrouw, mensen op een brug) in dezelfde verfstreken
neergezet zijn zonder duidelijke contourlijnen die de vormen afzetten
tegen hun omgeving. Bij De Greef gaan gestalten en omgeving te zamen
op in een alles overheersende atmosfeer. En die atmosfeer is niet
alleen een meteorologisch gegeven of een schilderkunstig aspect, maar
ook een historische verwijzing. De Greef schildert in deze zes werkjes
het Indonesie van vlak na de Tweede Wereldoorlog, waar zijn vader als
soldaat het koloniale erfgoed heeft moeten verdedigen. Zijn vader is
daar gesneuveld en bestaat nog enkel voort op oude foto's die dienen
als spoor voor de schilderende zoon. Die schildert de trotse soldaat
in een sfeer van verleden tijd.
Facetten van 'n werkelijkheid, tot 27 juni in de A.r.t.-galerie,
Oude Markt 93, Roosendaal
|