Archief Frits de Coninck
199319941995199619971998199920002001
16 Kunstenaars uit Brabant
500 jaar Bouvigne
700 jaar beeldhouwkunst
A.r.t.-galerie
Alexander Schabracq
Alexej Von Jawlensky
Amerika
Andy Warhol
Anne Roorda
Arie de Groot
Auke de Vries
BOA
Bart van Hoek
Beelden in het Tongerlohuys
Birgitt van Bracht en Jan Vaes
Breda Fotografica
Carolein Smit
Cees van Gastel
Charles Clough
Charlotte van Pallandt
Crossing Over Changing Places
Cultureel Gekleurd
De Loods
De eigen tijd
Diana Rattray
Edwin Janssen
Edy de Wilde
Filia den Hollander
Frank Van den Broeck
Franse kunst
Franz Immoos
Galerie De Verbeelding
Galerie Kokon
Galerie Liesbeth Lips
George Steinmann
Ger Dekkers
Germinations
Gert Rietveld
Hans Klein Hofmeijer
Hans Mutsers
Helen Vergouwen
Jaap de Vries 2
Jack Poell
Jeff Wall
Joelle Tuerlinckx
Johan Claassen
John Baldessari
John van Gils
Jos Dirix
Karel Goudsblom
KunstRAI
MUHKA
Man Ray
Marijke Hooghwinkel
Martin van Vreden
Maud Verbruggen
Michael Ryan
NBKS
NBKS fotowerk
Nigel Kent
Orna Wertman
Paladino
Panamarenko
Park Middelheim
Paul Beckers
Peter Oosterbos
Philippe Cazal
Pjotr Mueller
Portretten uit de 17e eeuw
Quintijn van Eyk
Remko Schultheiss en Roel QoQo
Rene Magritte
Renee Rohr
Roman Cieslewicz
Roni Horn
Rotterdam in de jaren zestig
Simcha Roodenburg
Sjef Voets
St.-Joost
Teunn Nijkamp
Tom Molenaars
Tvadar Csontvary
Varia
Veronica Hustinx
Watt
Wereld op zolder
Willy Looyen
Wolfgang Laib
Wolfslaar
Zomer in Boymans







A.r.t.-galerie De A.r.t.-galerie in Roosendaal is in handen van kunstenaarędocent Rien Timmers, die daarmee ook de gelegenheid heeft zijn eigen werk tentoon te stellen. Dat kan haast niet anders dan zo, in Roosendaal, dat naast het Tongerlohuys geen andere, publiek toegankelijke expositieruimte heeft in het centrum. En dan begin je als beeldend kunstenaar dus zelf maar een galerie. In de hoop dat ook het publiek die plek tussen de Kaai en de Oude Markt ontdekt. Timmers heeft daar nu een groepstentoonstelling ingericht van de Bredase beeldhouwer Ludovicus van Eijnatte en de drie Roosendalers Ger de Greef (schilderijen), Harry Vogelaars (objecten) en natuurlijk Rien Timmers zelf met 12 tekeningen. De meest opmerkelijke van de vier is de schilder Ger de Greef die zes kleine schilderijen toont waar je aanvankelijk wat lichtvaardig aan voorbij gaat. Zo stil hangen ze er. En toch, als de tijd de kans krijgt, blijken ze het meest te vertellen te hebben. Meer bij voorbeeld dan de beelden van Van Eijnatte, beelden in Franse kalksteen en graniet die een dood evenwicht tonen tussen vorm en substantie. Hoe langer je naar de beelden kijkt, des te minder komen ze tot enig leven. Dat de doeken van De Greef zich wat terughoudend aandienen, is op zich een interessant verschijnsel omdat het je bewust maakt van half afgedekte schilderkunstige kwaliteiten. Ze zijn inderdaad klein en zeker niet spectaculair. Ze zijn geschilderd in halftonen die de geschilderde werkelijkheid camoufleren. De kleuren liggen dicht tegen elkaar en geven daardoor wat langzamer hun betekenis prijs. Daar komt bij dat de mensen die figureren op de doeken (een soldaat, een officier, een vrouw, mensen op een brug) in dezelfde verfstreken neergezet zijn zonder duidelijke contourlijnen die de vormen afzetten tegen hun omgeving. Bij De Greef gaan gestalten en omgeving te zamen op in een alles overheersende atmosfeer. En die atmosfeer is niet alleen een meteorologisch gegeven of een schilderkunstig aspect, maar ook een historische verwijzing. De Greef schildert in deze zes werkjes het Indonesie van vlak na de Tweede Wereldoorlog, waar zijn vader als soldaat het koloniale erfgoed heeft moeten verdedigen. Zijn vader is daar gesneuveld en bestaat nog enkel voort op oude foto's die dienen als spoor voor de schilderende zoon. Die schildert de trotse soldaat in een sfeer van verleden tijd. Facetten van 'n werkelijkheid, tot 27 juni in de A.r.t.-galerie, Oude Markt 93, Roosendaal