Archief Frits de Coninck
199319941995199619971998199920002001
16 Kunstenaars uit Brabant
500 jaar Bouvigne
700 jaar beeldhouwkunst
A.r.t.-galerie
Alexander Schabracq
Alexej Von Jawlensky
Amerika
Andy Warhol
Anne Roorda
Arie de Groot
Auke de Vries
BOA
Bart van Hoek
Beelden in het Tongerlohuys
Birgitt van Bracht en Jan Vaes
Breda Fotografica
Carolein Smit
Cees van Gastel
Charles Clough
Charlotte van Pallandt
Crossing Over Changing Places
Cultureel Gekleurd
De Loods
De eigen tijd
Diana Rattray
Edwin Janssen
Edy de Wilde
Filia den Hollander
Frank Van den Broeck
Franse kunst
Franz Immoos
Galerie De Verbeelding
Galerie Kokon
Galerie Liesbeth Lips
George Steinmann
Ger Dekkers
Germinations
Gert Rietveld
Hans Klein Hofmeijer
Hans Mutsers
Helen Vergouwen
Jaap de Vries 2
Jack Poell
Jeff Wall
Joelle Tuerlinckx
Johan Claassen
John Baldessari
John van Gils
Jos Dirix
Karel Goudsblom
KunstRAI
MUHKA
Man Ray
Marijke Hooghwinkel
Martin van Vreden
Maud Verbruggen
Michael Ryan
NBKS
NBKS fotowerk
Nigel Kent
Orna Wertman
Paladino
Panamarenko
Park Middelheim
Paul Beckers
Peter Oosterbos
Philippe Cazal
Pjotr Mueller
Portretten uit de 17e eeuw
Quintijn van Eyk
Remko Schultheiss en Roel QoQo
Rene Magritte
Renee Rohr
Roman Cieslewicz
Roni Horn
Rotterdam in de jaren zestig
Simcha Roodenburg
Sjef Voets
St.-Joost
Teunn Nijkamp
Tom Molenaars
Tvadar Csontvary
Varia
Veronica Hustinx
Watt
Wereld op zolder
Willy Looyen
Wolfgang Laib
Wolfslaar
Zomer in Boymans







Breda Fotografica in de Kloosterkazerne Het kamertje in de oude Kloosterkazerne dat Theresa Pendlebury heeft ingericht, is een heel overzichtelijke samenvatting van waar Breda Fotografica 1994 over gaat. Niet over foto's, wat je geneigd zou zijn aan te nemen. Juist helemaal niet over foto's. Zij stelt de leegheid aan de kaak van het ritueel waarmee wij de foto tot een trofee verheffen. We plakken onze foto's in albums met fotohoekjes, lijm en plakband, we kopen chique lijstjes en zetten die op de meest in het oog springende plaatsen in onze interieurs. De foto, dat is voor ons de gestolde verleden tijd die allengs in omvang toeneemt en het heden zachtjes wegdrukt uit onze leefruimte. Theresa Pendlebury heeft in "haar" kamer planken aan de muur gemonteerd met daarop een warreling van fotolijstjes; op de tafel middenin de kamer een opengeslagen foto-album in staat van wording. Een schaar, lijm, fotohoekjes op een rol in een doosje, tape en een stapel nog in te plakken foto's. En wat is er te zien op de foto's ? Eigenlijk helemaal niks. Wat er wel te zien is, dat zijn 5 schilderijtjes aan de muur onder de titel "Failed Photograph". Het zijn houterige afbeeldingen van het Californische landschap in krijt, inkt en oliekrijt op karton. Liever een cliche dan een lege foto, per slot van rekening. Het lijkt wel alsof Breda Fotografica een te nauw sluitend korset is waar de deelnemende fotokunstenaars met kracht uit willen breken. Over foto's gaat het amper. Veel installaties, licht en geluid, veel (uiteraard) videopresentaties, beelden aan de muur en een minderheid aan foto's die vaak gemanipuleerd zijn. Deze aflevering van Breda Fotografica is sterk gemedialiseerd. Elk van de 35 deelnemers, allemaal afkomstig uit Los Angeles of omgeving, heeft in de verwaarloosde Kloosterkazerne een eigen kamer gekregen. Die aaneenrijging van ruimtes gelegen aan lange gangen op drie verdiepingen geeft het gevoel dat de presentatie maar blijft duren. Dat er geen begin en geen eind aan is. Maar of deze lokatie daarvan de oorzaak is ? Aannemelijker is het dat het gebrek aan diepgang en dus aan dwingende inhoudelijke orientatie een overzicht onmogelijk maakt. Het geheel is een lappendeken van onderzoeken, blikrichtingen, trucs, opinies enz. op alle mogelijk terreinen die ongetwijfeld in Zuid-Californie voorkomen. Iedereen onderzoekt wel iets, maar het blijft allemaal aan de oppervlakte. De daad van wat men onderzoek noemt, lijkt belangrijker dan een overtuigende uitkomst. Kunst uit Los Angeles e.o. tot 12 september in de Kloosterkazerne, Kloosterplein, Breda.