16 Kunstenaars uit Brabant 500 jaar Bouvigne 700 jaar beeldhouwkunst A.r.t.-galerie Alexander Schabracq Alexej Von Jawlensky Amerika Andy Warhol Anne Roorda Arie de Groot Auke de Vries BOA Bart van Hoek Beelden in het Tongerlohuys Birgitt van Bracht en Jan Vaes Breda Fotografica Carolein Smit Cees van Gastel Charles Clough Charlotte van Pallandt Crossing Over Changing Places Cultureel Gekleurd De Loods De eigen tijd Diana Rattray Edwin Janssen Edy de Wilde Filia den Hollander Frank Van den Broeck Franse kunst Franz Immoos Galerie De Verbeelding Galerie Kokon Galerie Liesbeth Lips George Steinmann Ger Dekkers Germinations Gert Rietveld Hans Klein Hofmeijer Hans Mutsers Helen Vergouwen Jaap de Vries 2 Jack Poell Jeff Wall Joelle Tuerlinckx Johan Claassen John Baldessari John van Gils Jos Dirix Karel Goudsblom KunstRAI MUHKA Man Ray Marijke Hooghwinkel Martin van Vreden Maud Verbruggen Michael Ryan NBKS NBKS fotowerk Nigel Kent Orna Wertman Paladino Panamarenko Park Middelheim Paul Beckers Peter Oosterbos Philippe Cazal Pjotr Mueller Portretten uit de 17e eeuw Quintijn van Eyk Remko Schultheiss en Roel QoQo Rene Magritte Renee Rohr Roman Cieslewicz Roni Horn Rotterdam in de jaren zestig Simcha Roodenburg Sjef Voets St.-Joost Teunn Nijkamp Tom Molenaars Tvadar Csontvary Varia Veronica Hustinx Watt Wereld op zolder Willy Looyen Wolfgang Laib Wolfslaar Zomer in Boymans
|
Breda Fotografica in de Kloosterkazerne
Het kamertje in de oude Kloosterkazerne dat Theresa Pendlebury heeft
ingericht, is een heel overzichtelijke samenvatting van waar Breda
Fotografica 1994 over gaat. Niet over foto's, wat je geneigd zou zijn
aan te nemen. Juist helemaal niet over foto's. Zij stelt de leegheid
aan de kaak van het ritueel waarmee wij de foto tot een trofee
verheffen. We plakken onze foto's in albums met fotohoekjes, lijm en
plakband, we kopen chique lijstjes en zetten die op de meest in het
oog springende plaatsen in onze interieurs. De foto, dat is voor ons
de gestolde verleden tijd die allengs in omvang toeneemt en het heden
zachtjes wegdrukt uit onze leefruimte. Theresa Pendlebury heeft in
"haar" kamer planken aan de muur gemonteerd met daarop een warreling
van fotolijstjes; op de tafel middenin de kamer een opengeslagen foto-album
in staat van wording. Een schaar, lijm, fotohoekjes op een rol
in een doosje, tape en een stapel nog in te plakken foto's. En wat is
er te zien op de foto's ? Eigenlijk helemaal niks. Wat er wel te zien
is, dat zijn 5 schilderijtjes aan de muur onder de titel "Failed
Photograph". Het zijn houterige afbeeldingen van het Californische
landschap in krijt, inkt en oliekrijt op karton. Liever een cliche dan
een lege foto, per slot van rekening.
Het lijkt wel alsof Breda Fotografica een te nauw sluitend korset is
waar de deelnemende fotokunstenaars met kracht uit willen breken. Over
foto's gaat het amper. Veel installaties, licht en geluid, veel
(uiteraard) videopresentaties, beelden aan de muur en een minderheid
aan foto's die vaak gemanipuleerd zijn. Deze aflevering van Breda
Fotografica is sterk gemedialiseerd. Elk van de 35 deelnemers,
allemaal afkomstig uit Los Angeles of omgeving, heeft in de
verwaarloosde Kloosterkazerne een eigen kamer gekregen. Die
aaneenrijging van ruimtes gelegen aan lange gangen op drie
verdiepingen geeft het gevoel dat de presentatie maar blijft duren.
Dat er geen begin en geen eind aan is. Maar of deze lokatie daarvan
de oorzaak is ?
Aannemelijker is het dat het gebrek aan diepgang en dus aan dwingende
inhoudelijke orientatie een overzicht onmogelijk maakt. Het geheel is
een lappendeken van onderzoeken, blikrichtingen, trucs, opinies enz.
op alle mogelijk terreinen die ongetwijfeld in Zuid-Californie
voorkomen. Iedereen onderzoekt wel iets, maar het blijft allemaal aan
de oppervlakte. De daad van wat men onderzoek noemt, lijkt
belangrijker dan een overtuigende uitkomst.
Kunst uit Los Angeles e.o. tot 12 september in de
Kloosterkazerne, Kloosterplein, Breda.
|