16 Kunstenaars uit Brabant 500 jaar Bouvigne 700 jaar beeldhouwkunst A.r.t.-galerie Alexander Schabracq Alexej Von Jawlensky Amerika Andy Warhol Anne Roorda Arie de Groot Auke de Vries BOA Bart van Hoek Beelden in het Tongerlohuys Birgitt van Bracht en Jan Vaes Breda Fotografica Carolein Smit Cees van Gastel Charles Clough Charlotte van Pallandt Crossing Over Changing Places Cultureel Gekleurd De Loods De eigen tijd Diana Rattray Edwin Janssen Edy de Wilde Filia den Hollander Frank Van den Broeck Franse kunst Franz Immoos Galerie De Verbeelding Galerie Kokon Galerie Liesbeth Lips George Steinmann Ger Dekkers Germinations Gert Rietveld Hans Klein Hofmeijer Hans Mutsers Helen Vergouwen Jaap de Vries 2 Jack Poell Jeff Wall Joelle Tuerlinckx Johan Claassen John Baldessari John van Gils Jos Dirix Karel Goudsblom KunstRAI MUHKA Man Ray Marijke Hooghwinkel Martin van Vreden Maud Verbruggen Michael Ryan NBKS NBKS fotowerk Nigel Kent Orna Wertman Paladino Panamarenko Park Middelheim Paul Beckers Peter Oosterbos Philippe Cazal Pjotr Mueller Portretten uit de 17e eeuw Quintijn van Eyk Remko Schultheiss en Roel QoQo Rene Magritte Renee Rohr Roman Cieslewicz Roni Horn Rotterdam in de jaren zestig Simcha Roodenburg Sjef Voets St.-Joost Teunn Nijkamp Tom Molenaars Tvadar Csontvary Varia Veronica Hustinx Watt Wereld op zolder Willy Looyen Wolfgang Laib Wolfslaar Zomer in Boymans
|
Cees van Gastel
Aan het einde van de Wouwseweg in Roosendaal, weggedrukt tegen de oude
molen, is Cees van Gastel gevestigd. Tekenleraar en beeldend
kunstenaar die achter zijn huis zijn atelier heeft en tegelijk ook
maar een aparte galerieruimte om zijn eigen werk tentoon te stellen.
En te verkopen, naar de bedoeling is.
Van Gastel is opgeleid door de graficus Ru van Rossem en de schilder
Nico Molenkamp, coryfeeen van de Tilburgse tekenacademie die in een
nabij verleden grote invloed hebben gehad, zowel als docent als in de
hoedanigheid van vrij kunstenaar. In het kielzog van Cobra schilderde
Molenkamp vrij en expressief grote, monumentale doeken met een sterke
aandacht voor de verf als materiaal. Die benadering zie je terug in
het werk van Van Gastel. Het formaat waarop Van Gastel werkt is een
stuk kleiner en zijn aandacht heeft zich verder gericht op de
materiele kwaliteit van het schilderij en zelfs ook in zijn
zeefdrukken. In technische zin zijn z'n zeefdrukken perfect.
Waar het inhoudelijk over gaat, is minder duidelijk. Zijn werk toont
een kleine, gesloten wereld die er mooi uit wil zien. Hij bouwt laag
over laag in wat dan zo heet een gemengde techniek. Hij combineert
allerhande materialen in een spel dat ook niet meer is dan dat. Van
een concrete voorstelling ziet hij af. De verbinding tussen de diverse
materialen die elk een eigen vorm en een eigen huid hebben, is de
verflaag die het geheel samen houdt en die een esthetisch effect
nastreeft. De verflaag zelf heeft overigens ook een uitgesproken
karakter: Van Gastel mengt zand door de verf heen of in zijn laatste
werk ook wel marmerpoeder dat een nog fijnere korrelstructuur
oplevert.
In die nadrukkelijke aandacht voor het materiele karakter van zijn
werk doet Van Gastel ook denken aan Wagemaker en De Haan, Nederlandse
materieschilders uit de jaren zestig. Links en rechts zie je weer
materieschilderen in de aandacht verschijnen; een typisch verschijnsel
dat zo'n stijlopvatting die jaren lang "weg" is geweest en toch altijd
nog gedateerd aandoet, zich nu weer aandient. In die zin heeft dat
aspect van het werk van Cees van Gastel zelfs iets aktueels.
De galerie van Cees van Gastel is aan de Wouwseweg 97,
Roosendaal, en is open op zaterdag en zondag en op afspraak
(01650©42291)
Cees van Gastel exposeert ook met de beeldhouwers Ruurd Hallema
en Jan Nap in galerie Van der Hout, De Krijntjes 18, Rucphen, tot
4 juli
|