Archief Frits de Coninck
199319941995199619971998199920002001
16 Kunstenaars uit Brabant
500 jaar Bouvigne
700 jaar beeldhouwkunst
A.r.t.-galerie
Alexander Schabracq
Alexej Von Jawlensky
Amerika
Andy Warhol
Anne Roorda
Arie de Groot
Auke de Vries
BOA
Bart van Hoek
Beelden in het Tongerlohuys
Birgitt van Bracht en Jan Vaes
Breda Fotografica
Carolein Smit
Cees van Gastel
Charles Clough
Charlotte van Pallandt
Crossing Over Changing Places
Cultureel Gekleurd
De Loods
De eigen tijd
Diana Rattray
Edwin Janssen
Edy de Wilde
Filia den Hollander
Frank Van den Broeck
Franse kunst
Franz Immoos
Galerie De Verbeelding
Galerie Kokon
Galerie Liesbeth Lips
George Steinmann
Ger Dekkers
Germinations
Gert Rietveld
Hans Klein Hofmeijer
Hans Mutsers
Helen Vergouwen
Jaap de Vries 2
Jack Poell
Jeff Wall
Joelle Tuerlinckx
Johan Claassen
John Baldessari
John van Gils
Jos Dirix
Karel Goudsblom
KunstRAI
MUHKA
Man Ray
Marijke Hooghwinkel
Martin van Vreden
Maud Verbruggen
Michael Ryan
NBKS
NBKS fotowerk
Nigel Kent
Orna Wertman
Paladino
Panamarenko
Park Middelheim
Paul Beckers
Peter Oosterbos
Philippe Cazal
Pjotr Mueller
Portretten uit de 17e eeuw
Quintijn van Eyk
Remko Schultheiss en Roel QoQo
Rene Magritte
Renee Rohr
Roman Cieslewicz
Roni Horn
Rotterdam in de jaren zestig
Simcha Roodenburg
Sjef Voets
St.-Joost
Teunn Nijkamp
Tom Molenaars
Tvadar Csontvary
Varia
Veronica Hustinx
Watt
Wereld op zolder
Willy Looyen
Wolfgang Laib
Wolfslaar
Zomer in Boymans







Cees van Gastel Aan het einde van de Wouwseweg in Roosendaal, weggedrukt tegen de oude molen, is Cees van Gastel gevestigd. Tekenleraar en beeldend kunstenaar die achter zijn huis zijn atelier heeft en tegelijk ook maar een aparte galerieruimte om zijn eigen werk tentoon te stellen. En te verkopen, naar de bedoeling is. Van Gastel is opgeleid door de graficus Ru van Rossem en de schilder Nico Molenkamp, coryfeeen van de Tilburgse tekenacademie die in een nabij verleden grote invloed hebben gehad, zowel als docent als in de hoedanigheid van vrij kunstenaar. In het kielzog van Cobra schilderde Molenkamp vrij en expressief grote, monumentale doeken met een sterke aandacht voor de verf als materiaal. Die benadering zie je terug in het werk van Van Gastel. Het formaat waarop Van Gastel werkt is een stuk kleiner en zijn aandacht heeft zich verder gericht op de materiele kwaliteit van het schilderij en zelfs ook in zijn zeefdrukken. In technische zin zijn z'n zeefdrukken perfect. Waar het inhoudelijk over gaat, is minder duidelijk. Zijn werk toont een kleine, gesloten wereld die er mooi uit wil zien. Hij bouwt laag over laag in wat dan zo heet een gemengde techniek. Hij combineert allerhande materialen in een spel dat ook niet meer is dan dat. Van een concrete voorstelling ziet hij af. De verbinding tussen de diverse materialen die elk een eigen vorm en een eigen huid hebben, is de verflaag die het geheel samen houdt en die een esthetisch effect nastreeft. De verflaag zelf heeft overigens ook een uitgesproken karakter: Van Gastel mengt zand door de verf heen of in zijn laatste werk ook wel marmerpoeder dat een nog fijnere korrelstructuur oplevert. In die nadrukkelijke aandacht voor het materiele karakter van zijn werk doet Van Gastel ook denken aan Wagemaker en De Haan, Nederlandse materieschilders uit de jaren zestig. Links en rechts zie je weer materieschilderen in de aandacht verschijnen; een typisch verschijnsel dat zo'n stijlopvatting die jaren lang "weg" is geweest en toch altijd nog gedateerd aandoet, zich nu weer aandient. In die zin heeft dat aspect van het werk van Cees van Gastel zelfs iets aktueels. De galerie van Cees van Gastel is aan de Wouwseweg 97, Roosendaal, en is open op zaterdag en zondag en op afspraak (0165042291) Cees van Gastel exposeert ook met de beeldhouwers Ruurd Hallema en Jan Nap in galerie Van der Hout, De Krijntjes 18, Rucphen, tot 4 juli