16 Kunstenaars uit Brabant 500 jaar Bouvigne 700 jaar beeldhouwkunst A.r.t.-galerie Alexander Schabracq Alexej Von Jawlensky Amerika Andy Warhol Anne Roorda Arie de Groot Auke de Vries BOA Bart van Hoek Beelden in het Tongerlohuys Birgitt van Bracht en Jan Vaes Breda Fotografica Carolein Smit Cees van Gastel Charles Clough Charlotte van Pallandt Crossing Over Changing Places Cultureel Gekleurd De Loods De eigen tijd Diana Rattray Edwin Janssen Edy de Wilde Filia den Hollander Frank Van den Broeck Franse kunst Franz Immoos Galerie De Verbeelding Galerie Kokon Galerie Liesbeth Lips George Steinmann Ger Dekkers Germinations Gert Rietveld Hans Klein Hofmeijer Hans Mutsers Helen Vergouwen Jaap de Vries 2 Jack Poell Jeff Wall Joelle Tuerlinckx Johan Claassen John Baldessari John van Gils Jos Dirix Karel Goudsblom KunstRAI MUHKA Man Ray Marijke Hooghwinkel Martin van Vreden Maud Verbruggen Michael Ryan NBKS NBKS fotowerk Nigel Kent Orna Wertman Paladino Panamarenko Park Middelheim Paul Beckers Peter Oosterbos Philippe Cazal Pjotr Mueller Portretten uit de 17e eeuw Quintijn van Eyk Remko Schultheiss en Roel QoQo Rene Magritte Renee Rohr Roman Cieslewicz Roni Horn Rotterdam in de jaren zestig Simcha Roodenburg Sjef Voets St.-Joost Teunn Nijkamp Tom Molenaars Tvadar Csontvary Varia Veronica Hustinx Watt Wereld op zolder Willy Looyen Wolfgang Laib Wolfslaar Zomer in Boymans
|
Cultureel Gekleurd
De Arthoteek in Breda toont cultureel gekleurde kunst. Het gaat om
beeldende kunst die gemaakt is door Nederlanders van allochtone
afkomst. Opgeleid aan de kunstacademie in het land van herkomst,
Marokko, Egypte, Algerije, Turkije, en daarna aan een kunstacademie
in ons land. Dat betekent kunst op het breukvlak van twee culturen
waarvan de verschillende invloeden zichtbaar aanwezig zijn. Met name
in het geval van de kunstenaars uit NoordİAfrika is de Arabische
wereld een belangrijk motief in het werk. En veelal een mooi motief.
Tegelijk is het kunst die losgekomen is van de traditionele bronnen
en die op eigen benen staat. Kunst die niet meer in dienst staat van
wat dan ook, is uitgesproken westers. Dat is het verhaal van deze
kunstenaars, balancerend tussen herkomst en heden.
NourİEddine Jarram, bij voorbeeld, geboren in 1956 in Cassablanca en
daar opgeleid aan de Academie voor Schone Kunsten. Vervolgens opgeleid
aan de Kunstacademie in Enschede waar hij zelf nu als docent nieuwe
kunstenaars opleidt. Jarram heeft zich ook een vaste positie verworven
in de Nederelandse galeries, net als Bulent Evren overigens, de uit
Turkije afkomstige schilder die met heel abstract werk op de kleine
tentoonstelling in de Artotheek aanwezig is. In de
olieverfschilderijen van NourİEddine Jarram raken het Arabische en het
westerse elkaar het hevigst. Hij voert het oog van de kijker omhoog,
naar het plafond waarin op Barokke manier een ronde opening is die
uitziet op de blauwe lucht. Over de rand, vanuit de hoogte, kijken
mensen, een pauw en engeltjes (!) ons aan. Het kost bijna moeite om
de woorden kerk of hemel niet in de mond te nemen. Wij zijn gewend dat
tafereel zo te vertalen, als een vaste code. Jarram speelt natuurlijk
ook met dat automatisme. Hij doorbreekt ook die voor westerlingen
vanzelfsprekende verwijzing door rond de opening een ring van
Arabische lettertekens te trekken die zich als een arabeske slingert
over het doek. Kijkend naar die voor ons abstracte tekens is dat wat
we aanvankelijk voor plafond aanzagen ineens geen plafond meer maar
een plat schildervlak en zijn we weer terug bij het uitgangspunt: het
schilderij.
Gemeenschappelijk in deze kunst is de afwezigheid van de realistische
nabootsing van de buitenwereld. Het is kunst met een sterk abstract
karakter, soms raadselachtig en gesloten. Wat versterkt wordt door het
gebruik hier en daar van 't Arabische schrift, een mooie, sierlijke
beeldtaal, maar geen taal die ons een boodschap onthult. Wij blijven
vreemden in een kunst die ons tegelijk vertrouwd voorkomt.
Cultureel gekleurd in de Artotheek, Boschstraat 22a, Breda, tot
25 april.
|