Archief Frits de Coninck
199319941995199619971998199920002001
16 Kunstenaars uit Brabant
500 jaar Bouvigne
700 jaar beeldhouwkunst
A.r.t.-galerie
Alexander Schabracq
Alexej Von Jawlensky
Amerika
Andy Warhol
Anne Roorda
Arie de Groot
Auke de Vries
BOA
Bart van Hoek
Beelden in het Tongerlohuys
Birgitt van Bracht en Jan Vaes
Breda Fotografica
Carolein Smit
Cees van Gastel
Charles Clough
Charlotte van Pallandt
Crossing Over Changing Places
Cultureel Gekleurd
De Loods
De eigen tijd
Diana Rattray
Edwin Janssen
Edy de Wilde
Filia den Hollander
Frank Van den Broeck
Franse kunst
Franz Immoos
Galerie De Verbeelding
Galerie Kokon
Galerie Liesbeth Lips
George Steinmann
Ger Dekkers
Germinations
Gert Rietveld
Hans Klein Hofmeijer
Hans Mutsers
Helen Vergouwen
Jaap de Vries 2
Jack Poell
Jeff Wall
Joelle Tuerlinckx
Johan Claassen
John Baldessari
John van Gils
Jos Dirix
Karel Goudsblom
KunstRAI
MUHKA
Man Ray
Marijke Hooghwinkel
Martin van Vreden
Maud Verbruggen
Michael Ryan
NBKS
NBKS fotowerk
Nigel Kent
Orna Wertman
Paladino
Panamarenko
Park Middelheim
Paul Beckers
Peter Oosterbos
Philippe Cazal
Pjotr Mueller
Portretten uit de 17e eeuw
Quintijn van Eyk
Remko Schultheiss en Roel QoQo
Rene Magritte
Renee Rohr
Roman Cieslewicz
Roni Horn
Rotterdam in de jaren zestig
Simcha Roodenburg
Sjef Voets
St.-Joost
Teunn Nijkamp
Tom Molenaars
Tvadar Csontvary
Varia
Veronica Hustinx
Watt
Wereld op zolder
Willy Looyen
Wolfgang Laib
Wolfslaar
Zomer in Boymans







Schrijvers en beeldende kunst De Loods in Breda brengt op een bijzondere wijze literatuur en beeldende kunst bij elkaar. Om precies te zijn: drie keer drie beeldende kunstenaars zijn uitgenodigd om een werk te realiseren in de gang van De Loods en drie keer drie schrijvers maken daar een tekst bij. De presentaties vinden plaats in maart, juni en november en worden besloten met een syposium. In het motto dat bij dit project is gekozen komen beeld en tekst op een bijzondere wijze samen. Het gaat om een gedachte uit het gedicht "Chrysanten, roeiers" van Hans Faverey. Het luidt, enigszins aangepast, als volgt: "De chrysanten in de vaas op de tafel bij het raam, niet de chrysanten bij het raam op de tafel in de vaas." Het is de inzet van een gedicht waarin het beeld een belangrijke rol speelt. De chrysanten zijn het beeld, een soort stilleven dat precies op de plaats wordt neergezet. Het stilleven hoort op die ene plek thuis. De dichter keert de beschrijving van de plek om teneinde elk verkeerd verstaan te vermijden. Van de vaas naar de tafel naar het raam, en terug. Het beeld wordt in de ruimte uitgezet en vervolgens wordt die ruimte omgekeerd en keren de woorden terug naar het beeld. Het zijn die chrysanten en niet die andere, en de taal zal het beeld op zijn plaats zetten en houden. Iets dergelijks ervaar je in de ruimte van De Loods. Bij deze eerste realisatie van het project hebben Eveline van Duyl (Amsterdam, 1957), Roel Achterberg (Den Bosch, 1951) en Peter Terhorst (Bennebroek, 1952) werk geinstalleerd. En hebben de schrijvers Marion Bloem, Peter Nijssen en Henk Proepper daarbij teksten gemaakt die bij de opening uitgesproken zijn en nu via een band in de ruimte ten gehore worden gebracht. Terwijl je kijkt hoor je de tekst in flarden en vormt zich langzaam een betekenis in je hoofd. De woorden roepen een werkelijkheid op die zich om het beeldend werk heen spint. Je bent als kijker en beschouwer in gedachten bij het beeld dat je ziet en de tekst die tot je doordringt voegt daar betekenissen aan toe. Het woord geeft het beeld een nadrukkelijker plaats, het woord vergroot het beeld. De ernstige en zorgvuldige manier waarop de bedenkers van deze opstelling in De Loods de stilte rond het beeld verrijken met de betekenis van het woord verdient even grote openheid en toewijding bij de kijker om tot iets moois door te dringen. Schrijvers en beeldende kunst in De Loods, Scheldestraat 26, Breda, tot 28 maart (project 1)