16 Kunstenaars uit Brabant 500 jaar Bouvigne 700 jaar beeldhouwkunst A.r.t.-galerie Alexander Schabracq Alexej Von Jawlensky Amerika Andy Warhol Anne Roorda Arie de Groot Auke de Vries BOA Bart van Hoek Beelden in het Tongerlohuys Birgitt van Bracht en Jan Vaes Breda Fotografica Carolein Smit Cees van Gastel Charles Clough Charlotte van Pallandt Crossing Over Changing Places Cultureel Gekleurd De Loods De eigen tijd Diana Rattray Edwin Janssen Edy de Wilde Filia den Hollander Frank Van den Broeck Franse kunst Franz Immoos Galerie De Verbeelding Galerie Kokon Galerie Liesbeth Lips George Steinmann Ger Dekkers Germinations Gert Rietveld Hans Klein Hofmeijer Hans Mutsers Helen Vergouwen Jaap de Vries 2 Jack Poell Jeff Wall Joelle Tuerlinckx Johan Claassen John Baldessari John van Gils Jos Dirix Karel Goudsblom KunstRAI MUHKA Man Ray Marijke Hooghwinkel Martin van Vreden Maud Verbruggen Michael Ryan NBKS NBKS fotowerk Nigel Kent Orna Wertman Paladino Panamarenko Park Middelheim Paul Beckers Peter Oosterbos Philippe Cazal Pjotr Mueller Portretten uit de 17e eeuw Quintijn van Eyk Remko Schultheiss en Roel QoQo Rene Magritte Renee Rohr Roman Cieslewicz Roni Horn Rotterdam in de jaren zestig Simcha Roodenburg Sjef Voets St.-Joost Teunn Nijkamp Tom Molenaars Tvadar Csontvary Varia Veronica Hustinx Watt Wereld op zolder Willy Looyen Wolfgang Laib Wolfslaar Zomer in Boymans
|
Schrijvers en beeldende kunst
De Loods in Breda brengt op een bijzondere wijze literatuur en
beeldende kunst bij elkaar. Om precies te zijn: drie keer drie
beeldende kunstenaars zijn uitgenodigd om een werk te realiseren in
de gang van De Loods en drie keer drie schrijvers maken daar een
tekst bij. De presentaties vinden plaats in maart, juni en november
en worden besloten met een syposium.
In het motto dat bij dit project is gekozen komen beeld en tekst op
een bijzondere wijze samen. Het gaat om een gedachte uit het
gedicht "Chrysanten, roeiers" van Hans Faverey. Het luidt,
enigszins aangepast, als volgt:
"De chrysanten in de vaas op de tafel bij het raam, niet de
chrysanten bij het raam op de tafel in de vaas." Het is de inzet
van een gedicht waarin het beeld een belangrijke rol speelt. De
chrysanten zijn het beeld, een soort stilleven dat precies op de
plaats wordt neergezet. Het stilleven hoort op die ene plek thuis.
De dichter keert de beschrijving van de plek om teneinde elk
verkeerd verstaan te vermijden. Van de vaas naar de tafel naar het
raam, en terug. Het beeld wordt in de ruimte uitgezet en
vervolgens wordt die ruimte omgekeerd en keren de woorden terug
naar het beeld. Het zijn die chrysanten en niet die andere, en de
taal zal het beeld op zijn plaats zetten en houden. Iets dergelijks
ervaar je in de ruimte van De Loods.
Bij deze eerste realisatie van het project hebben Eveline van Duyl
(Amsterdam, 1957), Roel Achterberg (Den Bosch, 1951) en Peter
Terhorst (Bennebroek, 1952) werk geinstalleerd. En hebben de
schrijvers Marion Bloem, Peter Nijssen en Henk Proepper daarbij
teksten gemaakt die bij de opening uitgesproken zijn en nu via een
band in de ruimte ten gehore worden gebracht. Terwijl je kijkt hoor
je de tekst in flarden en vormt zich langzaam een betekenis in je
hoofd. De woorden roepen een werkelijkheid op die zich om het
beeldend werk heen spint. Je bent als kijker en beschouwer in
gedachten bij het beeld dat je ziet en de tekst die tot je
doordringt voegt daar betekenissen aan toe. Het woord geeft het
beeld een nadrukkelijker plaats, het woord vergroot het beeld. De
ernstige en zorgvuldige manier waarop de bedenkers van deze
opstelling in De Loods de stilte rond het beeld verrijken met de
betekenis van het woord verdient even grote openheid en toewijding
bij de kijker om tot iets moois door te dringen.
Schrijvers en beeldende kunst in De Loods, Scheldestraat 26,
Breda, tot 28 maart (project 1)
|