16 Kunstenaars uit Brabant 500 jaar Bouvigne 700 jaar beeldhouwkunst A.r.t.-galerie Alexander Schabracq Alexej Von Jawlensky Amerika Andy Warhol Anne Roorda Arie de Groot Auke de Vries BOA Bart van Hoek Beelden in het Tongerlohuys Birgitt van Bracht en Jan Vaes Breda Fotografica Carolein Smit Cees van Gastel Charles Clough Charlotte van Pallandt Crossing Over Changing Places Cultureel Gekleurd De Loods De eigen tijd Diana Rattray Edwin Janssen Edy de Wilde Filia den Hollander Frank Van den Broeck Franse kunst Franz Immoos Galerie De Verbeelding Galerie Kokon Galerie Liesbeth Lips George Steinmann Ger Dekkers Germinations Gert Rietveld Hans Klein Hofmeijer Hans Mutsers Helen Vergouwen Jaap de Vries 2 Jack Poell Jeff Wall Joelle Tuerlinckx Johan Claassen John Baldessari John van Gils Jos Dirix Karel Goudsblom KunstRAI MUHKA Man Ray Marijke Hooghwinkel Martin van Vreden Maud Verbruggen Michael Ryan NBKS NBKS fotowerk Nigel Kent Orna Wertman Paladino Panamarenko Park Middelheim Paul Beckers Peter Oosterbos Philippe Cazal Pjotr Mueller Portretten uit de 17e eeuw Quintijn van Eyk Remko Schultheiss en Roel QoQo Rene Magritte Renee Rohr Roman Cieslewicz Roni Horn Rotterdam in de jaren zestig Simcha Roodenburg Sjef Voets St.-Joost Teunn Nijkamp Tom Molenaars Tvadar Csontvary Varia Veronica Hustinx Watt Wereld op zolder Willy Looyen Wolfgang Laib Wolfslaar Zomer in Boymans
|
Het afscheid
Galerie Liesbeth Lips gaat verdwijnen uit Breda en dat is jammer. Een
paar jaar geleden streek ze na omzwervingen langs o.a. Delft en
Amsterdam neer in Breda, aan de Academiesingel. In die jaren ervoor
had ze een reputatie opgebouwd van een galeriehoudster die oog heeft
voor beeldende kunst die conventies doorbreekt en daardoor voortdurend
verrast. Van die galeristen zijn er altijd te weinig. Het is een kunst
om onafhankelijk in die wereld te opereren en trouw te zijn aan je
kijk op kunst. Om een houding ten opzichte van beeldende kunst uit te
dragen door de keuze van het werk dat je tentoon wil stellen. En dat
kan nogal eens een keuze betekenen die commercieel en op de korte
termijn gezien niet de meest voor de hand liggende is. Hoe klein haar
galerie aan de Academiesingel ook was, en met een beperkte tijd van
opening, je kwam er altijd kunst tegen die af durfde te wijken, die
je dwong te kijken en een standpunt in te nemen. Niks van wat zij op
die plek toonde was vanzelfsprekend.
Met haar vertrek is Breda een bijzondere plek kwijt. En de stad is
toch al niet bedeeld met publieke expositieruimtes die het avontuur
zoeken. Hoe graag de stad ook bijzonder wil zijn, uit het niveau van
artistieke klimaat blijkt dat niet. De aanwezigheid van een
kunstacademie als St.©Joost waar toch ook opvallende talenten vandaan
komen, ten spijt. De mensen die in Breda staan voor het exposeren van
beeldende kunst van kwaliteit, voeren een taai gevecht. En van dat
podium gaat een opvallende galerie nu verdwijnen. Liesbeth Lips zet
haar galerie om overigens persoonlijke redenen, voort in Rotterdam in
het gebied dat omgedoopt is tot een museumpark, het gebied rond
Boymans©van Beuningen, het Architektuurmuseum en de Kunsthal. Dat is
ongetwijfeld een voor de beeldende kunst vruchtbaarder bodem.
Tot einde december is er een afscheidstentoonstelling in de galerie
aan de Academiesingel. Ze toont daar werk uit de eigen collectie. Zo
is er een vierluik, aangevuld met zeven nieuwe werken, van Arie de
Groot, over wie ik kort geleden schreef en die momenteel een
tentoonstelling heeft in Galerie Tegenbosch in Heusden. Verder zijn
er met de hand ingekleurde etsen te zien van Norbert Prangenberg; werk
op doek en papier van Herbert Egl, litho's van Armando en diepdrukken
van de Spaanse beeldhouwer Eduardo Chillida.
Galerie Liesbeth Lips, Academiesingel 36, Breda; open op afspraak
(telefoon 076©205736)
|