Archief Frits de Coninck
199319941995199619971998199920002001
16 Kunstenaars uit Brabant
500 jaar Bouvigne
700 jaar beeldhouwkunst
A.r.t.-galerie
Alexander Schabracq
Alexej Von Jawlensky
Amerika
Andy Warhol
Anne Roorda
Arie de Groot
Auke de Vries
BOA
Bart van Hoek
Beelden in het Tongerlohuys
Birgitt van Bracht en Jan Vaes
Breda Fotografica
Carolein Smit
Cees van Gastel
Charles Clough
Charlotte van Pallandt
Crossing Over Changing Places
Cultureel Gekleurd
De Loods
De eigen tijd
Diana Rattray
Edwin Janssen
Edy de Wilde
Filia den Hollander
Frank Van den Broeck
Franse kunst
Franz Immoos
Galerie De Verbeelding
Galerie Kokon
Galerie Liesbeth Lips
George Steinmann
Ger Dekkers
Germinations
Gert Rietveld
Hans Klein Hofmeijer
Hans Mutsers
Helen Vergouwen
Jaap de Vries 2
Jack Poell
Jeff Wall
Joelle Tuerlinckx
Johan Claassen
John Baldessari
John van Gils
Jos Dirix
Karel Goudsblom
KunstRAI
MUHKA
Man Ray
Marijke Hooghwinkel
Martin van Vreden
Maud Verbruggen
Michael Ryan
NBKS
NBKS fotowerk
Nigel Kent
Orna Wertman
Paladino
Panamarenko
Park Middelheim
Paul Beckers
Peter Oosterbos
Philippe Cazal
Pjotr Mueller
Portretten uit de 17e eeuw
Quintijn van Eyk
Remko Schultheiss en Roel QoQo
Rene Magritte
Renee Rohr
Roman Cieslewicz
Roni Horn
Rotterdam in de jaren zestig
Simcha Roodenburg
Sjef Voets
St.-Joost
Teunn Nijkamp
Tom Molenaars
Tvadar Csontvary
Varia
Veronica Hustinx
Watt
Wereld op zolder
Willy Looyen
Wolfgang Laib
Wolfslaar
Zomer in Boymans







Het afscheid Galerie Liesbeth Lips gaat verdwijnen uit Breda en dat is jammer. Een paar jaar geleden streek ze na omzwervingen langs o.a. Delft en Amsterdam neer in Breda, aan de Academiesingel. In die jaren ervoor had ze een reputatie opgebouwd van een galeriehoudster die oog heeft voor beeldende kunst die conventies doorbreekt en daardoor voortdurend verrast. Van die galeristen zijn er altijd te weinig. Het is een kunst om onafhankelijk in die wereld te opereren en trouw te zijn aan je kijk op kunst. Om een houding ten opzichte van beeldende kunst uit te dragen door de keuze van het werk dat je tentoon wil stellen. En dat kan nogal eens een keuze betekenen die commercieel en op de korte termijn gezien niet de meest voor de hand liggende is. Hoe klein haar galerie aan de Academiesingel ook was, en met een beperkte tijd van opening, je kwam er altijd kunst tegen die af durfde te wijken, die je dwong te kijken en een standpunt in te nemen. Niks van wat zij op die plek toonde was vanzelfsprekend. Met haar vertrek is Breda een bijzondere plek kwijt. En de stad is toch al niet bedeeld met publieke expositieruimtes die het avontuur zoeken. Hoe graag de stad ook bijzonder wil zijn, uit het niveau van artistieke klimaat blijkt dat niet. De aanwezigheid van een kunstacademie als St.©Joost waar toch ook opvallende talenten vandaan komen, ten spijt. De mensen die in Breda staan voor het exposeren van beeldende kunst van kwaliteit, voeren een taai gevecht. En van dat podium gaat een opvallende galerie nu verdwijnen. Liesbeth Lips zet haar galerie om overigens persoonlijke redenen, voort in Rotterdam in het gebied dat omgedoopt is tot een museumpark, het gebied rond Boymans©van Beuningen, het Architektuurmuseum en de Kunsthal. Dat is ongetwijfeld een voor de beeldende kunst vruchtbaarder bodem. Tot einde december is er een afscheidstentoonstelling in de galerie aan de Academiesingel. Ze toont daar werk uit de eigen collectie. Zo is er een vierluik, aangevuld met zeven nieuwe werken, van Arie de Groot, over wie ik kort geleden schreef en die momenteel een tentoonstelling heeft in Galerie Tegenbosch in Heusden. Verder zijn er met de hand ingekleurde etsen te zien van Norbert Prangenberg; werk op doek en papier van Herbert Egl, litho's van Armando en diepdrukken van de Spaanse beeldhouwer Eduardo Chillida. Galerie Liesbeth Lips, Academiesingel 36, Breda; open op afspraak (telefoon 076©205736)