Archief Frits de Coninck
199319941995199619971998199920002001
16 Kunstenaars uit Brabant
500 jaar Bouvigne
700 jaar beeldhouwkunst
A.r.t.-galerie
Alexander Schabracq
Alexej Von Jawlensky
Amerika
Andy Warhol
Anne Roorda
Arie de Groot
Auke de Vries
BOA
Bart van Hoek
Beelden in het Tongerlohuys
Birgitt van Bracht en Jan Vaes
Breda Fotografica
Carolein Smit
Cees van Gastel
Charles Clough
Charlotte van Pallandt
Crossing Over Changing Places
Cultureel Gekleurd
De Loods
De eigen tijd
Diana Rattray
Edwin Janssen
Edy de Wilde
Filia den Hollander
Frank Van den Broeck
Franse kunst
Franz Immoos
Galerie De Verbeelding
Galerie Kokon
Galerie Liesbeth Lips
George Steinmann
Ger Dekkers
Germinations
Gert Rietveld
Hans Klein Hofmeijer
Hans Mutsers
Helen Vergouwen
Jaap de Vries 2
Jack Poell
Jeff Wall
Joelle Tuerlinckx
Johan Claassen
John Baldessari
John van Gils
Jos Dirix
Karel Goudsblom
KunstRAI
MUHKA
Man Ray
Marijke Hooghwinkel
Martin van Vreden
Maud Verbruggen
Michael Ryan
NBKS
NBKS fotowerk
Nigel Kent
Orna Wertman
Paladino
Panamarenko
Park Middelheim
Paul Beckers
Peter Oosterbos
Philippe Cazal
Pjotr Mueller
Portretten uit de 17e eeuw
Quintijn van Eyk
Remko Schultheiss en Roel QoQo
Rene Magritte
Renee Rohr
Roman Cieslewicz
Roni Horn
Rotterdam in de jaren zestig
Simcha Roodenburg
Sjef Voets
St.-Joost
Teunn Nijkamp
Tom Molenaars
Tvadar Csontvary
Varia
Veronica Hustinx
Watt
Wereld op zolder
Willy Looyen
Wolfgang Laib
Wolfslaar
Zomer in Boymans







Warme landschappen De landschappen die Hans Mutsers schildert, met olieverf op doek of met gouacheverf op papier, ademenen een on-Nederlandse sfeer. Ze dragen en warmte uit, een gloed, die wij niet kennen. Maar die kennelijk wel herkenbaar is en bestaat, in ieder geval in het werk van Mutsers. Daar is het een overtuigend gegeven, een atmosfeer die door alles heen voelbaar is. En, sterker nog, die ook alle motieven verbindt en daarmee een vanzelfsprekende plaats geeft in het schilderij. Dat is een groot compliment dat je de kunstenaar kunt maken. Dat die werk maakt met een duidelijk eigen identiteit. Een identiteit die doorwerkt is, die door alle lagen heen voelbaar is. Natuurliojk kun je kunstenaars ooik herkennen aan de dingen van de buitenkant. Aan het gebruiken van steeds hetzelfde motief of het doorwerken in altijd dezelfde stijl. Dat is bij Mutsers trouwens ook het geval. De hele tentoonstelling zoals die in galerie Segeren is ingericht, heeft een hopge graad van homogeniteit alleen al doordat de werken vrijwel allemaal landschappen zijn. Die daarbij gekenmerkt worden door het naast elkaar plaatsen van diverse landschappelijke motieven in een tamelijk los verband. Er is in ieder geval geen sprake van een eenduidig perspectief dat alles op de plaats zet. Maar de echte identiteit schuilt in dat wat niet zo concreet benoembaar maar wel tastbaar aanwezig is. Dat is die zware warmte zoals die in Mediterane streken het landschap overeind houdt. Terecht heten die doeken van Hans Mutsers dan ook geen landschappen maar paysages, misschien hetzelfde van betekenis maar heel verschillend van associatie. Hans Mutsers exposeert tot 20 november in galerie Segeren, Raadhuisstraat 8-10 (nabij de Ginnekenmarkt), Breda.