16 Kunstenaars uit Brabant 500 jaar Bouvigne 700 jaar beeldhouwkunst A.r.t.-galerie Alexander Schabracq Alexej Von Jawlensky Amerika Andy Warhol Anne Roorda Arie de Groot Auke de Vries BOA Bart van Hoek Beelden in het Tongerlohuys Birgitt van Bracht en Jan Vaes Breda Fotografica Carolein Smit Cees van Gastel Charles Clough Charlotte van Pallandt Crossing Over Changing Places Cultureel Gekleurd De Loods De eigen tijd Diana Rattray Edwin Janssen Edy de Wilde Filia den Hollander Frank Van den Broeck Franse kunst Franz Immoos Galerie De Verbeelding Galerie Kokon Galerie Liesbeth Lips George Steinmann Ger Dekkers Germinations Gert Rietveld Hans Klein Hofmeijer Hans Mutsers Helen Vergouwen Jaap de Vries 2 Jack Poell Jeff Wall Joelle Tuerlinckx Johan Claassen John Baldessari John van Gils Jos Dirix Karel Goudsblom KunstRAI MUHKA Man Ray Marijke Hooghwinkel Martin van Vreden Maud Verbruggen Michael Ryan NBKS NBKS fotowerk Nigel Kent Orna Wertman Paladino Panamarenko Park Middelheim Paul Beckers Peter Oosterbos Philippe Cazal Pjotr Mueller Portretten uit de 17e eeuw Quintijn van Eyk Remko Schultheiss en Roel QoQo Rene Magritte Renee Rohr Roman Cieslewicz Roni Horn Rotterdam in de jaren zestig Simcha Roodenburg Sjef Voets St.-Joost Teunn Nijkamp Tom Molenaars Tvadar Csontvary Varia Veronica Hustinx Watt Wereld op zolder Willy Looyen Wolfgang Laib Wolfslaar Zomer in Boymans
|
Warme landschappen
De landschappen die Hans Mutsers schildert, met olieverf op doek of
met gouacheverf op papier, ademenen een on-Nederlandse sfeer. Ze
dragen en warmte uit, een gloed, die wij niet kennen. Maar die
kennelijk wel herkenbaar is en bestaat, in ieder geval in het werk van
Mutsers. Daar is het een overtuigend gegeven, een atmosfeer die door
alles heen voelbaar is. En, sterker nog, die ook alle motieven
verbindt en daarmee een vanzelfsprekende plaats geeft in het
schilderij.
Dat is een groot compliment dat je de kunstenaar kunt maken. Dat die
werk maakt met een duidelijk eigen identiteit. Een identiteit die
doorwerkt is, die door alle lagen heen voelbaar is. Natuurliojk kun
je kunstenaars ooik herkennen aan de dingen van de buitenkant. Aan het
gebruiken van steeds hetzelfde motief of het doorwerken in altijd
dezelfde stijl. Dat is bij Mutsers trouwens ook het geval. De hele
tentoonstelling zoals die in galerie Segeren is ingericht, heeft een
hopge graad van homogeniteit alleen al doordat de werken vrijwel
allemaal landschappen zijn. Die daarbij gekenmerkt worden door het
naast elkaar plaatsen van diverse landschappelijke motieven in een
tamelijk los verband. Er is in ieder geval geen sprake van een
eenduidig perspectief dat alles op de plaats zet. Maar de echte
identiteit schuilt in dat wat niet zo concreet benoembaar maar wel
tastbaar aanwezig is. Dat is die zware warmte zoals die in Mediterane
streken het landschap overeind houdt. Terecht heten die doeken van
Hans Mutsers dan ook geen landschappen maar paysages, misschien
hetzelfde van betekenis maar heel verschillend van associatie.
Hans Mutsers exposeert tot 20 november in galerie Segeren,
Raadhuisstraat 8-10 (nabij de Ginnekenmarkt), Breda.
|