Archief Frits de Coninck
199319941995199619971998199920002001
16 Kunstenaars uit Brabant
500 jaar Bouvigne
700 jaar beeldhouwkunst
A.r.t.-galerie
Alexander Schabracq
Alexej Von Jawlensky
Amerika
Andy Warhol
Anne Roorda
Arie de Groot
Auke de Vries
BOA
Bart van Hoek
Beelden in het Tongerlohuys
Birgitt van Bracht en Jan Vaes
Breda Fotografica
Carolein Smit
Cees van Gastel
Charles Clough
Charlotte van Pallandt
Crossing Over Changing Places
Cultureel Gekleurd
De Loods
De eigen tijd
Diana Rattray
Edwin Janssen
Edy de Wilde
Filia den Hollander
Frank Van den Broeck
Franse kunst
Franz Immoos
Galerie De Verbeelding
Galerie Kokon
Galerie Liesbeth Lips
George Steinmann
Ger Dekkers
Germinations
Gert Rietveld
Hans Klein Hofmeijer
Hans Mutsers
Helen Vergouwen
Jaap de Vries 2
Jack Poell
Jeff Wall
Joelle Tuerlinckx
Johan Claassen
John Baldessari
John van Gils
Jos Dirix
Karel Goudsblom
KunstRAI
MUHKA
Man Ray
Marijke Hooghwinkel
Martin van Vreden
Maud Verbruggen
Michael Ryan
NBKS
NBKS fotowerk
Nigel Kent
Orna Wertman
Paladino
Panamarenko
Park Middelheim
Paul Beckers
Peter Oosterbos
Philippe Cazal
Pjotr Mueller
Portretten uit de 17e eeuw
Quintijn van Eyk
Remko Schultheiss en Roel QoQo
Rene Magritte
Renee Rohr
Roman Cieslewicz
Roni Horn
Rotterdam in de jaren zestig
Simcha Roodenburg
Sjef Voets
St.-Joost
Teunn Nijkamp
Tom Molenaars
Tvadar Csontvary
Varia
Veronica Hustinx
Watt
Wereld op zolder
Willy Looyen
Wolfgang Laib
Wolfslaar
Zomer in Boymans







Helen Vergouwen Bij galerie Segeren in Breda toont Helen Vergouwen haar betekende objecten. Een ongewone combinatie van schilderen, tekenen en, met wat overdrijving, ruimtelijke kunst. Het gaat om wat zij noemt objecten: schildersdoek gespannen over een spanraam, zoals een schilderij dus, dat beschilderd is in genuanceerde tonen wit waarin zij met potlood of de achterkant van een penseel lijnen heeft gegrifd. Het teken is bij haar een zuivere lijn die berekend en met hulpmiddel is getrokken. De lijnen staan op vaste afstand van elkaar en trekken als het ware flinterdunne voren over het doek. De objecten hebben diverse vormen, maar ook die zijn geometrisch. Het zijn vormen met drie tot zes hoeken, de vormen hebben soms een golflijn of andere variaties in hun verschijning. De meeste zijn klein en hangen aan de muur. De grote staan, verbonden overigens aan de muur want op eigen benen staan kunnen ze niet. Beelden zijn het inderdaad niet. Toch komen ze de ruimte in, wat alles te maken heeft met de intensiteit van het werk. De lijnen in potlood volgen in het gelid en nauwgezet de contouren van het object. Als een kam trekt het potlood door de verse verflaag die van zichzelf dik en stoffelijk is. Dat procede werkt sterk ruimtelijk. Wat nog eens voortgezet wordt door de dikte van het spieraam waar het doek overheen gespannen is. Zo zijn het echt dingen aan de muur. De betekende objecten doen een beroep op esthetische gewaarwording. En dat is wat beperkt. Het is een effect dat slechts met mate kan worden herhaald. Uiteindelijk is het vormelijke kunst. Helen Vergouwen bij Galerie Segeren, Ginnekenmarkt, Breda, tot 22 mei