16 Kunstenaars uit Brabant 500 jaar Bouvigne 700 jaar beeldhouwkunst A.r.t.-galerie Alexander Schabracq Alexej Von Jawlensky Amerika Andy Warhol Anne Roorda Arie de Groot Auke de Vries BOA Bart van Hoek Beelden in het Tongerlohuys Birgitt van Bracht en Jan Vaes Breda Fotografica Carolein Smit Cees van Gastel Charles Clough Charlotte van Pallandt Crossing Over Changing Places Cultureel Gekleurd De Loods De eigen tijd Diana Rattray Edwin Janssen Edy de Wilde Filia den Hollander Frank Van den Broeck Franse kunst Franz Immoos Galerie De Verbeelding Galerie Kokon Galerie Liesbeth Lips George Steinmann Ger Dekkers Germinations Gert Rietveld Hans Klein Hofmeijer Hans Mutsers Helen Vergouwen Jaap de Vries 2 Jack Poell Jeff Wall Joelle Tuerlinckx Johan Claassen John Baldessari John van Gils Jos Dirix Karel Goudsblom KunstRAI MUHKA Man Ray Marijke Hooghwinkel Martin van Vreden Maud Verbruggen Michael Ryan NBKS NBKS fotowerk Nigel Kent Orna Wertman Paladino Panamarenko Park Middelheim Paul Beckers Peter Oosterbos Philippe Cazal Pjotr Mueller Portretten uit de 17e eeuw Quintijn van Eyk Remko Schultheiss en Roel QoQo Rene Magritte Renee Rohr Roman Cieslewicz Roni Horn Rotterdam in de jaren zestig Simcha Roodenburg Sjef Voets St.-Joost Teunn Nijkamp Tom Molenaars Tvadar Csontvary Varia Veronica Hustinx Watt Wereld op zolder Willy Looyen Wolfgang Laib Wolfslaar Zomer in Boymans
|
Helen Vergouwen
Bij galerie Segeren in Breda toont Helen Vergouwen haar betekende
objecten. Een ongewone combinatie van schilderen, tekenen en, met wat
overdrijving, ruimtelijke kunst. Het gaat om wat zij noemt objecten:
schildersdoek gespannen over een spanraam, zoals een schilderij dus,
dat beschilderd is in genuanceerde tonen wit waarin zij met potlood
of de achterkant van een penseel lijnen heeft gegrifd. Het teken is
bij haar een zuivere lijn die berekend en met hulpmiddel is getrokken.
De lijnen staan op vaste afstand van elkaar en trekken als het ware
flinterdunne voren over het doek.
De objecten hebben diverse vormen, maar ook die zijn geometrisch. Het
zijn vormen met drie tot zes hoeken, de vormen hebben soms een
golflijn of andere variaties in hun verschijning. De meeste zijn klein
en hangen aan de muur. De grote staan, verbonden overigens aan de muur
want op eigen benen staan kunnen ze niet. Beelden zijn het inderdaad
niet. Toch komen ze de ruimte in, wat alles te maken heeft met de
intensiteit van het werk. De lijnen in potlood volgen in het gelid en
nauwgezet de contouren van het object. Als een kam trekt het potlood
door de verse verflaag die van zichzelf dik en stoffelijk is. Dat
procede werkt sterk ruimtelijk. Wat nog eens voortgezet wordt door de
dikte van het spieraam waar het doek overheen gespannen is. Zo zijn
het echt dingen aan de muur.
De betekende objecten doen een beroep op esthetische gewaarwording.
En dat is wat beperkt. Het is een effect dat slechts met mate kan
worden herhaald. Uiteindelijk is het vormelijke kunst.
Helen Vergouwen bij Galerie Segeren, Ginnekenmarkt, Breda, tot 22 mei
|