16 Kunstenaars uit Brabant 500 jaar Bouvigne 700 jaar beeldhouwkunst A.r.t.-galerie Alexander Schabracq Alexej Von Jawlensky Amerika Andy Warhol Anne Roorda Arie de Groot Auke de Vries BOA Bart van Hoek Beelden in het Tongerlohuys Birgitt van Bracht en Jan Vaes Breda Fotografica Carolein Smit Cees van Gastel Charles Clough Charlotte van Pallandt Crossing Over Changing Places Cultureel Gekleurd De Loods De eigen tijd Diana Rattray Edwin Janssen Edy de Wilde Filia den Hollander Frank Van den Broeck Franse kunst Franz Immoos Galerie De Verbeelding Galerie Kokon Galerie Liesbeth Lips George Steinmann Ger Dekkers Germinations Gert Rietveld Hans Klein Hofmeijer Hans Mutsers Helen Vergouwen Jaap de Vries 2 Jack Poell Jeff Wall Joelle Tuerlinckx Johan Claassen John Baldessari John van Gils Jos Dirix Karel Goudsblom KunstRAI MUHKA Man Ray Marijke Hooghwinkel Martin van Vreden Maud Verbruggen Michael Ryan NBKS NBKS fotowerk Nigel Kent Orna Wertman Paladino Panamarenko Park Middelheim Paul Beckers Peter Oosterbos Philippe Cazal Pjotr Mueller Portretten uit de 17e eeuw Quintijn van Eyk Remko Schultheiss en Roel QoQo Rene Magritte Renee Rohr Roman Cieslewicz Roni Horn Rotterdam in de jaren zestig Simcha Roodenburg Sjef Voets St.-Joost Teunn Nijkamp Tom Molenaars Tvadar Csontvary Varia Veronica Hustinx Watt Wereld op zolder Willy Looyen Wolfgang Laib Wolfslaar Zomer in Boymans
|
Johan Claassen
De beeldhouwer Johan Claassen toont z'n beelden op een opvallend
onorthodoxe manier. De vloer in een van de grote ruimtes bij
kunsthandel/galerie Tegenbosch in Heusden is in beslag genomen door
een parade van losse beelden. Niks geen sokkel, geen afstand, geen
plechtstatigheid. De beelden staan gewoon met de voeten op de grond,
dezelfde grond als waarop de kijker staat. Het is die gelijkheid die
een veel direkter, lijfelijker contact met de beelden mogelijk maakt.
De afwezigheid van een sokkel bij beelden die daar traditiegetrouw op
gezet zijn, verandert de kijkhouding. Je kijkt niet meer naar een
beeld op ooghoogte, maar je kijkt er in de meeste gevallen op neer.
Veel van de beelden van Johan Claassen zijn van klein formaat.
Wat deze beelden tot onderwerp hebben is de kop, in hout uitgevoerd.
Een kop die in de handen van Johan Claassen gemaakt is tot een een
oerkop, een archetype dat van alle culturen en van alle tijden is. Het
is een kop die van primitiefİAfrikaanse herkomst zou kunnen zijn, maar
net zo goed de geest van het kubisme om zich heen heeft. De kop als
sluitstuk van het menselijk lichaam is door Johan Claassen uiteen
gehaald in abstracte vormen die weer samengevoegd zijn tot iets wat
wij als kop benoemen. Maar de onderdelen zitten niet meer precies op
de plaats die wij menselijk gedacht voor ogen hebben. De kop is een
vrij beeld geworden, met de allure van een totem.
De tekenaar Johan Claassen heeft in de meeste tekeningen hetzelfde
onderwerp, en toch anders. Want zijn beelden zijn pure beelden en zijn
tekeningen zijn pure tekeningen in volkomen zelfstandigheid. Wat ze
gemeenschappelijk hebben is het vertellende karakter. En elk zijn
eigen verhaal. De tekeningen zijn doorgaans klein van omvang, potlood
op papier, soms gewassen. Het is alsof het potlood met de kop aan de
haal gaat: eerst de kop schept en op papier laat verschijnen en
vervolgens door kleine manoeuvres de kop in een eigen omgeving
plaatst. Dat is een heel subtiel spel met lijn en ruimte waar maar
weinig wordt ingevuld, veel wordt gesuggereerd en nog meer
onbeschreven wordt gelaten. Het werk kortom van een goede kunstenaar
die met weinig veel kan zeggen. Die, en dat is een aardige
bijkomstigheid, deze mooie tekeningen voor een eenvoudige prijs te
koop biedt.
Tegenbosch, Putterstraat 48, Heusden, open woensdag t/m zondag,
van 2 tot 5 uur; tot 28 december.
|