Archief Frits de Coninck
199319941995199619971998199920002001
16 Kunstenaars uit Brabant
500 jaar Bouvigne
700 jaar beeldhouwkunst
A.r.t.-galerie
Alexander Schabracq
Alexej Von Jawlensky
Amerika
Andy Warhol
Anne Roorda
Arie de Groot
Auke de Vries
BOA
Bart van Hoek
Beelden in het Tongerlohuys
Birgitt van Bracht en Jan Vaes
Breda Fotografica
Carolein Smit
Cees van Gastel
Charles Clough
Charlotte van Pallandt
Crossing Over Changing Places
Cultureel Gekleurd
De Loods
De eigen tijd
Diana Rattray
Edwin Janssen
Edy de Wilde
Filia den Hollander
Frank Van den Broeck
Franse kunst
Franz Immoos
Galerie De Verbeelding
Galerie Kokon
Galerie Liesbeth Lips
George Steinmann
Ger Dekkers
Germinations
Gert Rietveld
Hans Klein Hofmeijer
Hans Mutsers
Helen Vergouwen
Jaap de Vries 2
Jack Poell
Jeff Wall
Joelle Tuerlinckx
Johan Claassen
John Baldessari
John van Gils
Jos Dirix
Karel Goudsblom
KunstRAI
MUHKA
Man Ray
Marijke Hooghwinkel
Martin van Vreden
Maud Verbruggen
Michael Ryan
NBKS
NBKS fotowerk
Nigel Kent
Orna Wertman
Paladino
Panamarenko
Park Middelheim
Paul Beckers
Peter Oosterbos
Philippe Cazal
Pjotr Mueller
Portretten uit de 17e eeuw
Quintijn van Eyk
Remko Schultheiss en Roel QoQo
Rene Magritte
Renee Rohr
Roman Cieslewicz
Roni Horn
Rotterdam in de jaren zestig
Simcha Roodenburg
Sjef Voets
St.-Joost
Teunn Nijkamp
Tom Molenaars
Tvadar Csontvary
Varia
Veronica Hustinx
Watt
Wereld op zolder
Willy Looyen
Wolfgang Laib
Wolfslaar
Zomer in Boymans







Johan Claassen De beeldhouwer Johan Claassen toont z'n beelden op een opvallend onorthodoxe manier. De vloer in een van de grote ruimtes bij kunsthandel/galerie Tegenbosch in Heusden is in beslag genomen door een parade van losse beelden. Niks geen sokkel, geen afstand, geen plechtstatigheid. De beelden staan gewoon met de voeten op de grond, dezelfde grond als waarop de kijker staat. Het is die gelijkheid die een veel direkter, lijfelijker contact met de beelden mogelijk maakt. De afwezigheid van een sokkel bij beelden die daar traditiegetrouw op gezet zijn, verandert de kijkhouding. Je kijkt niet meer naar een beeld op ooghoogte, maar je kijkt er in de meeste gevallen op neer. Veel van de beelden van Johan Claassen zijn van klein formaat. Wat deze beelden tot onderwerp hebben is de kop, in hout uitgevoerd. Een kop die in de handen van Johan Claassen gemaakt is tot een een oerkop, een archetype dat van alle culturen en van alle tijden is. Het is een kop die van primitiefİAfrikaanse herkomst zou kunnen zijn, maar net zo goed de geest van het kubisme om zich heen heeft. De kop als sluitstuk van het menselijk lichaam is door Johan Claassen uiteen gehaald in abstracte vormen die weer samengevoegd zijn tot iets wat wij als kop benoemen. Maar de onderdelen zitten niet meer precies op de plaats die wij menselijk gedacht voor ogen hebben. De kop is een vrij beeld geworden, met de allure van een totem. De tekenaar Johan Claassen heeft in de meeste tekeningen hetzelfde onderwerp, en toch anders. Want zijn beelden zijn pure beelden en zijn tekeningen zijn pure tekeningen in volkomen zelfstandigheid. Wat ze gemeenschappelijk hebben is het vertellende karakter. En elk zijn eigen verhaal. De tekeningen zijn doorgaans klein van omvang, potlood op papier, soms gewassen. Het is alsof het potlood met de kop aan de haal gaat: eerst de kop schept en op papier laat verschijnen en vervolgens door kleine manoeuvres de kop in een eigen omgeving plaatst. Dat is een heel subtiel spel met lijn en ruimte waar maar weinig wordt ingevuld, veel wordt gesuggereerd en nog meer onbeschreven wordt gelaten. Het werk kortom van een goede kunstenaar die met weinig veel kan zeggen. Die, en dat is een aardige bijkomstigheid, deze mooie tekeningen voor een eenvoudige prijs te koop biedt. Tegenbosch, Putterstraat 48, Heusden, open woensdag t/m zondag, van 2 tot 5 uur; tot 28 december.