16 Kunstenaars uit Brabant 500 jaar Bouvigne 700 jaar beeldhouwkunst A.r.t.-galerie Alexander Schabracq Alexej Von Jawlensky Amerika Andy Warhol Anne Roorda Arie de Groot Auke de Vries BOA Bart van Hoek Beelden in het Tongerlohuys Birgitt van Bracht en Jan Vaes Breda Fotografica Carolein Smit Cees van Gastel Charles Clough Charlotte van Pallandt Crossing Over Changing Places Cultureel Gekleurd De Loods De eigen tijd Diana Rattray Edwin Janssen Edy de Wilde Filia den Hollander Frank Van den Broeck Franse kunst Franz Immoos Galerie De Verbeelding Galerie Kokon Galerie Liesbeth Lips George Steinmann Ger Dekkers Germinations Gert Rietveld Hans Klein Hofmeijer Hans Mutsers Helen Vergouwen Jaap de Vries 2 Jack Poell Jeff Wall Joelle Tuerlinckx Johan Claassen John Baldessari John van Gils Jos Dirix Karel Goudsblom KunstRAI MUHKA Man Ray Marijke Hooghwinkel Martin van Vreden Maud Verbruggen Michael Ryan NBKS NBKS fotowerk Nigel Kent Orna Wertman Paladino Panamarenko Park Middelheim Paul Beckers Peter Oosterbos Philippe Cazal Pjotr Mueller Portretten uit de 17e eeuw Quintijn van Eyk Remko Schultheiss en Roel QoQo Rene Magritte Renee Rohr Roman Cieslewicz Roni Horn Rotterdam in de jaren zestig Simcha Roodenburg Sjef Voets St.-Joost Teunn Nijkamp Tom Molenaars Tvadar Csontvary Varia Veronica Hustinx Watt Wereld op zolder Willy Looyen Wolfgang Laib Wolfslaar Zomer in Boymans
|
In galerie Ronny van de Velde in Antwerpen presenteert Panamarenko
zijn Toymodel of Space. Het is een project bestaande uit een prent
en een videoband die, levensgroot geprojecteerd, de toeschouwer
confronteert met de kunstenaarİuitvinderİillusionist. Panamarenko
spreekt tot ons vanuit zijn atelier en zit in zijn nieuwste
schepping, een ruimtetuig dat bestaat zoals een droom bestaat, maar
nooit zal vliegen. Hij schijnt ons zijn onderzoeksmodel te
verklaren dat gaat over een andere kracht dan de zwaartekracht die
zon en sterren in hun baan houdt. Het is de expliciete verwoording
van zijn, al een kunstenaarsleven durende reis door zijn fantasie,
zijn universum. Maar de uitgesproken tekst is moeilijk
verstaanbaar, gelukkig maar want zo blijft de illusie in stand dat
de ruimtetuigen die hij maakt echt zouden kunnen vliegen en de mens
op de manier van de kunstenar aan de zwaartekracht zou kunnen
ontstijgen.
Met zo'n uitleg in woorden is het als met de tekeningen die hij
maakt van zijn vliegtuigen. Ze ogen als werktekeningen en heuse
schetsen, berekeningen in beeld en getal. Maar bij nader inzien
zijn het schijnbewegingen en nepgetallen, nooit bij machte iets op
te leveren wat echt kan vliegen. Panamarenko is geen wetenschapper,
geen ingenieur. Zijn verbeelding gaat voorbij aan de nauwe grenzen
die mathematica en fysica stellen en baart vormen die alles te
maken hebben met zijn droom.
Panamarenko droomt ervan een Icarus te zijn, de Griek die met
zelfgemaakte vleugels van veren en bijenwas wilde vliegen, maar in
zijn overmoed te dicht bij de zon kwam waardoor de was smolt en hij
in zee stortte. Dat visioen geeft hij vorm in zelfgemaakte
vliegtuigen, raceİauto's of boten. Middelen om de ruimte van zijn
droom te veroveren, altijd mooi gemaakt van bijzonder materiaal en
origineel in elkaar gestoken. Hij zet zijn droom om in een tastbare
werkelijkheid, een beeld dat nooit veroordeeld zal zijn echt te
kunnen vliegen of varen. Bij Panamarenko blijft de werkelijkheid
een eindeloze droom. In de galerie ligt zo'n droom. Een waterfiets,
Noordİzee genoemd, met een lange stabilisator, een zitplaats met
leren gordels, een trapmechanisme en een propeller om te vliegen
over het water. Het werk van Panamarenko is poezie waarin de
natuurlijke beperkingen van de mens zijn opgeheven.
Panamarenko is de verkorting van Panİamerican Airlines & Company,
het pseudoniem van Henry Herreweghe (53 jaar) die altijd nog bij
zijn moeder woont in de Antwerpse volkswijk Seefhoek. Vanavond is
in het VPROİprogramma Roerend Goed een interview met hem te zien
dat in het kader van zijn project in de galerie is opgenomen.
Galerie Ronny Van de Velde, IJzerenpoortkaai 3, Antwerpen, tot 30 januari.
|