Archief Frits de Coninck
199319941995199619971998199920002001
16 Kunstenaars uit Brabant
500 jaar Bouvigne
700 jaar beeldhouwkunst
A.r.t.-galerie
Alexander Schabracq
Alexej Von Jawlensky
Amerika
Andy Warhol
Anne Roorda
Arie de Groot
Auke de Vries
BOA
Bart van Hoek
Beelden in het Tongerlohuys
Birgitt van Bracht en Jan Vaes
Breda Fotografica
Carolein Smit
Cees van Gastel
Charles Clough
Charlotte van Pallandt
Crossing Over Changing Places
Cultureel Gekleurd
De Loods
De eigen tijd
Diana Rattray
Edwin Janssen
Edy de Wilde
Filia den Hollander
Frank Van den Broeck
Franse kunst
Franz Immoos
Galerie De Verbeelding
Galerie Kokon
Galerie Liesbeth Lips
George Steinmann
Ger Dekkers
Germinations
Gert Rietveld
Hans Klein Hofmeijer
Hans Mutsers
Helen Vergouwen
Jaap de Vries 2
Jack Poell
Jeff Wall
Joelle Tuerlinckx
Johan Claassen
John Baldessari
John van Gils
Jos Dirix
Karel Goudsblom
KunstRAI
MUHKA
Man Ray
Marijke Hooghwinkel
Martin van Vreden
Maud Verbruggen
Michael Ryan
NBKS
NBKS fotowerk
Nigel Kent
Orna Wertman
Paladino
Panamarenko
Park Middelheim
Paul Beckers
Peter Oosterbos
Philippe Cazal
Pjotr Mueller
Portretten uit de 17e eeuw
Quintijn van Eyk
Remko Schultheiss en Roel QoQo
Rene Magritte
Renee Rohr
Roman Cieslewicz
Roni Horn
Rotterdam in de jaren zestig
Simcha Roodenburg
Sjef Voets
St.-Joost
Teunn Nijkamp
Tom Molenaars
Tvadar Csontvary
Varia
Veronica Hustinx
Watt
Wereld op zolder
Willy Looyen
Wolfgang Laib
Wolfslaar
Zomer in Boymans







In galerie Ronny van de Velde in Antwerpen presenteert Panamarenko zijn Toymodel of Space. Het is een project bestaande uit een prent en een videoband die, levensgroot geprojecteerd, de toeschouwer confronteert met de kunstenaarİuitvinderİillusionist. Panamarenko spreekt tot ons vanuit zijn atelier en zit in zijn nieuwste schepping, een ruimtetuig dat bestaat zoals een droom bestaat, maar nooit zal vliegen. Hij schijnt ons zijn onderzoeksmodel te verklaren dat gaat over een andere kracht dan de zwaartekracht die zon en sterren in hun baan houdt. Het is de expliciete verwoording van zijn, al een kunstenaarsleven durende reis door zijn fantasie, zijn universum. Maar de uitgesproken tekst is moeilijk verstaanbaar, gelukkig maar want zo blijft de illusie in stand dat de ruimtetuigen die hij maakt echt zouden kunnen vliegen en de mens op de manier van de kunstenar aan de zwaartekracht zou kunnen ontstijgen. Met zo'n uitleg in woorden is het als met de tekeningen die hij maakt van zijn vliegtuigen. Ze ogen als werktekeningen en heuse schetsen, berekeningen in beeld en getal. Maar bij nader inzien zijn het schijnbewegingen en nepgetallen, nooit bij machte iets op te leveren wat echt kan vliegen. Panamarenko is geen wetenschapper, geen ingenieur. Zijn verbeelding gaat voorbij aan de nauwe grenzen die mathematica en fysica stellen en baart vormen die alles te maken hebben met zijn droom. Panamarenko droomt ervan een Icarus te zijn, de Griek die met zelfgemaakte vleugels van veren en bijenwas wilde vliegen, maar in zijn overmoed te dicht bij de zon kwam waardoor de was smolt en hij in zee stortte. Dat visioen geeft hij vorm in zelfgemaakte vliegtuigen, raceİauto's of boten. Middelen om de ruimte van zijn droom te veroveren, altijd mooi gemaakt van bijzonder materiaal en origineel in elkaar gestoken. Hij zet zijn droom om in een tastbare werkelijkheid, een beeld dat nooit veroordeeld zal zijn echt te kunnen vliegen of varen. Bij Panamarenko blijft de werkelijkheid een eindeloze droom. In de galerie ligt zo'n droom. Een waterfiets, Noordİzee genoemd, met een lange stabilisator, een zitplaats met leren gordels, een trapmechanisme en een propeller om te vliegen over het water. Het werk van Panamarenko is poezie waarin de natuurlijke beperkingen van de mens zijn opgeheven. Panamarenko is de verkorting van Panİamerican Airlines & Company, het pseudoniem van Henry Herreweghe (53 jaar) die altijd nog bij zijn moeder woont in de Antwerpse volkswijk Seefhoek. Vanavond is in het VPROİprogramma Roerend Goed een interview met hem te zien dat in het kader van zijn project in de galerie is opgenomen. Galerie Ronny Van de Velde, IJzerenpoortkaai 3, Antwerpen, tot 30 januari.