Archief Frits de Coninck
199319941995199619971998199920002001
16 Kunstenaars uit Brabant
500 jaar Bouvigne
700 jaar beeldhouwkunst
A.r.t.-galerie
Alexander Schabracq
Alexej Von Jawlensky
Amerika
Andy Warhol
Anne Roorda
Arie de Groot
Auke de Vries
BOA
Bart van Hoek
Beelden in het Tongerlohuys
Birgitt van Bracht en Jan Vaes
Breda Fotografica
Carolein Smit
Cees van Gastel
Charles Clough
Charlotte van Pallandt
Crossing Over Changing Places
Cultureel Gekleurd
De Loods
De eigen tijd
Diana Rattray
Edwin Janssen
Edy de Wilde
Filia den Hollander
Frank Van den Broeck
Franse kunst
Franz Immoos
Galerie De Verbeelding
Galerie Kokon
Galerie Liesbeth Lips
George Steinmann
Ger Dekkers
Germinations
Gert Rietveld
Hans Klein Hofmeijer
Hans Mutsers
Helen Vergouwen
Jaap de Vries 2
Jack Poell
Jeff Wall
Joelle Tuerlinckx
Johan Claassen
John Baldessari
John van Gils
Jos Dirix
Karel Goudsblom
KunstRAI
MUHKA
Man Ray
Marijke Hooghwinkel
Martin van Vreden
Maud Verbruggen
Michael Ryan
NBKS
NBKS fotowerk
Nigel Kent
Orna Wertman
Paladino
Panamarenko
Park Middelheim
Paul Beckers
Peter Oosterbos
Philippe Cazal
Pjotr Mueller
Portretten uit de 17e eeuw
Quintijn van Eyk
Remko Schultheiss en Roel QoQo
Rene Magritte
Renee Rohr
Roman Cieslewicz
Roni Horn
Rotterdam in de jaren zestig
Simcha Roodenburg
Sjef Voets
St.-Joost
Teunn Nijkamp
Tom Molenaars
Tvadar Csontvary
Varia
Veronica Hustinx
Watt
Wereld op zolder
Willy Looyen
Wolfgang Laib
Wolfslaar
Zomer in Boymans







't Tongerlohuys De zaal van 't Tongerlohuys in Roosendaal is gevuld met verflandschappen van Quintijn van Eyk. Geen schilderijen die een landschap afbeelden of voorstellen, maar die een landschap zijn. Een landschap, ja zeker, terwijl er geen spoor van horizon, geen boom, geen perspectief waar te nemen vallen. Zijn werk: tekeningen, collages en olieverfschilderijen, is non-figuratief. En tegelijk heel concreet. Het is een oud misverstand dat non-figuratieve kunst vanzelfsprekend ook abstract is. Quintijn van Eyk (1963) schildert geen enkele voorstelling op zijn doeken of panelen. Maar hij schildert zo nadrukkelijk, met zo veel aandacht voor het schildersmateriaal, dat al zijn werk een uitgesproken concreet karakter heeft, in de betekenis van stoffelijk en eigenlijk ook aanraakbaar. Want de zeden mogen het dan verbieden om een geexposeerd kunstwerk met de handen aan te raken, het werk van Van Eyk roept een zekere lust op om het toch te doen. En dat zegt iets over het werk. Zeker over de panelen waarin hij niet alleen verf gebruikt heeft maar ook bestaande materialen en vormen zichtbaar in het beeld verwerkt heeft. Maar ook waar hij zich alleen heeft beziggehouden met verf, zijn zijn doeken concreet. Van rationele abstractie is bij hem geen sprake. Hij schildert vanuit het zwart als grondtoon. Het zwart gaat bindingen aan met alle andere kleuren die Van Eyk gebruikt zodat een permanent verglijdend grijs het gevolg is. Door het te laten opgaan, letterlijk, in een andere kleur, of het zwart/grijs te laten grenzen aan een andere kleur is er van voortdurende nuancering sprake en van een steeds veranderende toon. Dat soort schilderen is een niet aflatende beweging, ook in het oog van de kijker. Van Eyk poetst, veegt, penseelt, krast, tekent. Afwisseling van kleur, van toon en van techniek. Hij schildert op hetzelfde doek zowel heel droog als met een natİinİnatİtechniek. In bovenste deel van de compositie zoekt hij het grotere vlak, de ruimtelijkheid, de einder. Aan de onderkant laat hij de verf af en toe druipen. Zo ontstaan kleine bewegingen in verf die aan de direkte controle van de schilderende hand ontsnappen. Over de ondergrond van ernst en overweging stroomt het toeval een eigen richting uit. Een schilderij van Quintijn van Eyk is een bewerkt landschap, zonder dat enige formele verwijzing naar het zichtbare landschap in het geding is. Het concrete gevoel is kennelijk al voldoende om aan te geven dat het ergens over gaat. Tegelijk met het werk van Van Eyk toont Ad Jenner (1953) beelden in brons en steen in 't Tongerlohuys. Tongerlohuys, Molenstraat 2, Roosendaal, tot 12 december (elke middag geopend, behalve op maandag)