Archief Frits de Coninck
199319941995199619971998199920002001
16 Kunstenaars uit Brabant
500 jaar Bouvigne
700 jaar beeldhouwkunst
A.r.t.-galerie
Alexander Schabracq
Alexej Von Jawlensky
Amerika
Andy Warhol
Anne Roorda
Arie de Groot
Auke de Vries
BOA
Bart van Hoek
Beelden in het Tongerlohuys
Birgitt van Bracht en Jan Vaes
Breda Fotografica
Carolein Smit
Cees van Gastel
Charles Clough
Charlotte van Pallandt
Crossing Over Changing Places
Cultureel Gekleurd
De Loods
De eigen tijd
Diana Rattray
Edwin Janssen
Edy de Wilde
Filia den Hollander
Frank Van den Broeck
Franse kunst
Franz Immoos
Galerie De Verbeelding
Galerie Kokon
Galerie Liesbeth Lips
George Steinmann
Ger Dekkers
Germinations
Gert Rietveld
Hans Klein Hofmeijer
Hans Mutsers
Helen Vergouwen
Jaap de Vries 2
Jack Poell
Jeff Wall
Joelle Tuerlinckx
Johan Claassen
John Baldessari
John van Gils
Jos Dirix
Karel Goudsblom
KunstRAI
MUHKA
Man Ray
Marijke Hooghwinkel
Martin van Vreden
Maud Verbruggen
Michael Ryan
NBKS
NBKS fotowerk
Nigel Kent
Orna Wertman
Paladino
Panamarenko
Park Middelheim
Paul Beckers
Peter Oosterbos
Philippe Cazal
Pjotr Mueller
Portretten uit de 17e eeuw
Quintijn van Eyk
Remko Schultheiss en Roel QoQo
Rene Magritte
Renee Rohr
Roman Cieslewicz
Roni Horn
Rotterdam in de jaren zestig
Simcha Roodenburg
Sjef Voets
St.-Joost
Teunn Nijkamp
Tom Molenaars
Tvadar Csontvary
Varia
Veronica Hustinx
Watt
Wereld op zolder
Willy Looyen
Wolfgang Laib
Wolfslaar
Zomer in Boymans







Wat betreft rationaliteit is er een zekere verwantschap tussen de schilderijen van Nigel Kent en de beelden van Renee Rohr, die in dezelfde ruimte in 't Tongerlohuys in Roosendaal exposeert. Ook bij haar geen emotionele uitspraken in het werk, geen kunst die het visioen verbeeldt, geen organische, aan de natuur ontleende vormen. Haar werk toont een sterke overweging van vorm en een duidelijk evenwicht. Niets wat de uitgedachte balans verstoort. Renee Rohr is uit Frankrijk geboortig (1940), maar woonachtig en werkzaam in Belgie. Ze werkt in marmer of in staal, twee sterk verschillende materialen die verschillende, beeldhouwkunstige benaderingen vergen en, in haar geval, ook verschillende kwaliteiten opleveren. Haar marmeren beelden zijn uitgesproken saai. Het kostbare Carraramarmer wordt door haar stijf behandeld. Een beeld blijft een blok steen waar geen leven in zit. Keurig gepolijst en met zaag en beitel van lijnen en vormen voorzien die werken als een franje. Stokstijf op een sokkel past zo'n beeld op elke plek in het interieur en gaat met andere woorden dus geen enkele relatie aan met de ruimte. En als iets dodelijk is voor driedimensionale kunst dan is het dat. Merkwaardig is dat zij die belangrijke sculpturale kwaliteit wel weet op te roepen in haar beelden van staal. In Roosendaal staat een kubus van staal (45 x 45 x 45 cm) die een perfect beeld is. In de bovenkant zijn zeven kleine vierkantjes uitgespaard, net zoals aan de staande hoeken rechthoekige en vierkante opoeningen zijn gemaakt. Het beeld krijgt zo de schijn van doorzichtigheid en van lichtheid. Aan de buitenkant werken die openingen als afwisseling van het bruine staal wat beweging veroorzaakt. Maar vooral is er het licht dat kans krijgt schaduw te veroorzaken en zo vorm en volume te preciseren. En hier maakt het dus heel veel uit welke plaats in de ruimte het beeld inneemt. Zo onpersoonlijk de marmerbeelden zijn, zo persoonlijk is dit stalen beeld. Beelden van Renee Rohr in 't Tongerlohuys in Roosendaal tot 17 januari.