16 Kunstenaars uit Brabant 500 jaar Bouvigne 700 jaar beeldhouwkunst A.r.t.-galerie Alexander Schabracq Alexej Von Jawlensky Amerika Andy Warhol Anne Roorda Arie de Groot Auke de Vries BOA Bart van Hoek Beelden in het Tongerlohuys Birgitt van Bracht en Jan Vaes Breda Fotografica Carolein Smit Cees van Gastel Charles Clough Charlotte van Pallandt Crossing Over Changing Places Cultureel Gekleurd De Loods De eigen tijd Diana Rattray Edwin Janssen Edy de Wilde Filia den Hollander Frank Van den Broeck Franse kunst Franz Immoos Galerie De Verbeelding Galerie Kokon Galerie Liesbeth Lips George Steinmann Ger Dekkers Germinations Gert Rietveld Hans Klein Hofmeijer Hans Mutsers Helen Vergouwen Jaap de Vries 2 Jack Poell Jeff Wall Joelle Tuerlinckx Johan Claassen John Baldessari John van Gils Jos Dirix Karel Goudsblom KunstRAI MUHKA Man Ray Marijke Hooghwinkel Martin van Vreden Maud Verbruggen Michael Ryan NBKS NBKS fotowerk Nigel Kent Orna Wertman Paladino Panamarenko Park Middelheim Paul Beckers Peter Oosterbos Philippe Cazal Pjotr Mueller Portretten uit de 17e eeuw Quintijn van Eyk Remko Schultheiss en Roel QoQo Rene Magritte Renee Rohr Roman Cieslewicz Roni Horn Rotterdam in de jaren zestig Simcha Roodenburg Sjef Voets St.-Joost Teunn Nijkamp Tom Molenaars Tvadar Csontvary Varia Veronica Hustinx Watt Wereld op zolder Willy Looyen Wolfgang Laib Wolfslaar Zomer in Boymans
|
Wat betreft rationaliteit is er een zekere verwantschap tussen de
schilderijen van Nigel Kent en de beelden van Renee Rohr, die in
dezelfde ruimte in 't Tongerlohuys in Roosendaal exposeert. Ook bij
haar geen emotionele uitspraken in het werk, geen kunst die het
visioen verbeeldt, geen organische, aan de natuur ontleende vormen.
Haar werk toont een sterke overweging van vorm en een duidelijk
evenwicht. Niets wat de uitgedachte balans verstoort.
Renee Rohr is uit Frankrijk geboortig (1940), maar woonachtig en
werkzaam in Belgie. Ze werkt in marmer of in staal, twee sterk
verschillende materialen die verschillende, beeldhouwkunstige
benaderingen vergen en, in haar geval, ook verschillende
kwaliteiten opleveren. Haar marmeren beelden zijn uitgesproken
saai. Het kostbare Carraramarmer wordt door haar stijf behandeld.
Een beeld blijft een blok steen waar geen leven in zit. Keurig
gepolijst en met zaag en beitel van lijnen en vormen voorzien die
werken als een franje. Stokstijf op een sokkel past zo'n beeld op
elke plek in het interieur en gaat met andere woorden dus geen
enkele relatie aan met de ruimte. En als iets dodelijk is voor
driedimensionale kunst dan is het dat.
Merkwaardig is dat zij die belangrijke sculpturale kwaliteit wel
weet op te roepen in haar beelden van staal. In Roosendaal staat
een kubus van staal (45 x 45 x 45 cm) die een perfect beeld is. In
de bovenkant zijn zeven kleine vierkantjes uitgespaard, net zoals
aan de staande hoeken rechthoekige en vierkante opoeningen zijn
gemaakt. Het beeld krijgt zo de schijn van doorzichtigheid en van
lichtheid. Aan de buitenkant werken die openingen als afwisseling
van het bruine staal wat beweging veroorzaakt. Maar vooral is er
het licht dat kans krijgt schaduw te veroorzaken en zo vorm en
volume te preciseren. En hier maakt het dus heel veel uit welke
plaats in de ruimte het beeld inneemt. Zo onpersoonlijk de
marmerbeelden zijn, zo persoonlijk is dit stalen beeld.
Beelden van Renee Rohr in 't Tongerlohuys in Roosendaal tot 17
januari.
|