Archief Frits de Coninck
199319941995199619971998199920002001
16 Kunstenaars uit Brabant
500 jaar Bouvigne
700 jaar beeldhouwkunst
A.r.t.-galerie
Alexander Schabracq
Alexej Von Jawlensky
Amerika
Andy Warhol
Anne Roorda
Arie de Groot
Auke de Vries
BOA
Bart van Hoek
Beelden in het Tongerlohuys
Birgitt van Bracht en Jan Vaes
Breda Fotografica
Carolein Smit
Cees van Gastel
Charles Clough
Charlotte van Pallandt
Crossing Over Changing Places
Cultureel Gekleurd
De Loods
De eigen tijd
Diana Rattray
Edwin Janssen
Edy de Wilde
Filia den Hollander
Frank Van den Broeck
Franse kunst
Franz Immoos
Galerie De Verbeelding
Galerie Kokon
Galerie Liesbeth Lips
George Steinmann
Ger Dekkers
Germinations
Gert Rietveld
Hans Klein Hofmeijer
Hans Mutsers
Helen Vergouwen
Jaap de Vries 2
Jack Poell
Jeff Wall
Joelle Tuerlinckx
Johan Claassen
John Baldessari
John van Gils
Jos Dirix
Karel Goudsblom
KunstRAI
MUHKA
Man Ray
Marijke Hooghwinkel
Martin van Vreden
Maud Verbruggen
Michael Ryan
NBKS
NBKS fotowerk
Nigel Kent
Orna Wertman
Paladino
Panamarenko
Park Middelheim
Paul Beckers
Peter Oosterbos
Philippe Cazal
Pjotr Mueller
Portretten uit de 17e eeuw
Quintijn van Eyk
Remko Schultheiss en Roel QoQo
Rene Magritte
Renee Rohr
Roman Cieslewicz
Roni Horn
Rotterdam in de jaren zestig
Simcha Roodenburg
Sjef Voets
St.-Joost
Teunn Nijkamp
Tom Molenaars
Tvadar Csontvary
Varia
Veronica Hustinx
Watt
Wereld op zolder
Willy Looyen
Wolfgang Laib
Wolfslaar
Zomer in Boymans







Lokaal 01 Breda Op de plaatsen waar de flauwe voorjaarszon van twee weken geleden lange schaduwen wierp op de vloer en op de wanden, is Simcha Roodenburg aan het werk gegaan. Plaats van handeling: de grote benedenzaal van de presentatieruimte aan de Kloosterlaan. Materiaal: een frees en een haakse slijptol. Het zichtbare resultaat: venstervormen en strips die uit de muren en vloer weggeslepen zijn. En de ruwe, grof gemetselde rode baksteen blootleggen die de binnenkant van het gebouw vormen. Twee weken geleden begon in Lokaal 01 de nieuwe presentatie van "Het romantisch program; een genealogie van herinnering en verlangen" waar Toon Laurense, Nanne op 't Ende en Simcha Roodenburg aan deelnemen. Onder omstandigheden die zij helemaal zelf hebben kunnen bepalen hebben ze een periode voor de opening in het gebouw kunnen werken, aan iets wat specifiek op die ruimte is toegesneden. Voor Simcha Roodenburg was dat de ruimte zoals die door het invallende licht wordt ingevuld en van sfeer bepaald. Dat is zowel het nieuwe voorjaarslicht als het altijd hetzelfde avondlicht van de straatlantaarns. Het licht dat strepen schaduw op de grond laat vallen en dat de spijlen van de vensters in schaduwgedaante op de tegenover liggende muren projecteert. En daarin hier en daar de belijning van de bomen die op het pleintje voor Lokaal 01 staan. De plaats van de schaduw heeft Roodenburg vastgelegd op de meest letterlijke en concrete manier. De schaduwen zijn gekerfd in het gebouw. Waar de schaduwen vielen heeft hij met frees en slijptol een centimeters dikke laag weggehaald en zo het licht van een dag voor eeuwig vastgelegd. Althans in principe. Want na hem zullen de gaten wel weer hersteld worden en daarmee de sporen van die ene voorjaarsdag gewist worden. Het aardige van de installatie is dat nu, twee weken later, de zon de schaduwen op een andere plaats in de ruimte werpt. Het verloop van twee weken is aan de verandering van de lichtval kenbaar. En daarmee zijn we bij de essentie van deze opvallende ingreep in een gebouw: Roodenburg maakt dat abstracte en vluchtige begrip tijd tot een een zeer concrete en fysieke gewaarwording. De tijd wordt zichtbaar, voor even. Lokaal 01, Kloosterlaan 138, Breda, tot 19 april (geopend donderdag t/m zondag van 13.00 tot 17.00 uur)