Archief Frits de Coninck
199319941995199619971998199920002001
16 Kunstenaars uit Brabant
500 jaar Bouvigne
700 jaar beeldhouwkunst
A.r.t.-galerie
Alexander Schabracq
Alexej Von Jawlensky
Amerika
Andy Warhol
Anne Roorda
Arie de Groot
Auke de Vries
BOA
Bart van Hoek
Beelden in het Tongerlohuys
Birgitt van Bracht en Jan Vaes
Breda Fotografica
Carolein Smit
Cees van Gastel
Charles Clough
Charlotte van Pallandt
Crossing Over Changing Places
Cultureel Gekleurd
De Loods
De eigen tijd
Diana Rattray
Edwin Janssen
Edy de Wilde
Filia den Hollander
Frank Van den Broeck
Franse kunst
Franz Immoos
Galerie De Verbeelding
Galerie Kokon
Galerie Liesbeth Lips
George Steinmann
Ger Dekkers
Germinations
Gert Rietveld
Hans Klein Hofmeijer
Hans Mutsers
Helen Vergouwen
Jaap de Vries 2
Jack Poell
Jeff Wall
Joelle Tuerlinckx
Johan Claassen
John Baldessari
John van Gils
Jos Dirix
Karel Goudsblom
KunstRAI
MUHKA
Man Ray
Marijke Hooghwinkel
Martin van Vreden
Maud Verbruggen
Michael Ryan
NBKS
NBKS fotowerk
Nigel Kent
Orna Wertman
Paladino
Panamarenko
Park Middelheim
Paul Beckers
Peter Oosterbos
Philippe Cazal
Pjotr Mueller
Portretten uit de 17e eeuw
Quintijn van Eyk
Remko Schultheiss en Roel QoQo
Rene Magritte
Renee Rohr
Roman Cieslewicz
Roni Horn
Rotterdam in de jaren zestig
Simcha Roodenburg
Sjef Voets
St.-Joost
Teunn Nijkamp
Tom Molenaars
Tvadar Csontvary
Varia
Veronica Hustinx
Watt
Wereld op zolder
Willy Looyen
Wolfgang Laib
Wolfslaar
Zomer in Boymans







Op het moment dat de Bredase kunstacademie St.-Joost zich opmaakt om van de vertrouwde plek in de binnenstad te vertrekken en zich te vestigen in de statige IJpelaar, legt de afdeling fotografie een soort van verantwoording af. Van de ongeveer 250 fotografen die sinds 1957 in Breda zijn opgeleid tonen er 18 een keuze uit hun foto's. Het is een grote en rijke tentoonstelling geworden in een voor de gelegenheid ingerichte dependance van De Beyerd, aan de achterkant van de kantoorgebouwen aan het Chasseveld. Voor wie van foto's houdt een aanbevelenswaardige presentatie; de kwaliteit is ernaar. Het zijn succesvolle fotografen die hun eigen weg zijn gegaan en meer of minder vooraanstaand carriere hebben gemaakt. Van wie regelmatig foto's verschijnen in tijdschriften en kranten en met wier werk de bezoeker dus al enigszins vertrouwd kan zijn. Het is ook een tentoonstelling over fotografie geworden, een kwaliteit die verder reikt dan de gemeenschappelijke afkomst. De geselecteerde fotografen bestrijken de verschillende gebieden van de fotografie. Er is de journalistiekİdocumentaire richting. Er zijn foto's die een uitgesproken artistieke bedoeling hebben en waarvan de maker de foto beschouwt als een autonoom uitdrukkingsmiddel. En als derde werkterrein is er de funktionele benadering, laten we zeggen fotografie in dienst van een maatschappelijke funktie als reclame. Maar die grenzen zijn grof en ook wat theoretisch want wat wat vooral zichtbaar is op deze tentoonstelling, dat is dat de goede fotograaf zich van die grenzen niet zoveel aantrekt. De gebieden raken elkaar en worden persoonlijk ingekleurd en genuanceerd. In die zin zouden er bij wijze van spreken evenveel categorieen te onderscheiden zijn als er (goede) fotografen zijn. Elke foto drukt een persoonlijke visie uit. Is het produkt van een geintensiveerde manier van kijken naar de gewone dingen uit de wereld om ons heen. Maar als er goed en op eigen manier naar gekeken wordt, zijn het al geen gewone dingen meer. De goede foto maakt het gewone bijzonder. Jannes Linders kijkt met een scherp oog naar een schemergebied in onze cultuur, de overgang tussen de bot oprukkende stad en de landelijke omgeving eromheen. Heel mooie foto's van Emile Luider die de vrouwen op een markt in Mali vastlegt als een werveling van kleur en beweging. In de afdeling autonome fotografie horen de schitterende portretten van Bert Ceyghton thuis. Met de kleurenpolaroid, een techniek die de foto een door de tijd aangetast uiterlijk geeft, treft hij mensen in hun huis, trots in hun eigen omgeving. My home is my castle, zo poseren ze voor het cameraoog. Bij Henry van Kleef die onder andere CDİcovers maakt en dus een funktionele fotografie bedrijft, zie je duidelijk ook de artistieke ingrepen. Het zijn foto's die de beeldmanipulatie van Andy Warhol schatplichtig zijn. Bijzonder zijn ook de architectuurfoto's van de Bredanaar Sybolt Voeten. Door de keuze voor scherpe en strakke, heldere vormen bewaart hij een gebouw als een architectonische schepping los van het menselijke gebruik dat daar van gemaakt wordt. Een goed gebouw straalt vormbewustzijn uit en zijn foto's zijn daarvan de bevestiging. Een toekomst in de fotografie, tot 21 februari, aan de achterzijde van het Chasseveld, 300 meter achter De Beyerd in Breda.