16 Kunstenaars uit Brabant 500 jaar Bouvigne 700 jaar beeldhouwkunst A.r.t.-galerie Alexander Schabracq Alexej Von Jawlensky Amerika Andy Warhol Anne Roorda Arie de Groot Auke de Vries BOA Bart van Hoek Beelden in het Tongerlohuys Birgitt van Bracht en Jan Vaes Breda Fotografica Carolein Smit Cees van Gastel Charles Clough Charlotte van Pallandt Crossing Over Changing Places Cultureel Gekleurd De Loods De eigen tijd Diana Rattray Edwin Janssen Edy de Wilde Filia den Hollander Frank Van den Broeck Franse kunst Franz Immoos Galerie De Verbeelding Galerie Kokon Galerie Liesbeth Lips George Steinmann Ger Dekkers Germinations Gert Rietveld Hans Klein Hofmeijer Hans Mutsers Helen Vergouwen Jaap de Vries 2 Jack Poell Jeff Wall Joelle Tuerlinckx Johan Claassen John Baldessari John van Gils Jos Dirix Karel Goudsblom KunstRAI MUHKA Man Ray Marijke Hooghwinkel Martin van Vreden Maud Verbruggen Michael Ryan NBKS NBKS fotowerk Nigel Kent Orna Wertman Paladino Panamarenko Park Middelheim Paul Beckers Peter Oosterbos Philippe Cazal Pjotr Mueller Portretten uit de 17e eeuw Quintijn van Eyk Remko Schultheiss en Roel QoQo Rene Magritte Renee Rohr Roman Cieslewicz Roni Horn Rotterdam in de jaren zestig Simcha Roodenburg Sjef Voets St.-Joost Teunn Nijkamp Tom Molenaars Tvadar Csontvary Varia Veronica Hustinx Watt Wereld op zolder Willy Looyen Wolfgang Laib Wolfslaar Zomer in Boymans
|
Op het moment dat de Bredase kunstacademie St.-Joost zich opmaakt
om van de vertrouwde plek in de binnenstad te vertrekken en zich te
vestigen in de statige IJpelaar, legt de afdeling fotografie een
soort van verantwoording af. Van de ongeveer 250 fotografen die
sinds 1957 in Breda zijn opgeleid tonen er 18 een keuze uit hun
foto's. Het is een grote en rijke tentoonstelling geworden in een
voor de gelegenheid ingerichte dependance van De Beyerd, aan de
achterkant van de kantoorgebouwen aan het Chasseveld. Voor wie van
foto's houdt een aanbevelenswaardige presentatie; de kwaliteit is
ernaar.
Het zijn succesvolle fotografen die hun eigen weg zijn gegaan en
meer of minder vooraanstaand carriere hebben gemaakt. Van wie
regelmatig foto's verschijnen in tijdschriften en kranten en met
wier werk de bezoeker dus al enigszins vertrouwd kan zijn. Het is
ook een tentoonstelling over fotografie geworden, een kwaliteit die
verder reikt dan de gemeenschappelijke afkomst. De geselecteerde
fotografen bestrijken de verschillende gebieden van de fotografie.
Er is de journalistiekİdocumentaire richting. Er zijn foto's die
een uitgesproken artistieke bedoeling hebben en waarvan de maker de
foto beschouwt als een autonoom uitdrukkingsmiddel. En als derde
werkterrein is er de funktionele benadering, laten we zeggen
fotografie in dienst van een maatschappelijke funktie als reclame.
Maar die grenzen zijn grof en ook wat theoretisch want wat wat
vooral zichtbaar is op deze tentoonstelling, dat is dat de goede
fotograaf zich van die grenzen niet zoveel aantrekt. De gebieden
raken elkaar en worden persoonlijk ingekleurd en genuanceerd. In
die zin zouden er bij wijze van spreken evenveel categorieen te
onderscheiden zijn als er (goede) fotografen zijn.
Elke foto drukt een persoonlijke visie uit. Is het produkt van een
geintensiveerde manier van kijken naar de gewone dingen uit de
wereld om ons heen. Maar als er goed en op eigen manier naar
gekeken wordt, zijn het al geen gewone dingen meer. De goede foto
maakt het gewone bijzonder.
Jannes Linders kijkt met een scherp oog naar een schemergebied in
onze cultuur, de overgang tussen de bot oprukkende stad en de
landelijke omgeving eromheen. Heel mooie foto's van Emile Luider
die de vrouwen op een markt in Mali vastlegt als een werveling van
kleur en beweging. In de afdeling autonome fotografie horen de
schitterende portretten van Bert Ceyghton thuis. Met de
kleurenpolaroid, een techniek die de foto een door de tijd
aangetast uiterlijk geeft, treft hij mensen in hun huis, trots in
hun eigen omgeving. My home is my castle, zo poseren ze voor het
cameraoog. Bij Henry van Kleef die onder andere CDİcovers maakt en
dus een funktionele fotografie bedrijft, zie je duidelijk ook de
artistieke ingrepen. Het zijn foto's die de beeldmanipulatie van
Andy Warhol schatplichtig zijn. Bijzonder zijn ook de
architectuurfoto's van de Bredanaar Sybolt Voeten. Door de keuze
voor scherpe en strakke, heldere vormen bewaart hij een gebouw als
een architectonische schepping los van het menselijke gebruik dat
daar van gemaakt wordt. Een goed gebouw straalt vormbewustzijn uit
en zijn foto's zijn daarvan de bevestiging.
Een toekomst in de fotografie, tot 21 februari, aan de
achterzijde van het Chasseveld, 300 meter achter De Beyerd in
Breda.
|