Archief Frits de Coninck
199319941995199619971998199920002001
16 Kunstenaars uit Brabant
500 jaar Bouvigne
700 jaar beeldhouwkunst
A.r.t.-galerie
Alexander Schabracq
Alexej Von Jawlensky
Amerika
Andy Warhol
Anne Roorda
Arie de Groot
Auke de Vries
BOA
Bart van Hoek
Beelden in het Tongerlohuys
Birgitt van Bracht en Jan Vaes
Breda Fotografica
Carolein Smit
Cees van Gastel
Charles Clough
Charlotte van Pallandt
Crossing Over Changing Places
Cultureel Gekleurd
De Loods
De eigen tijd
Diana Rattray
Edwin Janssen
Edy de Wilde
Filia den Hollander
Frank Van den Broeck
Franse kunst
Franz Immoos
Galerie De Verbeelding
Galerie Kokon
Galerie Liesbeth Lips
George Steinmann
Ger Dekkers
Germinations
Gert Rietveld
Hans Klein Hofmeijer
Hans Mutsers
Helen Vergouwen
Jaap de Vries 2
Jack Poell
Jeff Wall
Joelle Tuerlinckx
Johan Claassen
John Baldessari
John van Gils
Jos Dirix
Karel Goudsblom
KunstRAI
MUHKA
Man Ray
Marijke Hooghwinkel
Martin van Vreden
Maud Verbruggen
Michael Ryan
NBKS
NBKS fotowerk
Nigel Kent
Orna Wertman
Paladino
Panamarenko
Park Middelheim
Paul Beckers
Peter Oosterbos
Philippe Cazal
Pjotr Mueller
Portretten uit de 17e eeuw
Quintijn van Eyk
Remko Schultheiss en Roel QoQo
Rene Magritte
Renee Rohr
Roman Cieslewicz
Roni Horn
Rotterdam in de jaren zestig
Simcha Roodenburg
Sjef Voets
St.-Joost
Teunn Nijkamp
Tom Molenaars
Tvadar Csontvary
Varia
Veronica Hustinx
Watt
Wereld op zolder
Willy Looyen
Wolfgang Laib
Wolfslaar
Zomer in Boymans







Galerie Molenaars Tom Molenaars opent het nieuwe seizoen in zijn galerie met een andere opzet. Niet langer de hele ruimte gewijd aan het werk van een kunstenaar, maar nu een deling van de aandacht tussen diverse eenlingen uit de stock en werk van een artiest waar wat uitvoeriger licht op valt. Van Maurice Cockerill, een Engelsman, hangt werk op papier dat twee nogal verschillende werelden laat zien. Hij schildert met dekkende verf, pasteus en royaal gebruikt, zodanig dat er een tot in de uithoeken gevuld blad ontstaat. Een zwaar aangezette wereld die steunt op de flinke grondvesten van verf. Afwisselend borstelig en vet, maar overal zeer materieel aanwezig. In die wereld manoevreert Cockerill met frivoliteiten die de grondtoon van diepe ernst nergens kan verdrijven. Aanzetten van vlotte gebaren en sierlijke tekens liggen in een wereld die in zich zelf besloten blijft. Ook een vrolijke, als door een kinderhand neergezette zon die boven de aarde hangt zonder er echt van los te komen, kan geen richting geven in een wereld die in de verf verklonken is. Daarnaast hangen bladen waar die zelfde bewegingen en tekens los liggen in een verder onaangeraakt blad. In het volkomen wit dus, zonder enige referentie naar iets buiten het blad. Veel minder verf, vooral waterverf ditmaal, en toch veel meer ruimte. Door minder te willen, ontstaat veel meer. Zeker als er zo weinig vormwil zichtbaar is die de geschilderde wereld bijeen houdt. Bij de eenlingen aan de tegenover liggende wand hangt een mooie litho van de recent overleden Lei Molin, uit Limburg afkomstig en lange tijd deelgenoot van de IJmuider Kring. Een groep lyrisch©abstract schilderende kunstenaars als Theo Kuijpers, Jon Marten, Pieter Defesche die samen werkten in een oude havenloods in IJmuiden. De gebaren in verf die Lei Molin neerzet, zijn tekens die in verschillende kleuren verf ruimtelijk werken. Daarbij geven ze sterk uitdrukking aan een stemming, een humeur, een gevoel. En altijd op een volkomen nonfiguratieve manier. Naast Lei Molin nog werk van vaste namen uit de stal van Tom Molenaars: Ton Mertens, John van Gils, Susan Schildkamp. Galerie Molenaars, Ginnekenweg 79, Breda, tot 9 oktober.