16 Kunstenaars uit Brabant 500 jaar Bouvigne 700 jaar beeldhouwkunst A.r.t.-galerie Alexander Schabracq Alexej Von Jawlensky Amerika Andy Warhol Anne Roorda Arie de Groot Auke de Vries BOA Bart van Hoek Beelden in het Tongerlohuys Birgitt van Bracht en Jan Vaes Breda Fotografica Carolein Smit Cees van Gastel Charles Clough Charlotte van Pallandt Crossing Over Changing Places Cultureel Gekleurd De Loods De eigen tijd Diana Rattray Edwin Janssen Edy de Wilde Filia den Hollander Frank Van den Broeck Franse kunst Franz Immoos Galerie De Verbeelding Galerie Kokon Galerie Liesbeth Lips George Steinmann Ger Dekkers Germinations Gert Rietveld Hans Klein Hofmeijer Hans Mutsers Helen Vergouwen Jaap de Vries 2 Jack Poell Jeff Wall Joelle Tuerlinckx Johan Claassen John Baldessari John van Gils Jos Dirix Karel Goudsblom KunstRAI MUHKA Man Ray Marijke Hooghwinkel Martin van Vreden Maud Verbruggen Michael Ryan NBKS NBKS fotowerk Nigel Kent Orna Wertman Paladino Panamarenko Park Middelheim Paul Beckers Peter Oosterbos Philippe Cazal Pjotr Mueller Portretten uit de 17e eeuw Quintijn van Eyk Remko Schultheiss en Roel QoQo Rene Magritte Renee Rohr Roman Cieslewicz Roni Horn Rotterdam in de jaren zestig Simcha Roodenburg Sjef Voets St.-Joost Teunn Nijkamp Tom Molenaars Tvadar Csontvary Varia Veronica Hustinx Watt Wereld op zolder Willy Looyen Wolfgang Laib Wolfslaar Zomer in Boymans
|
Galerie Molenaars
Tom Molenaars opent het nieuwe seizoen in zijn galerie met een andere
opzet. Niet langer de hele ruimte gewijd aan het werk van een
kunstenaar, maar nu een deling van de aandacht tussen diverse
eenlingen uit de stock en werk van een artiest waar wat uitvoeriger
licht op valt. Van Maurice Cockerill, een Engelsman, hangt werk op
papier dat twee nogal verschillende werelden laat zien. Hij schildert
met dekkende verf, pasteus en royaal gebruikt, zodanig dat er een tot
in de uithoeken gevuld blad ontstaat. Een zwaar aangezette wereld die
steunt op de flinke grondvesten van verf. Afwisselend borstelig en
vet, maar overal zeer materieel aanwezig. In die wereld manoevreert
Cockerill met frivoliteiten die de grondtoon van diepe ernst nergens
kan verdrijven. Aanzetten van vlotte gebaren en sierlijke tekens
liggen in een wereld die in zich zelf besloten blijft. Ook een
vrolijke, als door een kinderhand neergezette zon die boven de aarde
hangt zonder er echt van los te komen, kan geen richting geven in een
wereld die in de verf verklonken is.
Daarnaast hangen bladen waar die zelfde bewegingen en tekens los
liggen in een verder onaangeraakt blad. In het volkomen wit dus,
zonder enige referentie naar iets buiten het blad. Veel minder verf,
vooral waterverf ditmaal, en toch veel meer ruimte. Door minder te
willen, ontstaat veel meer. Zeker als er zo weinig vormwil zichtbaar
is die de geschilderde wereld bijeen houdt.
Bij de eenlingen aan de tegenover liggende wand hangt een mooie litho
van de recent overleden Lei Molin, uit Limburg afkomstig en lange tijd
deelgenoot van de IJmuider Kring. Een groep lyrisch©abstract
schilderende kunstenaars als Theo Kuijpers, Jon Marten, Pieter
Defesche die samen werkten in een oude havenloods in IJmuiden. De
gebaren in verf die Lei Molin neerzet, zijn tekens die in
verschillende kleuren verf ruimtelijk werken. Daarbij geven ze sterk
uitdrukking aan een stemming, een humeur, een gevoel. En altijd op een
volkomen nonfiguratieve manier. Naast Lei Molin nog werk van vaste
namen uit de stal van Tom Molenaars: Ton Mertens, John van Gils, Susan
Schildkamp.
Galerie Molenaars, Ginnekenweg 79, Breda, tot 9 oktober.
|