Adriaan Seelen Alex Kiefmeijer Anish Kapoor Ben Hoezen Birgitt van Bracht 2 Boymans-van Beuningen Cady Noland Carel Visser Caro Chassetheater Cultureel Gekleurd Dada De Pont De Ringeloor De stadscollectie Desert Tracks Drie vrouwelijke schilders Edy de Wilde Elly Stegeman en Ludo Bekkers Emile van der Kruk Enk de Kramer Eric Hirdes Erik Prins Eugeen van Mieghem Giorgio Morandi Grafiek in het Tongerlohuys Hannema Hans Landsaat Hans Luiken Het portret Het verhalende Huub Bruls Ignatiusziekenhuis Jaap de Vries Jacques van Alphen Jan Andriesse Jeanne Munsterman Jeroen Doorenweerd Jiri Kolar John van Gils Jos Blersch Kars Persoon Klaar van der Lippe Kopper en Van Ham Kunst van Vlaanderen en Spanje Laatmiddeleeuwse prenten Lokaal 01 - 1 Lokaal 01 - 2 Luc Tuymans MUHKA Marijke Fitz Verploegh Martje Verhoeven Matthew Barney Michel van Overbeeke NBKS 1 NBKS 2 Naus en Kleinepier Nederlandse tekeningen 2e helft 19e eeuw Nieuwe beelden Noordbrabants Museum Paul Thek Per Kirkeby Piet Berghs Piet Dieleman Pyke Koch Reinoud van Vught Richard Price Rob Mohlmann Rob Moonens Simon Benson Stadscollectie Breda, deel I Textiel Thierry de Cordier Tina Onna Tom Wesselmann Ton Slits Tongerlohuys Toon Kuypers Torsten Haake-Brandt Un cercle d'amis Voorwaar Wainer Vaccari Walter Swennen Wolfslaar Wouter van Riessen
|
Adriaan Seelen
De liefde voor het materiaal spreekt uit de beelden van Adriaan
Seelen. Het materiaal, zijn materiaal. Zijn beelden zijn
steen: tufsteen en hardsteen uit de Ardennen of Ierland. De
karakteristiek van waar hij mee werkt, is de karakteristiek
van zijn beeldhouwerschap. Hij is steenhouwer, en als steenhouwer
maakt hij ook beelden. Het onderscheid lijkt futiel
maar in het geval van Seelens vrije werk essentieel. Bij hem
zijn steenhouwer en beeldhouwer geen tautologie. Seelen is
opgeleid aan de kunstacademies in Tilburg en Breda en was een
tijdlang restauratie-steenhouwer aan het Markiezenhof en de
St.-Gertrudiskerk in Bergen op Zoom.
Hij werkt in Rijen waar hij, naar eigen zeggen, een werkplaats
heeft, geen atelier dus. Decsteenklompen die daar arriveren,
dicteren het beeld dat Seelen daaruit haalt. Het is duidelijk
niet zo dat zo'n machtige monoliet onderworpen wordt aan de
vrije verbeelding en aan de handen van de kunstenaar. Dat
soort steen laat zich niet onderwerpen. En zo er van onderwerping
sprake is, geldt die de steenhouwer. Een verkeerde beslissing
bij het hakken en zagen in dat weerbarstige materiaal
tast de steen aan en maakt vervolgens het beeld onmogelijk. In
steen is een echte fout niet herstelbaar. Hardsteen is moeilijk
toegankelijk en als het zich eenmaal prijsgeeft onverbiddelijk.
Want het beeld is goed en bestaat dus, of het is
volledig mislukt en dan een blasfemie tegenover de goddelijke
natuur. Steen en graniet zijn van nature te indrukwekkend om
zich door onbekwame mensenhand te laten misbruiken. Het bewerken
van prehistorische steen is daarom een geladen opdracht,
tot het einde toe.
De sporen van het zwoegen in die hardheid zijn altijd zichtbaar.
De gemaakte, gecultiveerde vorm van het beeld zal nooit
helemaal het zicht ontnemen op de natuur van het materiaal.
Het beeld "Onthecht" is een zwartgranieten kano-vorm die een
volmaakt glad gepolijste huid heeft maar over de hele lengte
(2 meter) een grillige scheurlijn en 13 boorgaten op gelijke
afstand van elkaar. Een veelzeggende ontmoeting van wat de
natuur is en de mens wil, een kwestie van toeval en moedwil.
Het bar graniet heeft door de zagende en schurende mensenhand
een gedaanteverwisseling ondergaan en is cultuur geworden.
Maar de ondraaglijkheid heeft het behouden. Het zit vastgeklemd
tussen drie grijze, hardstenen staanders die het beeld
van de grond tillen, losmaken en ruimte geven. Die staanders
accentueren het gewicht en heffen het tegelijkertijd op. Wat
Adriaan Seelen in zo'n beeld doet, toont een trouw aan het
robuuste ambacht van de steenhouwer dat een afgeleide is van
de steen waarin hij werkt. De vrije, artistieke verbeelding is
daaraan ondergeschikt. De beeldhouwer is steenhouwer gebleven,
het materiaal is hem er dankbaar om.
Galerie De Verbeelding, Klokkenstraat 12, Baarle-Nassau;
tot 23 april (open do t/m zo, van 1 tot 5 uur)
|