Adriaan Seelen Alex Kiefmeijer Anish Kapoor Ben Hoezen Birgitt van Bracht 2 Boymans-van Beuningen Cady Noland Carel Visser Caro Chassetheater Cultureel Gekleurd Dada De Pont De Ringeloor De stadscollectie Desert Tracks Drie vrouwelijke schilders Edy de Wilde Elly Stegeman en Ludo Bekkers Emile van der Kruk Enk de Kramer Eric Hirdes Erik Prins Eugeen van Mieghem Giorgio Morandi Grafiek in het Tongerlohuys Hannema Hans Landsaat Hans Luiken Het portret Het verhalende Huub Bruls Ignatiusziekenhuis Jaap de Vries Jacques van Alphen Jan Andriesse Jeanne Munsterman Jeroen Doorenweerd Jiri Kolar John van Gils Jos Blersch Kars Persoon Klaar van der Lippe Kopper en Van Ham Kunst van Vlaanderen en Spanje Laatmiddeleeuwse prenten Lokaal 01 - 1 Lokaal 01 - 2 Luc Tuymans MUHKA Marijke Fitz Verploegh Martje Verhoeven Matthew Barney Michel van Overbeeke NBKS 1 NBKS 2 Naus en Kleinepier Nederlandse tekeningen 2e helft 19e eeuw Nieuwe beelden Noordbrabants Museum Paul Thek Per Kirkeby Piet Berghs Piet Dieleman Pyke Koch Reinoud van Vught Richard Price Rob Mohlmann Rob Moonens Simon Benson Stadscollectie Breda, deel I Textiel Thierry de Cordier Tina Onna Tom Wesselmann Ton Slits Tongerlohuys Toon Kuypers Torsten Haake-Brandt Un cercle d'amis Voorwaar Wainer Vaccari Walter Swennen Wolfslaar Wouter van Riessen
|
Aan de Achter Emer
In een oud en veronachtzaamd stukje Breda, terzijde van de
opdringerige Haagse Beemden, maakt beeldend kunstenaar Birgitt
van Bracht af en toe een plek vrij om te exposeren. Niet
alleen haar eigen werk maar meer nog dat van anderen. In de
zomer van vorig jaar waren de grond om haar omgebouwde boerenwoning
en de kamers binnen overgeleverd aan collega-kunstenaars die
elk een installatie realiseerden. Waarmee gelegenheidskunst
die in commerciele ruimtes geen schijn van kans zou
hebben, een mogelijkheid van soms tijdelijk bestaan had, in
vrijheid en vruchtbare inspiratie. Voor het volgende voorjaar
staat er weer zo'n gezamenlijke onderneming op stapel waarbij
de deelnemende kunstenaars de uitdaging aangaan om een vierkante
meter ruimte (tuin, vloer, wand of plafond, alles is
mogelijk) met beeldend werk te bezetten.
Tussen die breedsprakige manifestaties in heerst in dat huis
nu de stilte van een duo-tentoonstelling die uiteraard publiek
toegankelijk is. Couzijn van Leeuwen en Birgitt van Bracht
zelf tonen er schilderijen, tekeningen en beelden die ontstaan
of verzameld zijn op hun gezamenlijke reis door Ierland, de
afgelopen zomer. En waar het continent kreunde onder een
verzengende zomer bestond Ierland het om toch nog regen te
produceren. Dat was het gemengde decor, de mobiele plek was
een kampeerwagen, de hoofdrolspelers twee verschillende mensen
die niet meer aan concreet middel in handen hadden dan penseel,
potlood en krijt. Verder stilte en leegheid. In die
omstandigheid is de enige aanleiding tot schilderkunstige
inspiratie dat wat het hoofd zich herinnert en het zoekende
oog ziet. Het beeldend verslag van een reis door Ierland is te
zien aan de Achter Emer. Tussen schilderijen, tekeningen en
aquarellen staan en hangen tal van relikwieen die de twee in
het Ierse landschap hebben gevonden. Soms heel bizar zoals de
collectie schapeschedels die aan het plafond zijn gehangen.
Wie het werk van Birgitt van Bracht kent ziet verandering. De
nadrukkelijke heftigheid is gebleven. Net als het non-figuratieve
beeld. Maar die voorstelling in lijnen en kleuren is
diverser dan ze ooit was. Haar werk is een handschrift van
bewegingen die korter zijn geworden en daardoor dynamischer
lijken. Het zijn zoekende bewegingen die over elkaar heen
gaan. Net zoals ze de verschillende technieken door elkaar
heen gebruikt: pigment, water, olieverf en oliestick. Verrassend
zijn haar kleinere aquarellen. Veel meer dan het grote
werk op papier dat uitgaat van herinnering, zijn zij uitvloeisel
van waarneming. En dat schept een natuurlijke eenheid en
ordening die van een vanzelfsprekende eenvoud is. Het is de
kleur die het beeld bijeen houdt. In diverse tonen aardkleur:
oud rood, roestbruin en waterig groen, kleurtonen waar de tijd
overheen is gegaan. Waar in het grotere werk de kleur diverser
wordt, neemt de samenhang af en valt het beeld uiteen in losse
bewegingen.
Het werk van Couzijn van Leeuwen is zwaarder van beeld, zonder
dat dat overigens meer betekenis oplevert. De schildersgebaren
zijn groot, dreigend en expansief. Een beeld van stemming en
atmosfeer. Maar het gebrek aan afbakening en beperking, helderheid
en contrast belemmeren een betekenisvol onderscheid
tussen de verschillende bladen. Zo lijkt alles teveel op
alles.
Achter Emer 9, Breda-Noord; tot 1 oktober open op vrijdag,
zaterdag en zondag en op afspraak (076-411025)
|