Archief Frits de Coninck
199319941995199619971998199920002001
Adriaan Seelen
Alex Kiefmeijer
Anish Kapoor
Ben Hoezen
Birgitt van Bracht 2
Boymans-van Beuningen
Cady Noland
Carel Visser
Caro
Chassetheater
Cultureel Gekleurd
Dada
De Pont
De Ringeloor
De stadscollectie
Desert Tracks
Drie vrouwelijke schilders
Edy de Wilde
Elly Stegeman en Ludo Bekkers
Emile van der Kruk
Enk de Kramer
Eric Hirdes
Erik Prins
Eugeen van Mieghem
Giorgio Morandi
Grafiek in het Tongerlohuys
Hannema
Hans Landsaat
Hans Luiken
Het portret
Het verhalende
Huub Bruls
Ignatiusziekenhuis
Jaap de Vries
Jacques van Alphen
Jan Andriesse
Jeanne Munsterman
Jeroen Doorenweerd
Jiri Kolar
John van Gils
Jos Blersch
Kars Persoon
Klaar van der Lippe
Kopper en Van Ham
Kunst van Vlaanderen en Spanje
Laatmiddeleeuwse prenten
Lokaal 01 - 1
Lokaal 01 - 2
Luc Tuymans
MUHKA
Marijke Fitz Verploegh
Martje Verhoeven
Matthew Barney
Michel van Overbeeke
NBKS 1
NBKS 2
Naus en Kleinepier
Nederlandse tekeningen 2e helft 19e eeuw
Nieuwe beelden
Noordbrabants Museum
Paul Thek
Per Kirkeby
Piet Berghs
Piet Dieleman
Pyke Koch
Reinoud van Vught
Richard Price
Rob Mohlmann
Rob Moonens
Simon Benson
Stadscollectie Breda, deel I
Textiel
Thierry de Cordier
Tina Onna
Tom Wesselmann
Ton Slits
Tongerlohuys
Toon Kuypers
Torsten Haake-Brandt
Un cercle d'amis
Voorwaar
Wainer Vaccari
Walter Swennen
Wolfslaar
Wouter van Riessen







Aan de Achter Emer In een oud en veronachtzaamd stukje Breda, terzijde van de opdringerige Haagse Beemden, maakt beeldend kunstenaar Birgitt van Bracht af en toe een plek vrij om te exposeren. Niet alleen haar eigen werk maar meer nog dat van anderen. In de zomer van vorig jaar waren de grond om haar omgebouwde boerenwoning en de kamers binnen overgeleverd aan collega-kunstenaars die elk een installatie realiseerden. Waarmee gelegenheidskunst die in commerciele ruimtes geen schijn van kans zou hebben, een mogelijkheid van soms tijdelijk bestaan had, in vrijheid en vruchtbare inspiratie. Voor het volgende voorjaar staat er weer zo'n gezamenlijke onderneming op stapel waarbij de deelnemende kunstenaars de uitdaging aangaan om een vierkante meter ruimte (tuin, vloer, wand of plafond, alles is mogelijk) met beeldend werk te bezetten. Tussen die breedsprakige manifestaties in heerst in dat huis nu de stilte van een duo-tentoonstelling die uiteraard publiek toegankelijk is. Couzijn van Leeuwen en Birgitt van Bracht zelf tonen er schilderijen, tekeningen en beelden die ontstaan of verzameld zijn op hun gezamenlijke reis door Ierland, de afgelopen zomer. En waar het continent kreunde onder een verzengende zomer bestond Ierland het om toch nog regen te produceren. Dat was het gemengde decor, de mobiele plek was een kampeerwagen, de hoofdrolspelers twee verschillende mensen die niet meer aan concreet middel in handen hadden dan penseel, potlood en krijt. Verder stilte en leegheid. In die omstandigheid is de enige aanleiding tot schilderkunstige inspiratie dat wat het hoofd zich herinnert en het zoekende oog ziet. Het beeldend verslag van een reis door Ierland is te zien aan de Achter Emer. Tussen schilderijen, tekeningen en aquarellen staan en hangen tal van relikwieen die de twee in het Ierse landschap hebben gevonden. Soms heel bizar zoals de collectie schapeschedels die aan het plafond zijn gehangen. Wie het werk van Birgitt van Bracht kent ziet verandering. De nadrukkelijke heftigheid is gebleven. Net als het non-figuratieve beeld. Maar die voorstelling in lijnen en kleuren is diverser dan ze ooit was. Haar werk is een handschrift van bewegingen die korter zijn geworden en daardoor dynamischer lijken. Het zijn zoekende bewegingen die over elkaar heen gaan. Net zoals ze de verschillende technieken door elkaar heen gebruikt: pigment, water, olieverf en oliestick. Verrassend zijn haar kleinere aquarellen. Veel meer dan het grote werk op papier dat uitgaat van herinnering, zijn zij uitvloeisel van waarneming. En dat schept een natuurlijke eenheid en ordening die van een vanzelfsprekende eenvoud is. Het is de kleur die het beeld bijeen houdt. In diverse tonen aardkleur: oud rood, roestbruin en waterig groen, kleurtonen waar de tijd overheen is gegaan. Waar in het grotere werk de kleur diverser wordt, neemt de samenhang af en valt het beeld uiteen in losse bewegingen. Het werk van Couzijn van Leeuwen is zwaarder van beeld, zonder dat dat overigens meer betekenis oplevert. De schildersgebaren zijn groot, dreigend en expansief. Een beeld van stemming en atmosfeer. Maar het gebrek aan afbakening en beperking, helderheid en contrast belemmeren een betekenisvol onderscheid tussen de verschillende bladen. Zo lijkt alles teveel op alles. Achter Emer 9, Breda-Noord; tot 1 oktober open op vrijdag, zaterdag en zondag en op afspraak (076-411025)