Archief Frits de Coninck
199319941995199619971998199920002001
Adriaan Seelen
Alex Kiefmeijer
Anish Kapoor
Ben Hoezen
Birgitt van Bracht 2
Boymans-van Beuningen
Cady Noland
Carel Visser
Caro
Chassetheater
Cultureel Gekleurd
Dada
De Pont
De Ringeloor
De stadscollectie
Desert Tracks
Drie vrouwelijke schilders
Edy de Wilde
Elly Stegeman en Ludo Bekkers
Emile van der Kruk
Enk de Kramer
Eric Hirdes
Erik Prins
Eugeen van Mieghem
Giorgio Morandi
Grafiek in het Tongerlohuys
Hannema
Hans Landsaat
Hans Luiken
Het portret
Het verhalende
Huub Bruls
Ignatiusziekenhuis
Jaap de Vries
Jacques van Alphen
Jan Andriesse
Jeanne Munsterman
Jeroen Doorenweerd
Jiri Kolar
John van Gils
Jos Blersch
Kars Persoon
Klaar van der Lippe
Kopper en Van Ham
Kunst van Vlaanderen en Spanje
Laatmiddeleeuwse prenten
Lokaal 01 - 1
Lokaal 01 - 2
Luc Tuymans
MUHKA
Marijke Fitz Verploegh
Martje Verhoeven
Matthew Barney
Michel van Overbeeke
NBKS 1
NBKS 2
Naus en Kleinepier
Nederlandse tekeningen 2e helft 19e eeuw
Nieuwe beelden
Noordbrabants Museum
Paul Thek
Per Kirkeby
Piet Berghs
Piet Dieleman
Pyke Koch
Reinoud van Vught
Richard Price
Rob Mohlmann
Rob Moonens
Simon Benson
Stadscollectie Breda, deel I
Textiel
Thierry de Cordier
Tina Onna
Tom Wesselmann
Ton Slits
Tongerlohuys
Toon Kuypers
Torsten Haake-Brandt
Un cercle d'amis
Voorwaar
Wainer Vaccari
Walter Swennen
Wolfslaar
Wouter van Riessen







Cultureel Gekleurd In de Spiegelzaal in de Reigerstraat in Breda is werk van zes beeldende kunstenaars bijeengebracht onder de titel Noordzee/Zuidzee. Kunstenaars uit het noorden, geboren aan de rand van de Noordzee, die in hun hoofd en zo ook in hun werk een verbinding maken met culturen langs de Zuidzee, Zuidoost-Azie. Wat we zien is een band die door het toeval wordt gekleurd. Het toeval van familiebanden, een lange reis, religieuze inspiratie, lektuur. Het toeval in handen van de enkeling van wie er dan zes samengebracht worden in een ruimte. De bedoeling is duidelijk: als verschillende culturen elkaar in het hoofd van een kunstenaar kruisen, mag je aannemen dat er nieuw beeldmateriaal ontstaat en de vrucht daarvan zal dan een tentoonstelling opleveren. Maar zo gaat dat dus niet: voor een echte tentoonstelling heb je meer nodig dan een vergelijkbare geografische orientatie bij de deelnemende kunstenaars. Woody van Amen, Gerard van den Dobbelsteen, Alexander Korsmit, Leanne Lawalata, Jan van den Dobbelsteen en Nicolaas Dings zijn individueel de moeite waard maar hebben artistiek met elkaar niets te maken. Hun werk gaat nogal verschillende kanten op, net als overigens hun ontlening aan de Zuidoostaziatische cultuur, wat dat dan ook moge zijn. Want dat "gebied" is wel erg groot. Als tentoonstelling stelt deze presentatie niet zo veel voor, individueel zijn er opmerkelijke bijdragen. Woody van Amen, de popkunstenaar uit Rotterdam, houdt zich bezig met symbolen uit Azie die hij in schilderijen herhaalt en doorwerkt tot een nieuwe, formele eenheid. Hij maakt gebruik van een dubbelkruis, de swastika (symbool van geluk en voortgang in het leven) en een blokmotief in zwart/grijs/wit. Het doorvlechten van deze cultureel geladen symbolen levert werk op van een eigen uitstraling waarin de afzonderlijke betekenissen op zijn gegaan in een nieuw beeld. Jan van den Dobbelsteen (hij weer) heeft hier in een nauwe restruimte iets gerealiseerd dat heel wonderlijk is om te zien. Waar in Lokaal 01 het tekort geldt aan betekenisvol verband, is in die kleine, donkere doorgang hier een installatie door hem tot stand gebracht waar je als beschouwer deelgenoot van moet worden, waar je niet buiten kunt blijven staan. Het lijkt een provisiekast van inspiratiebronnen, een geheime opslag van ideeen en sferen die voelbaar verborgen zitten in de Chinese potten, de weckflessen met onduidelijk voedsel, exotica en weer dezelfde katoen lappen, ditmaal opgevouwen en geordend in een houten stelling. Een niet aflatende golf van elektronisch geluid versterkt die sfeer van onvoorspelbare chemische reaktie als gevolg van een culturele kruisbestuiving. Aan het einde van de zaal, op het verhoog waar ook Van Amen staat en hangt, torent een tent van touwen, gespannen van plafond naar vloer, boven deze verzameling van diverse werelden uit. Het is een eigen wereld van Leanne Lawalata die zich afspeelt tussen Zeeland en de Molukken. Zij bakent zich hier een kleine ruimte af, het idee van een tent, waarbinnen een cirkel van gras. Nederlandser kan het niet. Daaromheen een opstelling van blauwe kaarsen en buiten de tent twee maanvormige mozaieken gemaakt van wat de aarde biedt. Kruidnagelen, aarde, zand, mais, peperkorrels, zaad etc. Precies gerangschikt tot een waaier van figuratieve vormen die wortelen in twee werelden die in haar werk worden gevangen. Noordzee/Zuidzee vindt plaats in het kader van het festival Cultureel Gekleurd in de relatieve afzondering van een achterafzaal in het centrum van Breda. Een deur naast nachtparadijs De Graanbeurs, een donkere trap op, een kamer met curiosa en dan pas de tentoonstellingszaal. Alsof de menging van culturen in het werk van kunstenaars weggehouden moet worden van de stedelijke buitenwereld waarvan ze deel uitmaakt. Het is toch te hopen dat velen de opgang maken naar wat in enkele gevallen heel verrassend is. Noordzee/Zuidzee tot en met 23 april te zien in de Spiegelzaal, Reigerstraat 22a, Breda; open donderdag t/m zondag van 2 tot 6 uur.