Adriaan Seelen Alex Kiefmeijer Anish Kapoor Ben Hoezen Birgitt van Bracht 2 Boymans-van Beuningen Cady Noland Carel Visser Caro Chassetheater Cultureel Gekleurd Dada De Pont De Ringeloor De stadscollectie Desert Tracks Drie vrouwelijke schilders Edy de Wilde Elly Stegeman en Ludo Bekkers Emile van der Kruk Enk de Kramer Eric Hirdes Erik Prins Eugeen van Mieghem Giorgio Morandi Grafiek in het Tongerlohuys Hannema Hans Landsaat Hans Luiken Het portret Het verhalende Huub Bruls Ignatiusziekenhuis Jaap de Vries Jacques van Alphen Jan Andriesse Jeanne Munsterman Jeroen Doorenweerd Jiri Kolar John van Gils Jos Blersch Kars Persoon Klaar van der Lippe Kopper en Van Ham Kunst van Vlaanderen en Spanje Laatmiddeleeuwse prenten Lokaal 01 - 1 Lokaal 01 - 2 Luc Tuymans MUHKA Marijke Fitz Verploegh Martje Verhoeven Matthew Barney Michel van Overbeeke NBKS 1 NBKS 2 Naus en Kleinepier Nederlandse tekeningen 2e helft 19e eeuw Nieuwe beelden Noordbrabants Museum Paul Thek Per Kirkeby Piet Berghs Piet Dieleman Pyke Koch Reinoud van Vught Richard Price Rob Mohlmann Rob Moonens Simon Benson Stadscollectie Breda, deel I Textiel Thierry de Cordier Tina Onna Tom Wesselmann Ton Slits Tongerlohuys Toon Kuypers Torsten Haake-Brandt Un cercle d'amis Voorwaar Wainer Vaccari Walter Swennen Wolfslaar Wouter van Riessen
|
Cultureel Gekleurd
In de Spiegelzaal in de Reigerstraat in Breda is werk van zes
beeldende kunstenaars bijeengebracht onder de titel Noordzee/Zuidzee.
Kunstenaars uit het noorden, geboren aan de rand
van de Noordzee, die in hun hoofd en zo ook in hun werk een
verbinding maken met culturen langs de Zuidzee, Zuidoost-Azie.
Wat we zien is een band die door het toeval wordt gekleurd.
Het toeval van familiebanden, een lange reis, religieuze
inspiratie, lektuur. Het toeval in handen van de enkeling van
wie er dan zes samengebracht worden in een ruimte. De bedoeling
is duidelijk: als verschillende culturen elkaar in het
hoofd van een kunstenaar kruisen, mag je aannemen dat er nieuw
beeldmateriaal ontstaat en de vrucht daarvan zal dan een
tentoonstelling opleveren. Maar zo gaat dat dus niet: voor een
echte tentoonstelling heb je meer nodig dan een vergelijkbare
geografische orientatie bij de deelnemende kunstenaars.
Woody van Amen, Gerard van den Dobbelsteen, Alexander Korsmit,
Leanne Lawalata, Jan van den Dobbelsteen en Nicolaas Dings
zijn individueel de moeite waard maar hebben artistiek met
elkaar niets te maken. Hun werk gaat nogal verschillende
kanten op, net als overigens hun ontlening aan de Zuidoostaziatische
cultuur, wat dat dan ook moge zijn. Want dat "gebied"
is wel erg groot. Als tentoonstelling stelt deze presentatie
niet zo veel voor, individueel zijn er opmerkelijke bijdragen.
Woody van Amen, de popkunstenaar uit Rotterdam, houdt zich
bezig met symbolen uit Azie die hij in schilderijen herhaalt
en doorwerkt tot een nieuwe, formele eenheid. Hij maakt gebruik
van een dubbelkruis, de swastika (symbool van geluk en
voortgang in het leven) en een blokmotief in zwart/grijs/wit.
Het doorvlechten van deze cultureel geladen symbolen levert
werk op van een eigen uitstraling waarin de afzonderlijke
betekenissen op zijn gegaan in een nieuw beeld.
Jan van den Dobbelsteen (hij weer) heeft hier in een nauwe
restruimte iets gerealiseerd dat heel wonderlijk is om te
zien. Waar in Lokaal 01 het tekort geldt aan betekenisvol
verband, is in die kleine, donkere doorgang hier een installatie
door hem tot stand gebracht waar je als beschouwer deelgenoot
van moet worden, waar je niet buiten kunt blijven staan.
Het lijkt een provisiekast van inspiratiebronnen, een geheime
opslag van ideeen en sferen die voelbaar verborgen zitten in
de Chinese potten, de weckflessen met onduidelijk voedsel,
exotica en weer dezelfde katoen lappen, ditmaal opgevouwen en
geordend in een houten stelling. Een niet aflatende golf van
elektronisch geluid versterkt die sfeer van onvoorspelbare
chemische reaktie als gevolg van een culturele kruisbestuiving.
Aan het einde van de zaal, op het verhoog waar ook Van Amen
staat en hangt, torent een tent van touwen, gespannen van
plafond naar vloer, boven deze verzameling van diverse werelden
uit. Het is een eigen wereld van Leanne Lawalata die zich
afspeelt tussen Zeeland en de Molukken. Zij bakent zich hier
een kleine ruimte af, het idee van een tent, waarbinnen een
cirkel van gras. Nederlandser kan het niet. Daaromheen een
opstelling van blauwe kaarsen en buiten de tent twee maanvormige
mozaieken gemaakt van wat de aarde biedt. Kruidnagelen,
aarde, zand, mais, peperkorrels, zaad etc. Precies gerangschikt
tot een waaier van figuratieve vormen die wortelen in
twee werelden die in haar werk worden gevangen.
Noordzee/Zuidzee vindt plaats in het kader van het festival
Cultureel Gekleurd in de relatieve afzondering van een achterafzaal
in het centrum van Breda. Een deur naast nachtparadijs
De Graanbeurs, een donkere trap op, een kamer met curiosa en
dan pas de tentoonstellingszaal. Alsof de menging van culturen
in het werk van kunstenaars weggehouden moet worden van de
stedelijke buitenwereld waarvan ze deel uitmaakt. Het is toch
te hopen dat velen de opgang maken naar wat in enkele gevallen
heel verrassend is.
Noordzee/Zuidzee tot en met 23 april te zien in de Spiegelzaal,
Reigerstraat 22a, Breda; open donderdag t/m zondag van 2 tot 6 uur.
|