Adriaan Seelen Alex Kiefmeijer Anish Kapoor Ben Hoezen Birgitt van Bracht 2 Boymans-van Beuningen Cady Noland Carel Visser Caro Chassetheater Cultureel Gekleurd Dada De Pont De Ringeloor De stadscollectie Desert Tracks Drie vrouwelijke schilders Edy de Wilde Elly Stegeman en Ludo Bekkers Emile van der Kruk Enk de Kramer Eric Hirdes Erik Prins Eugeen van Mieghem Giorgio Morandi Grafiek in het Tongerlohuys Hannema Hans Landsaat Hans Luiken Het portret Het verhalende Huub Bruls Ignatiusziekenhuis Jaap de Vries Jacques van Alphen Jan Andriesse Jeanne Munsterman Jeroen Doorenweerd Jiri Kolar John van Gils Jos Blersch Kars Persoon Klaar van der Lippe Kopper en Van Ham Kunst van Vlaanderen en Spanje Laatmiddeleeuwse prenten Lokaal 01 - 1 Lokaal 01 - 2 Luc Tuymans MUHKA Marijke Fitz Verploegh Martje Verhoeven Matthew Barney Michel van Overbeeke NBKS 1 NBKS 2 Naus en Kleinepier Nederlandse tekeningen 2e helft 19e eeuw Nieuwe beelden Noordbrabants Museum Paul Thek Per Kirkeby Piet Berghs Piet Dieleman Pyke Koch Reinoud van Vught Richard Price Rob Mohlmann Rob Moonens Simon Benson Stadscollectie Breda, deel I Textiel Thierry de Cordier Tina Onna Tom Wesselmann Ton Slits Tongerlohuys Toon Kuypers Torsten Haake-Brandt Un cercle d'amis Voorwaar Wainer Vaccari Walter Swennen Wolfslaar Wouter van Riessen
|
Galerie De Ringeloor
De Gilzer galerie De Ringeloor legt zich toe op grafiek, naast
het inlijsten van werk. Een praktische combinatie van kunstvaardigheden
en bereikbaar voor een kleinere beurs. Ook daar
is een markt voor: kunst die aardig oogt, herkenbaar is,
spoort met wat binnen het mentale blikveld past en ook in
prijs in geen enkel opzicht afwijkt. En niet te vergeten:
keurig ingelijst, want de verpakking is belangrijk.
De nu getoonde grafiek valt in sommige gevallen meer op door
de toegepaste techniek dan door de inhoud van het gedrukte
kunstwerk. Van de Duitse inwijkeling Elmar Gille, al weer lang
gevestigd in Nederland, zien we een relieftechniek die het
midden houdt tussen vlakdruk en hoogdruk. Zijn basis is een
chipwoodplaat, een combinatie van spaanplaat en triplex. De
structuur van die gemaakte houtsoort laat hij meewerken in het
uiteindelijke kleurenbeeld dat het resultaat is van het drukken.
Met de vaardigheid waarmee hij dat doet, levert dat in
het beeld een merkwaardige atmosfeer op. Vanwege het relief
lijkt het haast dat we met een geschilderd oppervlak van doen
hebben en niet met plat drukwerk in beperkte oplage. Wat hij
op deze manier heeft verbeeld, zijn drie Italiaanse landschappen.
Een tafel en wat stoelen midden in het weidse Italiaanse
landschap dat optisch begrensd wordt door heuvels. Een leeg
tafereel waarin geen spoor van een mens. De drie vergelijkbare
landschap-stillevens zijn vernoemd naar het moment van de
Italiaanse dag dat Elmar Gille kennelijk heeft willen treffen.
De vroege morgen, de namiddag en valavond. Voor wie Italie
kent drie verschillende momenten. Verschillend van licht,
kleur en atmosfeer. Maar daarvan in het werk van Gille geen
spoor en dat is op zijn minst opmerkelijk als hij die werken
zo in titel onderscheidt. Te meer opmerkelijk voor wie eerder
in De Ringeloor ander werk van hem heeft gezien. Werk dat
veelal ook Italie tot onderwerp had, in het bijzonder Toscane,
en dat juist opviel door het treffen van die scherpe okeren
toon die je alleen daar tegen komt.
Er hangt verder grafisch werk van de Bredanaar Michael Jepkes
dat eigenlijk altijd op hetzelfde stramien voortborduurt maar
in alle eenvoud ook gewoon mooi is. In de techniek van de ets-aquatint
toont hij hier verhalende voorstellingen die tegen de
wereld van mythe of sprookje aankruipen zonder dat ze dat in
letterlijke zin zijn. Van een andere Bredanaar, de beeldhouwer
Piet Haagh, kleine bronzen paardje, half naturalistisch, half
gestileerd. Voorwerpen die door de herhaling van vorm en
betekenis meer decoratieve dan artistieke waarde hebben.
Galerie De Ringeloor, Nieuwstraat 27a, Gilze
|