Archief Frits de Coninck
199319941995199619971998199920002001
Adriaan Seelen
Alex Kiefmeijer
Anish Kapoor
Ben Hoezen
Birgitt van Bracht 2
Boymans-van Beuningen
Cady Noland
Carel Visser
Caro
Chassetheater
Cultureel Gekleurd
Dada
De Pont
De Ringeloor
De stadscollectie
Desert Tracks
Drie vrouwelijke schilders
Edy de Wilde
Elly Stegeman en Ludo Bekkers
Emile van der Kruk
Enk de Kramer
Eric Hirdes
Erik Prins
Eugeen van Mieghem
Giorgio Morandi
Grafiek in het Tongerlohuys
Hannema
Hans Landsaat
Hans Luiken
Het portret
Het verhalende
Huub Bruls
Ignatiusziekenhuis
Jaap de Vries
Jacques van Alphen
Jan Andriesse
Jeanne Munsterman
Jeroen Doorenweerd
Jiri Kolar
John van Gils
Jos Blersch
Kars Persoon
Klaar van der Lippe
Kopper en Van Ham
Kunst van Vlaanderen en Spanje
Laatmiddeleeuwse prenten
Lokaal 01 - 1
Lokaal 01 - 2
Luc Tuymans
MUHKA
Marijke Fitz Verploegh
Martje Verhoeven
Matthew Barney
Michel van Overbeeke
NBKS 1
NBKS 2
Naus en Kleinepier
Nederlandse tekeningen 2e helft 19e eeuw
Nieuwe beelden
Noordbrabants Museum
Paul Thek
Per Kirkeby
Piet Berghs
Piet Dieleman
Pyke Koch
Reinoud van Vught
Richard Price
Rob Mohlmann
Rob Moonens
Simon Benson
Stadscollectie Breda, deel I
Textiel
Thierry de Cordier
Tina Onna
Tom Wesselmann
Ton Slits
Tongerlohuys
Toon Kuypers
Torsten Haake-Brandt
Un cercle d'amis
Voorwaar
Wainer Vaccari
Walter Swennen
Wolfslaar
Wouter van Riessen







Galerie De Ringeloor De Gilzer galerie De Ringeloor legt zich toe op grafiek, naast het inlijsten van werk. Een praktische combinatie van kunstvaardigheden en bereikbaar voor een kleinere beurs. Ook daar is een markt voor: kunst die aardig oogt, herkenbaar is, spoort met wat binnen het mentale blikveld past en ook in prijs in geen enkel opzicht afwijkt. En niet te vergeten: keurig ingelijst, want de verpakking is belangrijk. De nu getoonde grafiek valt in sommige gevallen meer op door de toegepaste techniek dan door de inhoud van het gedrukte kunstwerk. Van de Duitse inwijkeling Elmar Gille, al weer lang gevestigd in Nederland, zien we een relieftechniek die het midden houdt tussen vlakdruk en hoogdruk. Zijn basis is een chipwoodplaat, een combinatie van spaanplaat en triplex. De structuur van die gemaakte houtsoort laat hij meewerken in het uiteindelijke kleurenbeeld dat het resultaat is van het drukken. Met de vaardigheid waarmee hij dat doet, levert dat in het beeld een merkwaardige atmosfeer op. Vanwege het relief lijkt het haast dat we met een geschilderd oppervlak van doen hebben en niet met plat drukwerk in beperkte oplage. Wat hij op deze manier heeft verbeeld, zijn drie Italiaanse landschappen. Een tafel en wat stoelen midden in het weidse Italiaanse landschap dat optisch begrensd wordt door heuvels. Een leeg tafereel waarin geen spoor van een mens. De drie vergelijkbare landschap-stillevens zijn vernoemd naar het moment van de Italiaanse dag dat Elmar Gille kennelijk heeft willen treffen. De vroege morgen, de namiddag en valavond. Voor wie Italie kent drie verschillende momenten. Verschillend van licht, kleur en atmosfeer. Maar daarvan in het werk van Gille geen spoor en dat is op zijn minst opmerkelijk als hij die werken zo in titel onderscheidt. Te meer opmerkelijk voor wie eerder in De Ringeloor ander werk van hem heeft gezien. Werk dat veelal ook Italie tot onderwerp had, in het bijzonder Toscane, en dat juist opviel door het treffen van die scherpe okeren toon die je alleen daar tegen komt. Er hangt verder grafisch werk van de Bredanaar Michael Jepkes dat eigenlijk altijd op hetzelfde stramien voortborduurt maar in alle eenvoud ook gewoon mooi is. In de techniek van de ets-aquatint toont hij hier verhalende voorstellingen die tegen de wereld van mythe of sprookje aankruipen zonder dat ze dat in letterlijke zin zijn. Van een andere Bredanaar, de beeldhouwer Piet Haagh, kleine bronzen paardje, half naturalistisch, half gestileerd. Voorwerpen die door de herhaling van vorm en betekenis meer decoratieve dan artistieke waarde hebben. Galerie De Ringeloor, Nieuwstraat 27a, Gilze