Archief Frits de Coninck
199319941995199619971998199920002001
Adriaan Seelen
Alex Kiefmeijer
Anish Kapoor
Ben Hoezen
Birgitt van Bracht 2
Boymans-van Beuningen
Cady Noland
Carel Visser
Caro
Chassetheater
Cultureel Gekleurd
Dada
De Pont
De Ringeloor
De stadscollectie
Desert Tracks
Drie vrouwelijke schilders
Edy de Wilde
Elly Stegeman en Ludo Bekkers
Emile van der Kruk
Enk de Kramer
Eric Hirdes
Erik Prins
Eugeen van Mieghem
Giorgio Morandi
Grafiek in het Tongerlohuys
Hannema
Hans Landsaat
Hans Luiken
Het portret
Het verhalende
Huub Bruls
Ignatiusziekenhuis
Jaap de Vries
Jacques van Alphen
Jan Andriesse
Jeanne Munsterman
Jeroen Doorenweerd
Jiri Kolar
John van Gils
Jos Blersch
Kars Persoon
Klaar van der Lippe
Kopper en Van Ham
Kunst van Vlaanderen en Spanje
Laatmiddeleeuwse prenten
Lokaal 01 - 1
Lokaal 01 - 2
Luc Tuymans
MUHKA
Marijke Fitz Verploegh
Martje Verhoeven
Matthew Barney
Michel van Overbeeke
NBKS 1
NBKS 2
Naus en Kleinepier
Nederlandse tekeningen 2e helft 19e eeuw
Nieuwe beelden
Noordbrabants Museum
Paul Thek
Per Kirkeby
Piet Berghs
Piet Dieleman
Pyke Koch
Reinoud van Vught
Richard Price
Rob Mohlmann
Rob Moonens
Simon Benson
Stadscollectie Breda, deel I
Textiel
Thierry de Cordier
Tina Onna
Tom Wesselmann
Ton Slits
Tongerlohuys
Toon Kuypers
Torsten Haake-Brandt
Un cercle d'amis
Voorwaar
Wainer Vaccari
Walter Swennen
Wolfslaar
Wouter van Riessen







Hedendaagse schilders De Stichting Ons Erfdeel, een gemengd Vlaams-Nederlandse onderneming, heeft een kunstboek gepubliceerd dat hedendaagse schilders in Vlaanderen en Nederland in beeld brengt. Uiteraard niet volledig. De samenstellers hebben gekozen voor 25 schilders en die elk twee pagina's tekst toebedeeld, aangevuld met een paginagrote illustratie in kleur en het vaste overzicht van de tentoonstellingscarriere. Een heel helder en handzaam boek dat het landschap van de eigentijdse schilderkunst die in volle ontwikkeling is, tot een beperkte maar overzichtelijke proportie terugbrengt. Verwacht dus geen doortimmerd en alles dekkend overzicht van de moderne kunst. Dat is een hachelijk avontuur.Gelukkig hebben Elly Stegeman en Ludo Bekkers die het boek voor respectievelijk Nederland en Vlaanderen hebben samengesteld, hun onderneming niet met die pretentie opgezadeld. Dat heeft het boek behoed voor de gesel van zwaarwichtigheid en zodoende onleesbaarheid. Ze hebben keuzes gemaakt. Het boek is geschreven vanuit het schilderkunstig perspectief maar beperkt zich tot 25 individuele schilders en waagt zich niet aan de schilderkunst. Hoe verleidelijk het ook geweest zal zijn om daarover belangrijke woorden te spreken en dus geschiedenis te schrijven. Wie van de lezers daar voor zover het Nederland aangaat wel behoefte aan heeft, kan terecht in "De Nederlandse identiteit in de kunst na 1945" onder redactie van Geurt Imanse en "Vrij spel: Nederlandse kunst 1970 - 1990" onder redactie van Willemijn Stokvis en Kitty Zijlmans. Het probleem van de beschrijving van eigentijdse kunst die stromingen en kwaliteiten wil blootleggen wordt in die twee boeken heel duidelijk. Wat vertrekt vanuit een duidelijk geformuleerd standpunt loopt uit in tal van losse eindjes. Het is Sysiphusarbeid om de geschiedenis te willen schrijven van iets wat nog helemaal niet uitgekristalliseerd is. De formule om te kiezen voor 25 losse monografieen is met alle beperkingen vandien een zeker zo toegankelijke weg tot de kunst. Trouwens, in de kunst gaat het altijd eerst om de artistieke persoonlijkheid en pas veel later om de stroming. Maar helemaal zonder kader, helemaal zonder begeleiding doet dit boek het toch ook niet. De 25 schilders, 15 uit Nederland, 10 uit Vlaanderen, worden met een dun lijntje met elkaar verbonden. Dat is natuurlijk de persoonlijke smaak van beide samenstellers en vervolgens hun inleidende woorden die het geheel enigszins bij elkaar houden. Goed geschreven taal die het gestaalde kunstjargon ontwijkt. Dat plaatsen in een enigszins verbindend kader is nodig. Het geheel van de eigentijdse schilders is een buitenmaatse kruiwagen met levende kikkers die alle kanten uitspringen. Merkwaardig is het verschil in benadering. Elly Stegeman kiest voor een roentgenopname van de Nederlandse schilderkunst door de eeuwen heen en analyseert de ruimte in het schilderij vanaf de 17e eeuwer Emmanuel de Witte tot de 20e eeuwer Lucassen. Ludo Bekkers geeft een socio-culturele geschiedenis van de Vlaamse kunst en raakt alleen in naam aan het schilderkunstige. Erger is nog dat in zijn keuze van 10 Roger Raveel ontbreekt, als schilder Vlaams en universeel tegelijk. Hedendaagse schilders in Nederland en Vlaanderen; ISBN 90-70831-70-8. Prijs 38 gulden.