Adriaan Seelen Alex Kiefmeijer Anish Kapoor Ben Hoezen Birgitt van Bracht 2 Boymans-van Beuningen Cady Noland Carel Visser Caro Chassetheater Cultureel Gekleurd Dada De Pont De Ringeloor De stadscollectie Desert Tracks Drie vrouwelijke schilders Edy de Wilde Elly Stegeman en Ludo Bekkers Emile van der Kruk Enk de Kramer Eric Hirdes Erik Prins Eugeen van Mieghem Giorgio Morandi Grafiek in het Tongerlohuys Hannema Hans Landsaat Hans Luiken Het portret Het verhalende Huub Bruls Ignatiusziekenhuis Jaap de Vries Jacques van Alphen Jan Andriesse Jeanne Munsterman Jeroen Doorenweerd Jiri Kolar John van Gils Jos Blersch Kars Persoon Klaar van der Lippe Kopper en Van Ham Kunst van Vlaanderen en Spanje Laatmiddeleeuwse prenten Lokaal 01 - 1 Lokaal 01 - 2 Luc Tuymans MUHKA Marijke Fitz Verploegh Martje Verhoeven Matthew Barney Michel van Overbeeke NBKS 1 NBKS 2 Naus en Kleinepier Nederlandse tekeningen 2e helft 19e eeuw Nieuwe beelden Noordbrabants Museum Paul Thek Per Kirkeby Piet Berghs Piet Dieleman Pyke Koch Reinoud van Vught Richard Price Rob Mohlmann Rob Moonens Simon Benson Stadscollectie Breda, deel I Textiel Thierry de Cordier Tina Onna Tom Wesselmann Ton Slits Tongerlohuys Toon Kuypers Torsten Haake-Brandt Un cercle d'amis Voorwaar Wainer Vaccari Walter Swennen Wolfslaar Wouter van Riessen
|
Hedendaagse schilders
De Stichting Ons Erfdeel, een gemengd Vlaams-Nederlandse
onderneming, heeft een kunstboek gepubliceerd dat hedendaagse
schilders in Vlaanderen en Nederland in beeld brengt. Uiteraard
niet volledig. De samenstellers hebben gekozen voor 25
schilders en die elk twee pagina's tekst toebedeeld, aangevuld
met een paginagrote illustratie in kleur en het vaste overzicht
van de tentoonstellingscarriere. Een heel helder en
handzaam boek dat het landschap van de eigentijdse schilderkunst
die in volle ontwikkeling is, tot een beperkte maar
overzichtelijke proportie terugbrengt.
Verwacht dus geen doortimmerd en alles dekkend overzicht van
de moderne kunst. Dat is een hachelijk avontuur.Gelukkig
hebben Elly Stegeman en Ludo Bekkers die het boek voor respectievelijk
Nederland en Vlaanderen hebben samengesteld, hun
onderneming niet met die pretentie opgezadeld. Dat heeft het
boek behoed voor de gesel van zwaarwichtigheid en zodoende
onleesbaarheid. Ze hebben keuzes gemaakt. Het boek is geschreven
vanuit het schilderkunstig perspectief maar beperkt zich
tot 25 individuele schilders en waagt zich niet aan de schilderkunst.
Hoe verleidelijk het ook geweest zal zijn om daarover
belangrijke woorden te spreken en dus geschiedenis te
schrijven. Wie van de lezers daar voor zover het Nederland
aangaat wel behoefte aan heeft, kan terecht in "De Nederlandse
identiteit in de kunst na 1945" onder redactie van Geurt
Imanse en "Vrij spel: Nederlandse kunst 1970 - 1990" onder
redactie van Willemijn Stokvis en Kitty Zijlmans. Het probleem
van de beschrijving van eigentijdse kunst die stromingen en
kwaliteiten wil blootleggen wordt in die twee boeken heel
duidelijk. Wat vertrekt vanuit een duidelijk geformuleerd
standpunt loopt uit in tal van losse eindjes. Het is Sysiphusarbeid
om de geschiedenis te willen schrijven van iets wat
nog helemaal niet uitgekristalliseerd is. De formule om te
kiezen voor 25 losse monografieen is met alle beperkingen
vandien een zeker zo toegankelijke weg tot de kunst. Trouwens,
in de kunst gaat het altijd eerst om de artistieke persoonlijkheid
en pas veel later om de stroming.
Maar helemaal zonder kader, helemaal zonder begeleiding doet dit
boek het toch ook niet. De 25 schilders, 15 uit Nederland,
10 uit Vlaanderen, worden met een dun lijntje met elkaar
verbonden. Dat is natuurlijk de persoonlijke smaak van beide
samenstellers en vervolgens hun inleidende woorden die het
geheel enigszins bij elkaar houden. Goed geschreven taal die
het gestaalde kunstjargon ontwijkt. Dat plaatsen in een enigszins
verbindend kader is nodig. Het geheel van de eigentijdse
schilders is een buitenmaatse kruiwagen met levende kikkers
die alle kanten uitspringen. Merkwaardig is het verschil in
benadering. Elly Stegeman kiest voor een roentgenopname van de
Nederlandse schilderkunst door de eeuwen heen en analyseert de
ruimte in het schilderij vanaf de 17e eeuwer Emmanuel de Witte
tot de 20e eeuwer Lucassen. Ludo Bekkers geeft een socio-culturele
geschiedenis van de Vlaamse kunst en raakt alleen in
naam aan het schilderkunstige. Erger is nog dat in zijn keuze
van 10 Roger Raveel ontbreekt, als schilder Vlaams en universeel tegelijk.
Hedendaagse schilders in Nederland en Vlaanderen;
ISBN 90-70831-70-8. Prijs 38 gulden.
|