Archief Frits de Coninck
199319941995199619971998199920002001
Adriaan Seelen
Alex Kiefmeijer
Anish Kapoor
Ben Hoezen
Birgitt van Bracht 2
Boymans-van Beuningen
Cady Noland
Carel Visser
Caro
Chassetheater
Cultureel Gekleurd
Dada
De Pont
De Ringeloor
De stadscollectie
Desert Tracks
Drie vrouwelijke schilders
Edy de Wilde
Elly Stegeman en Ludo Bekkers
Emile van der Kruk
Enk de Kramer
Eric Hirdes
Erik Prins
Eugeen van Mieghem
Giorgio Morandi
Grafiek in het Tongerlohuys
Hannema
Hans Landsaat
Hans Luiken
Het portret
Het verhalende
Huub Bruls
Ignatiusziekenhuis
Jaap de Vries
Jacques van Alphen
Jan Andriesse
Jeanne Munsterman
Jeroen Doorenweerd
Jiri Kolar
John van Gils
Jos Blersch
Kars Persoon
Klaar van der Lippe
Kopper en Van Ham
Kunst van Vlaanderen en Spanje
Laatmiddeleeuwse prenten
Lokaal 01 - 1
Lokaal 01 - 2
Luc Tuymans
MUHKA
Marijke Fitz Verploegh
Martje Verhoeven
Matthew Barney
Michel van Overbeeke
NBKS 1
NBKS 2
Naus en Kleinepier
Nederlandse tekeningen 2e helft 19e eeuw
Nieuwe beelden
Noordbrabants Museum
Paul Thek
Per Kirkeby
Piet Berghs
Piet Dieleman
Pyke Koch
Reinoud van Vught
Richard Price
Rob Mohlmann
Rob Moonens
Simon Benson
Stadscollectie Breda, deel I
Textiel
Thierry de Cordier
Tina Onna
Tom Wesselmann
Ton Slits
Tongerlohuys
Toon Kuypers
Torsten Haake-Brandt
Un cercle d'amis
Voorwaar
Wainer Vaccari
Walter Swennen
Wolfslaar
Wouter van Riessen







Jos Blersch Een beeld van Jos Blersch is een samenspel van lijnen. Dat maakt dat het meer weg heeft van een tekening dan van een beeld, althans een beeld dat we gemakkelijk bedoelen als iets plastisch. Hij boetseert zijn lijnen, krom of recht, en gebruikt ze dan als element in een constructie. Hij stapelt, verbindt, monteert tot er een vorm ontstaat die in alle gevallen het karakter van een constructie draagt. Langs alle kanten transparant en luchtig en toch een onmiskenbare vorm die stil en terughoudend op eigen benen staat. Het zijn allemaal beelden die in zichzelf gekeerd zijn en niet echt dwingend de ruimte om zich heen veroveren. Zijn beelden lijken op bekende vormen. Een ster, toren, koepel, stoel, tempel, dat zijn zo wat associaties waartoe de beelden aanleiding geven. Maar duidelijk is ook dat ze dat niet echt zijn. Bij Blersch is er sprake van een architectonisch beeld dat in elkaar wordt gezet om een vorm tot stand te brengen en waarvan je pas vervolgens de betekenis erbij haalt. Voor zover een vorm op zichzelf al niet voldoende betekenis kan hebben. De beelden van hem zijn vergelijkbaar met schaalmodellen. Ze hebben een nadrukkelijke verwijzing naar iets wat ze kunnen zijn, maar wat op realisering wacht. Maar die uitvoering op ware grootte blijft uit. De constructie op kleine schaal die Jos Blersch maakt, is het beeld zelf. Met een verloren-wastechniek in brons gegoten en op kunstmatige manier, met behulp van een patin, ouder gemaakt. Dat maakt de beelden tijdloos en stil. Typisch dat de opleiding van Blersch zo terug te vinden is in dit werk. Hij is geboren in Den Haag, opgeleid in Tilburg aan de tekenacademie en is daarna tot beeldhouwer gevormd op de Jan van Eijckacademie in Maastricht: tekenaar en beeldhouwer tegelijk. Hij woont en werkt in Eindhoven. Beelden van Jos Blersch bij de NBKS, Reigerstraat 16, Breda; te zien tot 11 december op alle dagen, behalve maandag.