Adriaan Seelen Alex Kiefmeijer Anish Kapoor Ben Hoezen Birgitt van Bracht 2 Boymans-van Beuningen Cady Noland Carel Visser Caro Chassetheater Cultureel Gekleurd Dada De Pont De Ringeloor De stadscollectie Desert Tracks Drie vrouwelijke schilders Edy de Wilde Elly Stegeman en Ludo Bekkers Emile van der Kruk Enk de Kramer Eric Hirdes Erik Prins Eugeen van Mieghem Giorgio Morandi Grafiek in het Tongerlohuys Hannema Hans Landsaat Hans Luiken Het portret Het verhalende Huub Bruls Ignatiusziekenhuis Jaap de Vries Jacques van Alphen Jan Andriesse Jeanne Munsterman Jeroen Doorenweerd Jiri Kolar John van Gils Jos Blersch Kars Persoon Klaar van der Lippe Kopper en Van Ham Kunst van Vlaanderen en Spanje Laatmiddeleeuwse prenten Lokaal 01 - 1 Lokaal 01 - 2 Luc Tuymans MUHKA Marijke Fitz Verploegh Martje Verhoeven Matthew Barney Michel van Overbeeke NBKS 1 NBKS 2 Naus en Kleinepier Nederlandse tekeningen 2e helft 19e eeuw Nieuwe beelden Noordbrabants Museum Paul Thek Per Kirkeby Piet Berghs Piet Dieleman Pyke Koch Reinoud van Vught Richard Price Rob Mohlmann Rob Moonens Simon Benson Stadscollectie Breda, deel I Textiel Thierry de Cordier Tina Onna Tom Wesselmann Ton Slits Tongerlohuys Toon Kuypers Torsten Haake-Brandt Un cercle d'amis Voorwaar Wainer Vaccari Walter Swennen Wolfslaar Wouter van Riessen
|
Nieuwe grenzen in grafiek
Bij de Nieuwe Brabantse Kunststichting in Breda is een bijzonder
interessante presentatie te zien van wat experimenteren
met grafische technieken kan opleveren. In september van het
vorige jaar heeft het Grafisch Atelier in Den Bosch een workshop
georganiseerd waarvan de resultaten nu getoond worden. De
deelnemende kunstenaars hebben gebieden binnen de grafiek
onderzocht met de duidelijke bedoeling heersende conventies te
doorbreken. Zo'n conventie is het toepassen van een druktechniek
binnen een prent. Het maken van een plaatje-in-een-lijstje voor
thuis aan de muur. In het Grafisch Atelier is aan de
orde gekomen het drukken op stof, keramisch zeefdrukken,
drukken op afwijkende papiersoorten, drukken op hout, kunststof,
glas en metaal.
We zien heel mooie bladen van Eindhovenaar Pieter Alewijns die
in zeefdruk voorstellingen schept die de geest van de Romantische
boekillustraties ademen. Met de etstechniek geeft hij
deze beelden een schilderachtig uiterlijk en maakt de prenten
van een sfeer die aansluit bij het idee van een verloren tijd.
Dat is een bijzonder gegeven. De gebruikte techniek wordt niet
alleen geexploreerd omwille van het experiment alleen, maar
wordt tegelijk dienstbaar gemaakt aan en verbeelding. En hoe
men dan ook over het artistieke gehalte mag oordelen, je ziet
grafische beeldende kunst waarin techniek en inhoud elkaar
voortstuwen naar een verrassend beeld. En deze presentatie is
daar een open verslag van, zonder gewichtigdoenerij. Dat soort
van experimenten zijn de moeite waard en dus is het zinvol
daarvan de vruchten te tonen.
Opvallend zijn de bijdragen van het duo Hilde Maassen en Jan
van Lierop. Wat zij aan de muur hangen lijken grote foto's die
op papier zijn afgedrukt in een varierende basiskleur. We zien
een in kleden gegord beeld temidden van wat bomen, aan de
bovenkant getooid met een kop. "Koningen" heet deze installatie.
Typisch dat ook deze kunstenaars teruggaan in de tijd,
ditmaal technisch. Ze passen de voorloper van de fotografie
toe, en wel de camera obscura, die erin bestond dat op een
wand in een donkere kamer in spiegelbeeld werd geprojecteerd
wat zich buiten, in het volle daglicht, zich afspeelde. Maassen
en Van Lierop bouwden een camera obscura in een auto
teneinde zo van beeld te kunnen veranderen.
NBKS, Reigerstraat 16, Breda; tot 13 maart
|