Archief Frits de Coninck
199319941995199619971998199920002001
Adriaan Seelen
Alex Kiefmeijer
Anish Kapoor
Ben Hoezen
Birgitt van Bracht 2
Boymans-van Beuningen
Cady Noland
Carel Visser
Caro
Chassetheater
Cultureel Gekleurd
Dada
De Pont
De Ringeloor
De stadscollectie
Desert Tracks
Drie vrouwelijke schilders
Edy de Wilde
Elly Stegeman en Ludo Bekkers
Emile van der Kruk
Enk de Kramer
Eric Hirdes
Erik Prins
Eugeen van Mieghem
Giorgio Morandi
Grafiek in het Tongerlohuys
Hannema
Hans Landsaat
Hans Luiken
Het portret
Het verhalende
Huub Bruls
Ignatiusziekenhuis
Jaap de Vries
Jacques van Alphen
Jan Andriesse
Jeanne Munsterman
Jeroen Doorenweerd
Jiri Kolar
John van Gils
Jos Blersch
Kars Persoon
Klaar van der Lippe
Kopper en Van Ham
Kunst van Vlaanderen en Spanje
Laatmiddeleeuwse prenten
Lokaal 01 - 1
Lokaal 01 - 2
Luc Tuymans
MUHKA
Marijke Fitz Verploegh
Martje Verhoeven
Matthew Barney
Michel van Overbeeke
NBKS 1
NBKS 2
Naus en Kleinepier
Nederlandse tekeningen 2e helft 19e eeuw
Nieuwe beelden
Noordbrabants Museum
Paul Thek
Per Kirkeby
Piet Berghs
Piet Dieleman
Pyke Koch
Reinoud van Vught
Richard Price
Rob Mohlmann
Rob Moonens
Simon Benson
Stadscollectie Breda, deel I
Textiel
Thierry de Cordier
Tina Onna
Tom Wesselmann
Ton Slits
Tongerlohuys
Toon Kuypers
Torsten Haake-Brandt
Un cercle d'amis
Voorwaar
Wainer Vaccari
Walter Swennen
Wolfslaar
Wouter van Riessen







Nieuwe grenzen in grafiek Bij de Nieuwe Brabantse Kunststichting in Breda is een bijzonder interessante presentatie te zien van wat experimenteren met grafische technieken kan opleveren. In september van het vorige jaar heeft het Grafisch Atelier in Den Bosch een workshop georganiseerd waarvan de resultaten nu getoond worden. De deelnemende kunstenaars hebben gebieden binnen de grafiek onderzocht met de duidelijke bedoeling heersende conventies te doorbreken. Zo'n conventie is het toepassen van een druktechniek binnen een prent. Het maken van een plaatje-in-een-lijstje voor thuis aan de muur. In het Grafisch Atelier is aan de orde gekomen het drukken op stof, keramisch zeefdrukken, drukken op afwijkende papiersoorten, drukken op hout, kunststof, glas en metaal. We zien heel mooie bladen van Eindhovenaar Pieter Alewijns die in zeefdruk voorstellingen schept die de geest van de Romantische boekillustraties ademen. Met de etstechniek geeft hij deze beelden een schilderachtig uiterlijk en maakt de prenten van een sfeer die aansluit bij het idee van een verloren tijd. Dat is een bijzonder gegeven. De gebruikte techniek wordt niet alleen geexploreerd omwille van het experiment alleen, maar wordt tegelijk dienstbaar gemaakt aan en verbeelding. En hoe men dan ook over het artistieke gehalte mag oordelen, je ziet grafische beeldende kunst waarin techniek en inhoud elkaar voortstuwen naar een verrassend beeld. En deze presentatie is daar een open verslag van, zonder gewichtigdoenerij. Dat soort van experimenten zijn de moeite waard en dus is het zinvol daarvan de vruchten te tonen. Opvallend zijn de bijdragen van het duo Hilde Maassen en Jan van Lierop. Wat zij aan de muur hangen lijken grote foto's die op papier zijn afgedrukt in een varierende basiskleur. We zien een in kleden gegord beeld temidden van wat bomen, aan de bovenkant getooid met een kop. "Koningen" heet deze installatie. Typisch dat ook deze kunstenaars teruggaan in de tijd, ditmaal technisch. Ze passen de voorloper van de fotografie toe, en wel de camera obscura, die erin bestond dat op een wand in een donkere kamer in spiegelbeeld werd geprojecteerd wat zich buiten, in het volle daglicht, zich afspeelde. Maassen en Van Lierop bouwden een camera obscura in een auto teneinde zo van beeld te kunnen veranderen. NBKS, Reigerstraat 16, Breda; tot 13 maart