Adriaan Seelen Alex Kiefmeijer Anish Kapoor Ben Hoezen Birgitt van Bracht 2 Boymans-van Beuningen Cady Noland Carel Visser Caro Chassetheater Cultureel Gekleurd Dada De Pont De Ringeloor De stadscollectie Desert Tracks Drie vrouwelijke schilders Edy de Wilde Elly Stegeman en Ludo Bekkers Emile van der Kruk Enk de Kramer Eric Hirdes Erik Prins Eugeen van Mieghem Giorgio Morandi Grafiek in het Tongerlohuys Hannema Hans Landsaat Hans Luiken Het portret Het verhalende Huub Bruls Ignatiusziekenhuis Jaap de Vries Jacques van Alphen Jan Andriesse Jeanne Munsterman Jeroen Doorenweerd Jiri Kolar John van Gils Jos Blersch Kars Persoon Klaar van der Lippe Kopper en Van Ham Kunst van Vlaanderen en Spanje Laatmiddeleeuwse prenten Lokaal 01 - 1 Lokaal 01 - 2 Luc Tuymans MUHKA Marijke Fitz Verploegh Martje Verhoeven Matthew Barney Michel van Overbeeke NBKS 1 NBKS 2 Naus en Kleinepier Nederlandse tekeningen 2e helft 19e eeuw Nieuwe beelden Noordbrabants Museum Paul Thek Per Kirkeby Piet Berghs Piet Dieleman Pyke Koch Reinoud van Vught Richard Price Rob Mohlmann Rob Moonens Simon Benson Stadscollectie Breda, deel I Textiel Thierry de Cordier Tina Onna Tom Wesselmann Ton Slits Tongerlohuys Toon Kuypers Torsten Haake-Brandt Un cercle d'amis Voorwaar Wainer Vaccari Walter Swennen Wolfslaar Wouter van Riessen
|
Naus & Kleinepier
Twee jonge architecten hebben als installatie in Lokaal 01 een
daad gesteld die meer een zaak van archeologie is dan van
architectuur. Een paradox kortom. De kleine entresol in het
trappenhuis van het gebouw aan de Kloosterlaan in Breda hebben
ze zo ver gedemonteerd dat het binnenste van het gebouw zichtbaar
is gemaakt. Zo wordt de ziel bloot gelegd van iets dat
wij alleen maar gewend zijn te zien met de ogen van de gebruiker.
Een huis is een stenen vorm die een binnenruimte oplevert
die ons beschutting biedt, een woning, een werkplaats, een
plek om te leven. Het is die vorm die al zo lang bestaat en
dus een eigen geschiedenis heeft, een geschiedenis die Sandor
Naus en Anthony Kleinepier onconventioneel willen onderzoeken.
Een architect schept doorgaans een nieuwe vorm en maakt daarmee
een specifieke invulling mogelijk. Deze twee keren de zaak
om en verwijderen de sporen van het jarenlange gebruik, de
geschiedenis van het gebouw, om naar de vorm terug te keren.
Wat zij eigenlijk doen, is het doorzagen van een huis. Iets
vergelijkbaars doet de Amerikaanse beeldend kunstenaar Gordon
Matta-Clark bij grote, oude gebouwen en maakt daar fascinerende
foto's van. Het duo Naus & Kleinepier werkt op veel bescheidener
schaal. Delen van de vloer en de betimmering van de
muur zijn weggehaald en zorgvuldig weggezet, als betrof het
inderdaad precieze, archeologische werkzaamheden. Ook het
gruis en andere resten die ze tussen de vloer aantroffen zijn
in een voor de gelegenheid gemaakt ijzeren ladenkastje gelegd
teneinde de toevallige ordening van de geschiedenis intact te
laten. Ook onbedoelde overblijfselen van vorige installaties
horen daarbij. Zoals al vaker is vertoond in Lokaal 01, ook de
materiele werkelijkheid van het gebouw maakt deel uit van de
artistieke activiteit die daar plaats vindt.
Die eenvoudige daad van demontage (je mag het ook tijdelijk
slopen noemen) levert meer voer voor oog en geest op dan het
grote T-shirtproject in de grote zaal op de bovenverdieping.
H.C.Werther heeft tientallen identieke shirts bedrukt met een
foto en een onderschrift, onder de titel La rupture de l'origine
du monde. De breuk in de oorsprong van de wereld wordt
zichtbaar in de twee verhaallijnen die door elkaar lopen.
Afbeeldingen uit het begin van onze consumentenmaatschappij
voorzien van teksten-zonder-verband worden afgewisseld met
bosgezichten met lapidaire kreten als "Dus", "Later", "Maar"
en zo voort. Scharnieren die iets willen verbinden dat niet
echt bestaaat. Een wat loos gebruik van woorden die veel
minder te zeggen hebben dan het woordloze beeld van een doorgezaagd gebouw.
Lokaaal 01, Kloosterlaan 138, Breda; tot 23 oktober open
van donderdag t/m zondag van 1 tot 5 uur.
|