Archief Frits de Coninck
199319941995199619971998199920002001
Adriaan Seelen
Alex Kiefmeijer
Anish Kapoor
Ben Hoezen
Birgitt van Bracht 2
Boymans-van Beuningen
Cady Noland
Carel Visser
Caro
Chassetheater
Cultureel Gekleurd
Dada
De Pont
De Ringeloor
De stadscollectie
Desert Tracks
Drie vrouwelijke schilders
Edy de Wilde
Elly Stegeman en Ludo Bekkers
Emile van der Kruk
Enk de Kramer
Eric Hirdes
Erik Prins
Eugeen van Mieghem
Giorgio Morandi
Grafiek in het Tongerlohuys
Hannema
Hans Landsaat
Hans Luiken
Het portret
Het verhalende
Huub Bruls
Ignatiusziekenhuis
Jaap de Vries
Jacques van Alphen
Jan Andriesse
Jeanne Munsterman
Jeroen Doorenweerd
Jiri Kolar
John van Gils
Jos Blersch
Kars Persoon
Klaar van der Lippe
Kopper en Van Ham
Kunst van Vlaanderen en Spanje
Laatmiddeleeuwse prenten
Lokaal 01 - 1
Lokaal 01 - 2
Luc Tuymans
MUHKA
Marijke Fitz Verploegh
Martje Verhoeven
Matthew Barney
Michel van Overbeeke
NBKS 1
NBKS 2
Naus en Kleinepier
Nederlandse tekeningen 2e helft 19e eeuw
Nieuwe beelden
Noordbrabants Museum
Paul Thek
Per Kirkeby
Piet Berghs
Piet Dieleman
Pyke Koch
Reinoud van Vught
Richard Price
Rob Mohlmann
Rob Moonens
Simon Benson
Stadscollectie Breda, deel I
Textiel
Thierry de Cordier
Tina Onna
Tom Wesselmann
Ton Slits
Tongerlohuys
Toon Kuypers
Torsten Haake-Brandt
Un cercle d'amis
Voorwaar
Wainer Vaccari
Walter Swennen
Wolfslaar
Wouter van Riessen







Naus & Kleinepier Twee jonge architecten hebben als installatie in Lokaal 01 een daad gesteld die meer een zaak van archeologie is dan van architectuur. Een paradox kortom. De kleine entresol in het trappenhuis van het gebouw aan de Kloosterlaan in Breda hebben ze zo ver gedemonteerd dat het binnenste van het gebouw zichtbaar is gemaakt. Zo wordt de ziel bloot gelegd van iets dat wij alleen maar gewend zijn te zien met de ogen van de gebruiker. Een huis is een stenen vorm die een binnenruimte oplevert die ons beschutting biedt, een woning, een werkplaats, een plek om te leven. Het is die vorm die al zo lang bestaat en dus een eigen geschiedenis heeft, een geschiedenis die Sandor Naus en Anthony Kleinepier onconventioneel willen onderzoeken. Een architect schept doorgaans een nieuwe vorm en maakt daarmee een specifieke invulling mogelijk. Deze twee keren de zaak om en verwijderen de sporen van het jarenlange gebruik, de geschiedenis van het gebouw, om naar de vorm terug te keren. Wat zij eigenlijk doen, is het doorzagen van een huis. Iets vergelijkbaars doet de Amerikaanse beeldend kunstenaar Gordon Matta-Clark bij grote, oude gebouwen en maakt daar fascinerende foto's van. Het duo Naus & Kleinepier werkt op veel bescheidener schaal. Delen van de vloer en de betimmering van de muur zijn weggehaald en zorgvuldig weggezet, als betrof het inderdaad precieze, archeologische werkzaamheden. Ook het gruis en andere resten die ze tussen de vloer aantroffen zijn in een voor de gelegenheid gemaakt ijzeren ladenkastje gelegd teneinde de toevallige ordening van de geschiedenis intact te laten. Ook onbedoelde overblijfselen van vorige installaties horen daarbij. Zoals al vaker is vertoond in Lokaal 01, ook de materiele werkelijkheid van het gebouw maakt deel uit van de artistieke activiteit die daar plaats vindt. Die eenvoudige daad van demontage (je mag het ook tijdelijk slopen noemen) levert meer voer voor oog en geest op dan het grote T-shirtproject in de grote zaal op de bovenverdieping. H.C.Werther heeft tientallen identieke shirts bedrukt met een foto en een onderschrift, onder de titel La rupture de l'origine du monde. De breuk in de oorsprong van de wereld wordt zichtbaar in de twee verhaallijnen die door elkaar lopen. Afbeeldingen uit het begin van onze consumentenmaatschappij voorzien van teksten-zonder-verband worden afgewisseld met bosgezichten met lapidaire kreten als "Dus", "Later", "Maar" en zo voort. Scharnieren die iets willen verbinden dat niet echt bestaaat. Een wat loos gebruik van woorden die veel minder te zeggen hebben dan het woordloze beeld van een doorgezaagd gebouw. Lokaaal 01, Kloosterlaan 138, Breda; tot 23 oktober open van donderdag t/m zondag van 1 tot 5 uur.