Archief Frits de Coninck
199319941995199619971998199920002001
Adriaan Seelen
Alex Kiefmeijer
Anish Kapoor
Ben Hoezen
Birgitt van Bracht 2
Boymans-van Beuningen
Cady Noland
Carel Visser
Caro
Chassetheater
Cultureel Gekleurd
Dada
De Pont
De Ringeloor
De stadscollectie
Desert Tracks
Drie vrouwelijke schilders
Edy de Wilde
Elly Stegeman en Ludo Bekkers
Emile van der Kruk
Enk de Kramer
Eric Hirdes
Erik Prins
Eugeen van Mieghem
Giorgio Morandi
Grafiek in het Tongerlohuys
Hannema
Hans Landsaat
Hans Luiken
Het portret
Het verhalende
Huub Bruls
Ignatiusziekenhuis
Jaap de Vries
Jacques van Alphen
Jan Andriesse
Jeanne Munsterman
Jeroen Doorenweerd
Jiri Kolar
John van Gils
Jos Blersch
Kars Persoon
Klaar van der Lippe
Kopper en Van Ham
Kunst van Vlaanderen en Spanje
Laatmiddeleeuwse prenten
Lokaal 01 - 1
Lokaal 01 - 2
Luc Tuymans
MUHKA
Marijke Fitz Verploegh
Martje Verhoeven
Matthew Barney
Michel van Overbeeke
NBKS 1
NBKS 2
Naus en Kleinepier
Nederlandse tekeningen 2e helft 19e eeuw
Nieuwe beelden
Noordbrabants Museum
Paul Thek
Per Kirkeby
Piet Berghs
Piet Dieleman
Pyke Koch
Reinoud van Vught
Richard Price
Rob Mohlmann
Rob Moonens
Simon Benson
Stadscollectie Breda, deel I
Textiel
Thierry de Cordier
Tina Onna
Tom Wesselmann
Ton Slits
Tongerlohuys
Toon Kuypers
Torsten Haake-Brandt
Un cercle d'amis
Voorwaar
Wainer Vaccari
Walter Swennen
Wolfslaar
Wouter van Riessen







Aanwinsten Noordbrabants Museum Het Noordbrabants Museum in Den Bosch koopt jaarlijks moderne kunst aan van kunstenaars die op de een of andere manier bij de provincie betrokken zijn. Soms is die binding overigens niet meer dan een Brabantse geboorteplaats in het paspoort. Iemand als Woody van Amen is inderdaad lang geleden in Eindhoven geboren maar woont al een hele kunstenaarscarriere in Rotterdam. Maar zijn werk is interessant, en daarom gaat het. Naast de aankopen die het museum doet in het kader van het bloemmotief waarop het zich toelegt, ontstaat zo een interessante collectie eigentijdse kunst. De nieuw verworven werken hangen in de tuingalerij met uitzicht op de schitterende beeldentuin. Er hangen werken van Woody van Amen, Sef Peters, Sylvie Zijlmans, Ria van Eyk, Hans van Hoek, Ad van Campen­hout, Joris geurts en Jos van der Sommen. Het eerste werk dat je tegenkomt in de galerij maakt van de hele presentatie de meeste indruk. Het is een doek waarop Hans van Hoek uit Deurne zijn eigen omgang met het schilderen en met de kunstgeschiedenis zichtbaar maakt. Op een oker-bruin fond, met losse penseelstreken geschilderd, zet hij een vaas met blauwe irissen. Een niet te vermijden referentie aan Vincent van Gogh die zijn Irissen (het duurste schilderij ooit) schilderde toen hij zich geheel uit eigen wil had laten opnemen in het gekkenhuis van Saint Remy. Daar kon hij tenminste van de bevriende directeur een eigen kamertje krijgen waar hij bevrijd van een omgeving die hem weigerde, in stilte kon doorworstelen. De beroemde bloemen zijn een uitroep van kleur, licht en schilderkunst en daaraan refereert Van Hoek. Tegelijk maakt hij met de schildering van de lijdende Christus, een schilderij binnen het schilderij, de levensworsteling van Van Gogh zichtbaar. De lijst is van Van Hoekmakelij: een hand gesneden lijst met talrijke blauwe bloemkelken. Wat verder opvalt zijn de twee kleine, raadselachtige gouaches van Sylvie Zijlmans (Geertruidenberg), een grafisch spel met 7 kunstenaarsnamen van Sef Peeters en de stroeve, karakteristieke tekeningen van Ad van Campenhout. Noordbrabants Museum, Verwersstraat 41, Den Bosch; tot 29 januari