Adriaan Seelen Alex Kiefmeijer Anish Kapoor Ben Hoezen Birgitt van Bracht 2 Boymans-van Beuningen Cady Noland Carel Visser Caro Chassetheater Cultureel Gekleurd Dada De Pont De Ringeloor De stadscollectie Desert Tracks Drie vrouwelijke schilders Edy de Wilde Elly Stegeman en Ludo Bekkers Emile van der Kruk Enk de Kramer Eric Hirdes Erik Prins Eugeen van Mieghem Giorgio Morandi Grafiek in het Tongerlohuys Hannema Hans Landsaat Hans Luiken Het portret Het verhalende Huub Bruls Ignatiusziekenhuis Jaap de Vries Jacques van Alphen Jan Andriesse Jeanne Munsterman Jeroen Doorenweerd Jiri Kolar John van Gils Jos Blersch Kars Persoon Klaar van der Lippe Kopper en Van Ham Kunst van Vlaanderen en Spanje Laatmiddeleeuwse prenten Lokaal 01 - 1 Lokaal 01 - 2 Luc Tuymans MUHKA Marijke Fitz Verploegh Martje Verhoeven Matthew Barney Michel van Overbeeke NBKS 1 NBKS 2 Naus en Kleinepier Nederlandse tekeningen 2e helft 19e eeuw Nieuwe beelden Noordbrabants Museum Paul Thek Per Kirkeby Piet Berghs Piet Dieleman Pyke Koch Reinoud van Vught Richard Price Rob Mohlmann Rob Moonens Simon Benson Stadscollectie Breda, deel I Textiel Thierry de Cordier Tina Onna Tom Wesselmann Ton Slits Tongerlohuys Toon Kuypers Torsten Haake-Brandt Un cercle d'amis Voorwaar Wainer Vaccari Walter Swennen Wolfslaar Wouter van Riessen
|
Aanwinsten Noordbrabants Museum
Het Noordbrabants Museum in Den Bosch koopt jaarlijks moderne
kunst aan van kunstenaars die op de een of andere manier bij
de provincie betrokken zijn. Soms is die binding overigens
niet meer dan een Brabantse geboorteplaats in het paspoort.
Iemand als Woody van Amen is inderdaad lang geleden in Eindhoven
geboren maar woont al een hele kunstenaarscarriere in
Rotterdam. Maar zijn werk is interessant, en daarom gaat het.
Naast de aankopen die het museum doet in het kader van het
bloemmotief waarop het zich toelegt, ontstaat zo een interessante
collectie eigentijdse kunst. De nieuw verworven werken
hangen in de tuingalerij met uitzicht op de schitterende
beeldentuin. Er hangen werken van Woody van Amen, Sef Peters,
Sylvie Zijlmans, Ria van Eyk, Hans van Hoek, Ad van Campenhout,
Joris geurts en Jos van der Sommen.
Het eerste werk dat je tegenkomt in de galerij maakt van de
hele presentatie de meeste indruk. Het is een doek waarop Hans
van Hoek uit Deurne zijn eigen omgang met het schilderen en
met de kunstgeschiedenis zichtbaar maakt. Op een oker-bruin
fond, met losse penseelstreken geschilderd, zet hij een vaas
met blauwe irissen. Een niet te vermijden referentie aan
Vincent van Gogh die zijn Irissen (het duurste schilderij
ooit) schilderde toen hij zich geheel uit eigen wil had laten
opnemen in het gekkenhuis van Saint Remy. Daar kon hij tenminste
van de bevriende directeur een eigen kamertje krijgen
waar hij bevrijd van een omgeving die hem weigerde, in stilte
kon doorworstelen. De beroemde bloemen zijn een uitroep van
kleur, licht en schilderkunst en daaraan refereert Van Hoek.
Tegelijk maakt hij met de schildering van de lijdende Christus,
een schilderij binnen het schilderij, de levensworsteling
van Van Gogh zichtbaar. De lijst is van Van Hoekmakelij: een
hand gesneden lijst met talrijke blauwe bloemkelken.
Wat verder opvalt zijn de twee kleine, raadselachtige gouaches
van Sylvie Zijlmans (Geertruidenberg), een grafisch spel met 7
kunstenaarsnamen van Sef Peeters en de stroeve, karakteristieke
tekeningen van Ad van Campenhout.
Noordbrabants Museum, Verwersstraat 41, Den Bosch; tot 29 januari
|