Archief Frits de Coninck
199319941995199619971998199920002001
Adriaan Seelen
Alex Kiefmeijer
Anish Kapoor
Ben Hoezen
Birgitt van Bracht 2
Boymans-van Beuningen
Cady Noland
Carel Visser
Caro
Chassetheater
Cultureel Gekleurd
Dada
De Pont
De Ringeloor
De stadscollectie
Desert Tracks
Drie vrouwelijke schilders
Edy de Wilde
Elly Stegeman en Ludo Bekkers
Emile van der Kruk
Enk de Kramer
Eric Hirdes
Erik Prins
Eugeen van Mieghem
Giorgio Morandi
Grafiek in het Tongerlohuys
Hannema
Hans Landsaat
Hans Luiken
Het portret
Het verhalende
Huub Bruls
Ignatiusziekenhuis
Jaap de Vries
Jacques van Alphen
Jan Andriesse
Jeanne Munsterman
Jeroen Doorenweerd
Jiri Kolar
John van Gils
Jos Blersch
Kars Persoon
Klaar van der Lippe
Kopper en Van Ham
Kunst van Vlaanderen en Spanje
Laatmiddeleeuwse prenten
Lokaal 01 - 1
Lokaal 01 - 2
Luc Tuymans
MUHKA
Marijke Fitz Verploegh
Martje Verhoeven
Matthew Barney
Michel van Overbeeke
NBKS 1
NBKS 2
Naus en Kleinepier
Nederlandse tekeningen 2e helft 19e eeuw
Nieuwe beelden
Noordbrabants Museum
Paul Thek
Per Kirkeby
Piet Berghs
Piet Dieleman
Pyke Koch
Reinoud van Vught
Richard Price
Rob Mohlmann
Rob Moonens
Simon Benson
Stadscollectie Breda, deel I
Textiel
Thierry de Cordier
Tina Onna
Tom Wesselmann
Ton Slits
Tongerlohuys
Toon Kuypers
Torsten Haake-Brandt
Un cercle d'amis
Voorwaar
Wainer Vaccari
Walter Swennen
Wolfslaar
Wouter van Riessen







Piet Dieleman Het venster is een motief dat de Middelburger Piet Dieleman al jaren beproeft in zijn schilderijen. De lijst van het venster is de grens van het beeld en daarbinnen is het vlak in vier gelijke grootheden verdeeld. En binnen die begrenzingen speelt zich de schilderkunst af. Dat is voor Dieleman heel lang geweest het schilderen van verschillende monochrome kleurvlakken die zich door het venster min of meer op hun plaats laten zetten. Dat heeft een groot aantal mooie, formele schilderijen opgeleverd met een hoge graad van abstractie. Maar altijd een abstractie die uitgaat van het zien. Want het venster dat de grenzen van zijn schilderijen heeft bepaald is het venster van het atelier dat het buitenlicht naar binnen leidt. Het venster als menselijke structuur om een fractie van de buitenwereld te vangen. Van die generatie "vensterschilderijen" om ze zo maar even te noemen, hangt de meest recente reeks nu bij Kunsthandel Tegenbosch in Heusden. En naar het zich laat aanzien ook de laatste reeks. De vijver lijkt leeggevist. Het motief is ook figuurlijk tot aan zijn grenzen beproefd en iets nieuws leveren deze schilderijen niet meer op. Het blijven monumentale schilderijen maar wie het werk van Dieleman kent, wordt hierdoor niet meer verrast. Wat wel enig opzien baart zijn de olieverfschetsen die vers uit zijn atelier komen. De strenge, formele inkadering is daarin verdwenen ten gunste van een vrijere hand die een uitsnede schildert uit de tak-en bladerstruktuur van een boom zoals die zich in het water weerspiegelt. De ingehouden techniek is gebleven, net als de abstrahering van wat het schildersoog aan werkelijkheid ziet. Het formaat is opmerkelijk kleiner. Alsof Dieleman een nieuw gevonden motief van de grond af wil opbouwen en dus ook nieuwe grenzen wil zoeken waarbinnen het zich kan ontwikkelen. Daarmee begin je in het klein. Wat hij nu laat zien is de vondst. Het begin van een nieuwe veroveringstocht, een andere weg naar een groot en monumentaal Dielemanschilderij. Kunsthandel Tegenbosch, Putterstraat 48, Heusden; tot 30 januari. Open woensdag t/m zondag van 2 tot 5 uur.