Adriaan Seelen Alex Kiefmeijer Anish Kapoor Ben Hoezen Birgitt van Bracht 2 Boymans-van Beuningen Cady Noland Carel Visser Caro Chassetheater Cultureel Gekleurd Dada De Pont De Ringeloor De stadscollectie Desert Tracks Drie vrouwelijke schilders Edy de Wilde Elly Stegeman en Ludo Bekkers Emile van der Kruk Enk de Kramer Eric Hirdes Erik Prins Eugeen van Mieghem Giorgio Morandi Grafiek in het Tongerlohuys Hannema Hans Landsaat Hans Luiken Het portret Het verhalende Huub Bruls Ignatiusziekenhuis Jaap de Vries Jacques van Alphen Jan Andriesse Jeanne Munsterman Jeroen Doorenweerd Jiri Kolar John van Gils Jos Blersch Kars Persoon Klaar van der Lippe Kopper en Van Ham Kunst van Vlaanderen en Spanje Laatmiddeleeuwse prenten Lokaal 01 - 1 Lokaal 01 - 2 Luc Tuymans MUHKA Marijke Fitz Verploegh Martje Verhoeven Matthew Barney Michel van Overbeeke NBKS 1 NBKS 2 Naus en Kleinepier Nederlandse tekeningen 2e helft 19e eeuw Nieuwe beelden Noordbrabants Museum Paul Thek Per Kirkeby Piet Berghs Piet Dieleman Pyke Koch Reinoud van Vught Richard Price Rob Mohlmann Rob Moonens Simon Benson Stadscollectie Breda, deel I Textiel Thierry de Cordier Tina Onna Tom Wesselmann Ton Slits Tongerlohuys Toon Kuypers Torsten Haake-Brandt Un cercle d'amis Voorwaar Wainer Vaccari Walter Swennen Wolfslaar Wouter van Riessen
|
Piet Dieleman
Het venster is een motief dat de Middelburger Piet Dieleman al
jaren beproeft in zijn schilderijen. De lijst van het venster
is de grens van het beeld en daarbinnen is het vlak in vier
gelijke grootheden verdeeld. En binnen die begrenzingen speelt
zich de schilderkunst af. Dat is voor Dieleman heel lang
geweest het schilderen van verschillende monochrome kleurvlakken
die zich door het venster min of meer op hun plaats laten
zetten. Dat heeft een groot aantal mooie, formele schilderijen
opgeleverd met een hoge graad van abstractie. Maar altijd een
abstractie die uitgaat van het zien. Want het venster dat de
grenzen van zijn schilderijen heeft bepaald is het venster van
het atelier dat het buitenlicht naar binnen leidt. Het venster
als menselijke structuur om een fractie van de buitenwereld te
vangen.
Van die generatie "vensterschilderijen" om ze zo maar even te
noemen, hangt de meest recente reeks nu bij Kunsthandel Tegenbosch
in Heusden. En naar het zich laat aanzien ook de laatste
reeks. De vijver lijkt leeggevist. Het motief is ook figuurlijk
tot aan zijn grenzen beproefd en iets nieuws leveren deze
schilderijen niet meer op. Het blijven monumentale schilderijen
maar wie het werk van Dieleman kent, wordt hierdoor niet
meer verrast. Wat wel enig opzien baart zijn de olieverfschetsen
die vers uit zijn atelier komen. De strenge, formele
inkadering is daarin verdwenen ten gunste van een vrijere hand
die een uitsnede schildert uit de tak-en bladerstruktuur van
een boom zoals die zich in het water weerspiegelt. De ingehouden
techniek is gebleven, net als de abstrahering van wat het
schildersoog aan werkelijkheid ziet. Het formaat is opmerkelijk
kleiner. Alsof Dieleman een nieuw gevonden motief van de
grond af wil opbouwen en dus ook nieuwe grenzen wil zoeken
waarbinnen het zich kan ontwikkelen. Daarmee begin je in het
klein. Wat hij nu laat zien is de vondst. Het begin van een
nieuwe veroveringstocht, een andere weg naar een groot en
monumentaal Dielemanschilderij.
Kunsthandel Tegenbosch, Putterstraat 48, Heusden; tot 30
januari. Open woensdag t/m zondag van 2 tot 5 uur.
|