Adriaan Seelen Alex Kiefmeijer Anish Kapoor Ben Hoezen Birgitt van Bracht 2 Boymans-van Beuningen Cady Noland Carel Visser Caro Chassetheater Cultureel Gekleurd Dada De Pont De Ringeloor De stadscollectie Desert Tracks Drie vrouwelijke schilders Edy de Wilde Elly Stegeman en Ludo Bekkers Emile van der Kruk Enk de Kramer Eric Hirdes Erik Prins Eugeen van Mieghem Giorgio Morandi Grafiek in het Tongerlohuys Hannema Hans Landsaat Hans Luiken Het portret Het verhalende Huub Bruls Ignatiusziekenhuis Jaap de Vries Jacques van Alphen Jan Andriesse Jeanne Munsterman Jeroen Doorenweerd Jiri Kolar John van Gils Jos Blersch Kars Persoon Klaar van der Lippe Kopper en Van Ham Kunst van Vlaanderen en Spanje Laatmiddeleeuwse prenten Lokaal 01 - 1 Lokaal 01 - 2 Luc Tuymans MUHKA Marijke Fitz Verploegh Martje Verhoeven Matthew Barney Michel van Overbeeke NBKS 1 NBKS 2 Naus en Kleinepier Nederlandse tekeningen 2e helft 19e eeuw Nieuwe beelden Noordbrabants Museum Paul Thek Per Kirkeby Piet Berghs Piet Dieleman Pyke Koch Reinoud van Vught Richard Price Rob Mohlmann Rob Moonens Simon Benson Stadscollectie Breda, deel I Textiel Thierry de Cordier Tina Onna Tom Wesselmann Ton Slits Tongerlohuys Toon Kuypers Torsten Haake-Brandt Un cercle d'amis Voorwaar Wainer Vaccari Walter Swennen Wolfslaar Wouter van Riessen
|
Schoonheid in glas
Richard is een beeldhouwer in glas. Zijn werk blijft ver van
het klassieke glasidioom als vazen, schalen en drinkglazen.
Zijn beelden in glas zijn vrij, autonoom en doen in niks meer
denken aan de huiselijke funktie om vloeistof vast te houden.
Hij maakt poppen van glas en voegt daar vanuit zijn fantasie
gestalten aan toe die alleen het kind zal verstaan. Uit het
hoofd komen eendekoppen, op de buik van de liggende pop staat
een kleine knuffelbeer, pinguins hebben bezit genomen van de
spartelbeentjes. Gipsafdrukken van levende mensen gebruikt hij
als mallen voor zijn glasbeelden. Hij versiert ze met fabeldieren,
een gouden clichehart en zet onze verbeelding in
beweging. Hij speelt, het glas lijkt in zijn handen kneedbare
klei geworden. Alsof er geen weerstand te overwinnen is.
Richard Price is afkomstig uit Engeland waar hij opgeleid is
in Stoke-on-Trent. Daarna is hij neergestreken in Amsterdam
waar hij, na de aan de Rietveldacademie voltooide opleiding,
woont en werkt. Zijn vakmanschap is buiten enige twijfel. Hij
werkt met een verbinding van gemalen glaspoeder en een bindende
vloeistof. Toegevoegde metaaloxyden zorgen voor een kleur
die bij hem altijd in de buurt van het glas blijft. Zodoende
behouden zijn beelden ondanks die kleur een zekere mate van
transparantie. Juist die behandeling van dit materiaal, met
die noodzakelijke precisie, levert beelden op die aan de
conventionele opvattingen van schoonheid voldoen. Maar die in
het spel van vorm en betekenis een knipoog geven in de richting
van die conventie.
Galerie De Verbeelding, Klokkenstraat 12, Baarle-Nassau;
tot 6 februari.
|