Archief Frits de Coninck
199319941995199619971998199920002001
Adriaan Seelen
Alex Kiefmeijer
Anish Kapoor
Ben Hoezen
Birgitt van Bracht 2
Boymans-van Beuningen
Cady Noland
Carel Visser
Caro
Chassetheater
Cultureel Gekleurd
Dada
De Pont
De Ringeloor
De stadscollectie
Desert Tracks
Drie vrouwelijke schilders
Edy de Wilde
Elly Stegeman en Ludo Bekkers
Emile van der Kruk
Enk de Kramer
Eric Hirdes
Erik Prins
Eugeen van Mieghem
Giorgio Morandi
Grafiek in het Tongerlohuys
Hannema
Hans Landsaat
Hans Luiken
Het portret
Het verhalende
Huub Bruls
Ignatiusziekenhuis
Jaap de Vries
Jacques van Alphen
Jan Andriesse
Jeanne Munsterman
Jeroen Doorenweerd
Jiri Kolar
John van Gils
Jos Blersch
Kars Persoon
Klaar van der Lippe
Kopper en Van Ham
Kunst van Vlaanderen en Spanje
Laatmiddeleeuwse prenten
Lokaal 01 - 1
Lokaal 01 - 2
Luc Tuymans
MUHKA
Marijke Fitz Verploegh
Martje Verhoeven
Matthew Barney
Michel van Overbeeke
NBKS 1
NBKS 2
Naus en Kleinepier
Nederlandse tekeningen 2e helft 19e eeuw
Nieuwe beelden
Noordbrabants Museum
Paul Thek
Per Kirkeby
Piet Berghs
Piet Dieleman
Pyke Koch
Reinoud van Vught
Richard Price
Rob Mohlmann
Rob Moonens
Simon Benson
Stadscollectie Breda, deel I
Textiel
Thierry de Cordier
Tina Onna
Tom Wesselmann
Ton Slits
Tongerlohuys
Toon Kuypers
Torsten Haake-Brandt
Un cercle d'amis
Voorwaar
Wainer Vaccari
Walter Swennen
Wolfslaar
Wouter van Riessen







Schoonheid in glas Richard is een beeldhouwer in glas. Zijn werk blijft ver van het klassieke glasidioom als vazen, schalen en drinkglazen. Zijn beelden in glas zijn vrij, autonoom en doen in niks meer denken aan de huiselijke funktie om vloeistof vast te houden. Hij maakt poppen van glas en voegt daar vanuit zijn fantasie gestalten aan toe die alleen het kind zal verstaan. Uit het hoofd komen eendekoppen, op de buik van de liggende pop staat een kleine knuffelbeer, pinguins hebben bezit genomen van de spartelbeentjes. Gipsafdrukken van levende mensen gebruikt hij als mallen voor zijn glasbeelden. Hij versiert ze met fabeldieren, een gouden clichehart en zet onze verbeelding in beweging. Hij speelt, het glas lijkt in zijn handen kneedbare klei geworden. Alsof er geen weerstand te overwinnen is. Richard Price is afkomstig uit Engeland waar hij opgeleid is in Stoke-on-Trent. Daarna is hij neergestreken in Amsterdam waar hij, na de aan de Rietveldacademie voltooide opleiding, woont en werkt. Zijn vakmanschap is buiten enige twijfel. Hij werkt met een verbinding van gemalen glaspoeder en een bindende vloeistof. Toegevoegde metaaloxyden zorgen voor een kleur die bij hem altijd in de buurt van het glas blijft. Zodoende behouden zijn beelden ondanks die kleur een zekere mate van transparantie. Juist die behandeling van dit materiaal, met die noodzakelijke precisie, levert beelden op die aan de conventionele opvattingen van schoonheid voldoen. Maar die in het spel van vorm en betekenis een knipoog geven in de richting van die conventie. Galerie De Verbeelding, Klokkenstraat 12, Baarle-Nassau; tot 6 februari.