Archief Frits de Coninck
199319941995199619971998199920002001
Adriaan Seelen
Alex Kiefmeijer
Anish Kapoor
Ben Hoezen
Birgitt van Bracht 2
Boymans-van Beuningen
Cady Noland
Carel Visser
Caro
Chassetheater
Cultureel Gekleurd
Dada
De Pont
De Ringeloor
De stadscollectie
Desert Tracks
Drie vrouwelijke schilders
Edy de Wilde
Elly Stegeman en Ludo Bekkers
Emile van der Kruk
Enk de Kramer
Eric Hirdes
Erik Prins
Eugeen van Mieghem
Giorgio Morandi
Grafiek in het Tongerlohuys
Hannema
Hans Landsaat
Hans Luiken
Het portret
Het verhalende
Huub Bruls
Ignatiusziekenhuis
Jaap de Vries
Jacques van Alphen
Jan Andriesse
Jeanne Munsterman
Jeroen Doorenweerd
Jiri Kolar
John van Gils
Jos Blersch
Kars Persoon
Klaar van der Lippe
Kopper en Van Ham
Kunst van Vlaanderen en Spanje
Laatmiddeleeuwse prenten
Lokaal 01 - 1
Lokaal 01 - 2
Luc Tuymans
MUHKA
Marijke Fitz Verploegh
Martje Verhoeven
Matthew Barney
Michel van Overbeeke
NBKS 1
NBKS 2
Naus en Kleinepier
Nederlandse tekeningen 2e helft 19e eeuw
Nieuwe beelden
Noordbrabants Museum
Paul Thek
Per Kirkeby
Piet Berghs
Piet Dieleman
Pyke Koch
Reinoud van Vught
Richard Price
Rob Mohlmann
Rob Moonens
Simon Benson
Stadscollectie Breda, deel I
Textiel
Thierry de Cordier
Tina Onna
Tom Wesselmann
Ton Slits
Tongerlohuys
Toon Kuypers
Torsten Haake-Brandt
Un cercle d'amis
Voorwaar
Wainer Vaccari
Walter Swennen
Wolfslaar
Wouter van Riessen







Tina Onna in De Loods Tina Onna ordent de wereld. Haar kaarsrechte lijnen vormen vierkanten, lijnen vormen cirkels, herhaling en verschuiving van vormen levert patronen op die het schilderijoppervlak omspannen. Het lijkt een stelsel van coordinaten die het oneindige in meetbare proporties opdelen. Er zijn soms zoveel patronen over elkaar heen gezet dat niet meer duidelijk is wat gemeten wordt. Wel dat alles naar een centraal punt wijst. Want ondanks de willekeur en losheid waarmee de geometrische vormen over het doek zijn uitgestrooid komen alle lijnen samen in een punt van leegte. Een uitsparing in een fijnmazig netwerk. In het midden van die wereld ligt de cirkel waarvandaan alles vertrekt en waar alles weer samenvalt. Het begin en einde in het wereldbeeld van Tina Onna. Het lijkt allemaal wat steng en rationeel bedacht. Van strengheid is sprake, waar die de scherpte geldt waarmee het potlood de lijnen over de verflaag heen trekt, lineaalrecht en trefzeker. Dat levert die nauwkeurig geconstrueerde vormen op, die de verbeelding overigens weinig ruimte laten. Maar die strengheid wordt verzacht door de schilderachtgheid tegen de achtergrond waarvan de lijnen hun gereglementeerde spel spelen. De ondergrond is geschilderd in vele tonen wit en grijs, met gevoel en nuancering. De ruimte tussen de lijnen heeft ze opgevuld door met het potlood plat over de verflaag heen te gaan. Wat hoger ligt is zwart, wat dieper ligt blijft de lichte verfkleur van de ondergrond houden. Het optisch resultaat is een koele, antracietgrijze toon. Tina Onna (1948) is opgeleid aan de Eindhovense Academie voor Industriele Vormgeving. De exposities van haar werk beperken zich voornamelijk tot Brabant: in de Krabbendans in Eindhoven, het helaas verdwenen podium voor talentvolle en dus minder conventionele kunstenaars, in kunstenaarswerkplaats De Fabriek en in Tilburg. Voor het kunstenaarsinitiatief De Loods in Breda is deze presentatie er een in afwisseling met meer programmatisch opgezette manifestaties. Zo hoopt men een identiteit te blijven ontwikkelen, niet als een vooropgezet plan maar als natuurlijk resultaat van wat men doet. En dat is in ieder geval een actieve ontmoeting tot stand brengen tussen kunst, kunstenaars en publiek, met alle ten dienste staande middelen. Deze expositie is er daar een van. Voorts maken de kunstenaars-organisatoren videoregistraties, geven ze teksten uit, houden lezingen etc. Beeldende kunst is een altijd doorgaande activiteit die een eigen betekenis ontwikkelt. En De Loods wil daar een rol in spelen. De Loods, Scheldestraat 26, Breda; tot 3 juli. Open wo t/m zo van 1 tot 5 uur.