Adriaan Seelen Alex Kiefmeijer Anish Kapoor Ben Hoezen Birgitt van Bracht 2 Boymans-van Beuningen Cady Noland Carel Visser Caro Chassetheater Cultureel Gekleurd Dada De Pont De Ringeloor De stadscollectie Desert Tracks Drie vrouwelijke schilders Edy de Wilde Elly Stegeman en Ludo Bekkers Emile van der Kruk Enk de Kramer Eric Hirdes Erik Prins Eugeen van Mieghem Giorgio Morandi Grafiek in het Tongerlohuys Hannema Hans Landsaat Hans Luiken Het portret Het verhalende Huub Bruls Ignatiusziekenhuis Jaap de Vries Jacques van Alphen Jan Andriesse Jeanne Munsterman Jeroen Doorenweerd Jiri Kolar John van Gils Jos Blersch Kars Persoon Klaar van der Lippe Kopper en Van Ham Kunst van Vlaanderen en Spanje Laatmiddeleeuwse prenten Lokaal 01 - 1 Lokaal 01 - 2 Luc Tuymans MUHKA Marijke Fitz Verploegh Martje Verhoeven Matthew Barney Michel van Overbeeke NBKS 1 NBKS 2 Naus en Kleinepier Nederlandse tekeningen 2e helft 19e eeuw Nieuwe beelden Noordbrabants Museum Paul Thek Per Kirkeby Piet Berghs Piet Dieleman Pyke Koch Reinoud van Vught Richard Price Rob Mohlmann Rob Moonens Simon Benson Stadscollectie Breda, deel I Textiel Thierry de Cordier Tina Onna Tom Wesselmann Ton Slits Tongerlohuys Toon Kuypers Torsten Haake-Brandt Un cercle d'amis Voorwaar Wainer Vaccari Walter Swennen Wolfslaar Wouter van Riessen
|
Tina Onna in De Loods
Tina Onna ordent de wereld. Haar kaarsrechte lijnen vormen
vierkanten, lijnen vormen cirkels, herhaling en verschuiving
van vormen levert patronen op die het schilderijoppervlak
omspannen. Het lijkt een stelsel van coordinaten die het
oneindige in meetbare proporties opdelen. Er zijn soms zoveel
patronen over elkaar heen gezet dat niet meer duidelijk is wat
gemeten wordt. Wel dat alles naar een centraal punt wijst.
Want ondanks de willekeur en losheid waarmee de geometrische
vormen over het doek zijn uitgestrooid komen alle lijnen samen
in een punt van leegte. Een uitsparing in een fijnmazig netwerk.
In het midden van die wereld ligt de cirkel waarvandaan
alles vertrekt en waar alles weer samenvalt. Het begin en
einde in het wereldbeeld van Tina Onna.
Het lijkt allemaal wat steng en rationeel bedacht. Van strengheid
is sprake, waar die de scherpte geldt waarmee het potlood
de lijnen over de verflaag heen trekt, lineaalrecht en trefzeker.
Dat levert die nauwkeurig geconstrueerde vormen op, die
de verbeelding overigens weinig ruimte laten. Maar die strengheid
wordt verzacht door de schilderachtgheid tegen de achtergrond
waarvan de lijnen hun gereglementeerde spel spelen. De
ondergrond is geschilderd in vele tonen wit en grijs, met
gevoel en nuancering. De ruimte tussen de lijnen heeft ze
opgevuld door met het potlood plat over de verflaag heen te
gaan. Wat hoger ligt is zwart, wat dieper ligt blijft de
lichte verfkleur van de ondergrond houden. Het optisch resultaat
is een koele, antracietgrijze toon.
Tina Onna (1948) is opgeleid aan de Eindhovense Academie voor
Industriele Vormgeving. De exposities van haar werk beperken
zich voornamelijk tot Brabant: in de Krabbendans in Eindhoven,
het helaas verdwenen podium voor talentvolle en dus minder
conventionele kunstenaars, in kunstenaarswerkplaats De Fabriek
en in Tilburg. Voor het kunstenaarsinitiatief De Loods in
Breda is deze presentatie er een in afwisseling met meer
programmatisch opgezette manifestaties. Zo hoopt men een
identiteit te blijven ontwikkelen, niet als een vooropgezet
plan maar als natuurlijk resultaat van wat men doet. En dat is
in ieder geval een actieve ontmoeting tot stand brengen tussen
kunst, kunstenaars en publiek, met alle ten dienste staande
middelen. Deze expositie is er daar een van. Voorts maken de
kunstenaars-organisatoren videoregistraties, geven ze teksten
uit, houden lezingen etc. Beeldende kunst is een altijd doorgaande
activiteit die een eigen betekenis ontwikkelt. En De
Loods wil daar een rol in spelen.
De Loods, Scheldestraat 26, Breda; tot 3 juli. Open wo
t/m zo van 1 tot 5 uur.
|