Adriaan Seelen Alex Kiefmeijer Anish Kapoor Ben Hoezen Birgitt van Bracht 2 Boymans-van Beuningen Cady Noland Carel Visser Caro Chassetheater Cultureel Gekleurd Dada De Pont De Ringeloor De stadscollectie Desert Tracks Drie vrouwelijke schilders Edy de Wilde Elly Stegeman en Ludo Bekkers Emile van der Kruk Enk de Kramer Eric Hirdes Erik Prins Eugeen van Mieghem Giorgio Morandi Grafiek in het Tongerlohuys Hannema Hans Landsaat Hans Luiken Het portret Het verhalende Huub Bruls Ignatiusziekenhuis Jaap de Vries Jacques van Alphen Jan Andriesse Jeanne Munsterman Jeroen Doorenweerd Jiri Kolar John van Gils Jos Blersch Kars Persoon Klaar van der Lippe Kopper en Van Ham Kunst van Vlaanderen en Spanje Laatmiddeleeuwse prenten Lokaal 01 - 1 Lokaal 01 - 2 Luc Tuymans MUHKA Marijke Fitz Verploegh Martje Verhoeven Matthew Barney Michel van Overbeeke NBKS 1 NBKS 2 Naus en Kleinepier Nederlandse tekeningen 2e helft 19e eeuw Nieuwe beelden Noordbrabants Museum Paul Thek Per Kirkeby Piet Berghs Piet Dieleman Pyke Koch Reinoud van Vught Richard Price Rob Mohlmann Rob Moonens Simon Benson Stadscollectie Breda, deel I Textiel Thierry de Cordier Tina Onna Tom Wesselmann Ton Slits Tongerlohuys Toon Kuypers Torsten Haake-Brandt Un cercle d'amis Voorwaar Wainer Vaccari Walter Swennen Wolfslaar Wouter van Riessen
|
Lokaal 01
Men zou kunnen zeggen dat er in de grote zaal op de eerste
verdieping van Lokaal 01 geen kunst te zien is. Hoezeer dat
ook te verwachten zou zijn op deze plek. Want wie naar Lokaal
01 gaat, wil beeldende kunst zien en in ieder geval ervaren.
Wat er te zien is, is hooguit een situatie waarin kunst kan
ontstaan. Een situatie die over iets blijkt te gaan wat zichtbaar
afwezig is maar wat als idee in de zaal hangt. De Duitse
beeldend kunstenaar Torsten Haake-Brandt heeft een energie
voelbaar gemaakt door een context te scheppen die sprekend
lijkt op een atelier.
De grote zaal is goeddeels leeg. Op korte afstand van de lange
wand aan de overkant van de vensters die het stedelijk licht
binnen laten, staan een tafel en een stoel. En op die tafel de
bezigheden van de kunstenaar die voor even de zaal verlaten
lijkt te hebben. Papier, pen, bekers met pennen, spelden om
tekeningen aan de wand te bevestigen, een hamer. En tussen het
instrumentarium van het scheppend genie door de sporen van het
grofstoffelijke bestaan van de mens. Want tussen de bedrijven
door is hij ook gewoon een consument. Vandaar een volle asbak,
een leeg glas, wijnvlekken die de voorbije inhoud van het glas
bevesti¬gen, een kopje met bruine koffievlekken, een schaaltje
met wat zoutjes die wachten op de terugkeer van de kunstenaar
die hier aan het werk is. Je durft je als bezoeker nauwelijks
over de tafel te buigen om te zien wat hij daar aan het tekenen
is, omdat je je dan lijkt te mengen in iets wat niet van
jou is. Degene die hier aan het werk is kan elk ogenblik
terugkeren; voor een korte onderbreking heeft hij de werkplaats
verlaten en misschien staat die al achter je. En misschien is
je aanwezigheid hier wel helemaal niet gewenst. Wat
je voelt is de vluchtigheid van het moment, het gestolen
ogenblik dat woordeloos hangt tussen alle dingen in het stilleven.
Aan de wand hangt tekening na tekening, de vrucht glazen wijn,
koppen koffie, een pakje sigaretten. En elk blad is gevuld met
een reeks steeds dezelfde figuurtjes, met een balpen getekend
en gekrast. Het figuurtje heeft nog het meest weg van een
vlinder of een strik. Het komt tot stand in steeds hetzelfde
gebaar, de herhaling van wat in deze eindeloosheid eigenlijk
een obsessie is. In de leegte van de zaal hangt tussen de wand
met zich herhalende tekeningen en een tafel met rituele resten
de geest van de kunstenaar die even weg is. Maar die elk
moment kan terugkeren om de eindeloosheid voort te zetten.
Lokaal 01, Kloosterlaan 138, Breda; open donderdag- t/m
zondagmiddag. Tot 11 december.
|