Antonietta Peeters Arie Berkulin Artis BOA 1 BOA 2 Beelden in Zoersel Bernd Lohaus Buitenmaatse grafiek op de grens Co van Assema Colin Lowe De Verbeelding De geur van hout De muze als motor Dick Fluitsma Eddy Posthuma de Boer Eelco Brand Een ander mensbeeld Emily Boekhout Esko Mannikko Felicien Rops Franka Beijers en Marc Koreman Geert van de Camp Gerrit Sol Gilbert and George Grafiek Guido Geelen Guillaume Bijl Hans Greep Hendrik Nicolaas Werkman Henk Visch Het gegeven beeld Jack Poell Jacomijn den Engelsen Jan Dibbets John Koermeling Jos Boetzkes Kunst in Rijen Lidwien Kraakman Marc Nagtzaam en Eelco Veenman Marie-Therese Colen Martha van Meurs Mattie Schilders Miek en Harry Vlamings Nicolas Dings Noor de Rooy en Piet Vloemans Opvattingen van schilderkunst Otto Egberts PJ Roggeband Panamarenko Paul Haentjes Paul van der Eerden Petra Boshart Rosan Bosch Ru van Rossem Ruimte in de kunst Sal Meijer Sarah Lucas Shelter Simon Woudwijk Soil and ceil Surrealisme Theo Kuijpers Ton Slits Tony Cragg VBBKZN Wat betreft Japan Willem Adams Willem de Kooning Wouter van Riessen Zomerbeelden Zomeropstelling
|
Antonietta Peeters
De lappen textiel en de acrylschilderingen op de muur vormen
tezamen een groot landschap dat bezit neemt van de hele benedenzaal
van Lokaal 01. Om het wat preciezer te zeggen de wanden
worden helemaal in beslag genomen, het grote vloeroppervlak
blijft leeg. Dat op zich is voor Lokaal 01 al iets bijzonders.
De meeste kunstenaars die het gebouw letterlijk tot hun beschikking
krijgen voor de duur van hun presentatie werken op de
vloer als de meest vrije ruimte. De wanden zijn "moeilijk":
ramen, verwarmingsbuizen, radiatoren en gering van hoogte,
allemaal factoren die maken dat de bruikbaarheid sterk bepaald
is. Antonietta Peeters trekt zich daar juist niks van aan, ze
zoekt alle uitstulpingen, nissen en onderbrekingen op in haar
werk dat een doorlopende actie is over alle wanden heen.
Antonietta Peeters (Goirle, 1967) is een opmerkelijk talent.
Dit jaar was ze aanwezig op twee belangrijke plekken, in het
Stedelijk Museum als deel van de tentoonstelling Peiling, een
forum voor talentvolle jonge kunstenaars, en in het museum van
Jan Hoet in Gent. Opmerkelijk is ze in ieder geval door te
werken met haak-, naai- en breiwerk, in onze cultuur beladen
materialen die onlosmakelijk verbonden zijn met de positie van
de vrouw. Dat maatschappelijke engagement is ook aanwezig in
haar werk, maar er is meer. Zoals zij werkt, zoekt ze ook duidelijk
de beeldende kwaliteit van materiaal dat nooit zo gebruikt is,
afgezien dan van de Duitse Rosemarie Trockel en de
Nederlandse punkkunstenaar Berend Strik. Peeters werkt met
textiel, in dit geval afvaltextiel dat een bijzondere tweede
kans krijgt en met acrylverf waarmee ze direct op de muur tekent.
Grote lappen fluweel en lammy, in tamelijk willekeurige
vormen verknipt en mottig van kleur. Duidelijk materiaal met
een low profile. Of die vormen trouwens zo toevallig zijn?
Alles bij elkaar is het een doorlopend landschap dat begint met
magneetachtige schilderingen in blauwe acryl, dat overgaat in
zwarte vormen die los en vrij op de muur staan maar die nog het
meest weghebben van palmbomen van bovenaf gezien, daarna het
bruine textiel dat erom vraagt aangeraakt te worden. De koelheid
van de schildering gaat hier over in iets lichamelijks en
tactiels. Aan de linkermuur eindigt het landschap in een raamtekening.
Alles is met alles verbonden in een voorstelling die van de
zaal uit gezien naar buiten wijkt. De ruimte wordt denkbeeldig
vergroot en dat heeft waarschijnlijk te maken met de verschillende
perspectieven waaruit ze de dingen schildert. De afwisseling
van zijaanzicht en bovenaanzicht doet de ruimte kantelen
en uitdijen. De wereld van Antonietta Peeters is een groeiend
universum dat de leegte omsluit, dat dichtbij is en veraf
lijkt.
De installatie van Antonietta Peeters is tot 7 oktober te
zien bij Lokaal 01, Kloosterlaan 138, Breda. Open donderdag
t/m zondag van 1 tot 5 uur.
|