Archief Frits de Coninck
199319941995199619971998199920002001
Antonietta Peeters
Arie Berkulin
Artis
BOA 1
BOA 2
Beelden in Zoersel
Bernd Lohaus
Buitenmaatse grafiek op de grens
Co van Assema
Colin Lowe
De Verbeelding
De geur van hout
De muze als motor
Dick Fluitsma
Eddy Posthuma de Boer
Eelco Brand
Een ander mensbeeld
Emily Boekhout
Esko Mannikko
Felicien Rops
Franka Beijers en Marc Koreman
Geert van de Camp
Gerrit Sol
Gilbert and George
Grafiek
Guido Geelen
Guillaume Bijl
Hans Greep
Hendrik Nicolaas Werkman
Henk Visch
Het gegeven beeld
Jack Poell
Jacomijn den Engelsen
Jan Dibbets
John Koermeling
Jos Boetzkes
Kunst in Rijen
Lidwien Kraakman
Marc Nagtzaam en Eelco Veenman
Marie-Therese Colen
Martha van Meurs
Mattie Schilders
Miek en Harry Vlamings
Nicolas Dings
Noor de Rooy en Piet Vloemans
Opvattingen van schilderkunst
Otto Egberts
PJ Roggeband
Panamarenko
Paul Haentjes
Paul van der Eerden
Petra Boshart
Rosan Bosch
Ru van Rossem
Ruimte in de kunst
Sal Meijer
Sarah Lucas
Shelter
Simon Woudwijk
Soil and ceil
Surrealisme
Theo Kuijpers
Ton Slits
Tony Cragg
VBBKZN
Wat betreft Japan
Willem Adams
Willem de Kooning
Wouter van Riessen
Zomerbeelden
Zomeropstelling







Grafiek Galerie Molenaars in Breda toont een kleine collectie grafiek, beeldende kunst tegen een betaalbare prijs. Er zijn een paar namen van beeldend kunstenaars die min of meer tot de stal behoren, zoals Jasper van der Wel en Diana van Hal. Er is een nieuwe naam en dat is die van Elisa Kopec. Meteen ook de meest verrassende van de galeriepresentatie. Zij toont twee bladen met bloemen die onmiddellijk in het oog springen. Het beeld is sterk, de kleuren zijn opvallend, het is grafiek die iets meer doet dan alleen het realiseren van een plaatje in een moeilijke techniek. Veel van wat aan grafische kunst in Nederland wordt geproduceerd komt inderdaad niet boven het niveau uit van technische beheersing van het metier. Van kunst mag je iets meer verwachten. De bloemen van Kopec, een Poolse die inmiddels in Nederland woonachtig is, zijn anemonen die van bovenaf zijn gezien. Het beeld wordt in beslag genomen door de uitstaande blaadjes in blauw en rood. De kwetsbaarheid van de anemoon, met dat bijna doorzichtige bloemblad is ook voelbaar in deze kleuretsen. De bloemen zijn afgebeeld tegen een gouden achtergrond waarin bescheiden voorstellingen zichtbaar zijn. Zo een bloem is aangenaam voor het oog: de geetste afbeelding ervan versterkt het karakter dat de bloem van nature heeft. Als de kunstenaar dat lukt, dan is het beeld in ieder geval geslaagd. Van Jasper van der Wel hangen er een aantal bekende etsen. Het zijn grote bladen in bruintinten uitgevoerd waarin zowel een bewust gemaakte tekening te zien is, als een tekening die het resultaat is van de werking van het bijtende etszuur. Natuurlijk is de etser ook op het effect van het "toeval" uit, maar wat dat uiteindelijk oplevert wil nog wel eens iets anders zijn dan hij bedoelt. De bladen zien er netjes uit, helemaal zoals een ets er uit moet zien, maar echt opwindend is het niet. Hetzelfde geldt eigenlijk de houtsneden van Diana van Hal. Zij maakt in haar voorstellingen (tafel met vaas, vogels vliegend eromheen) handig gebruik van de houtnerf om zo een licht gearceerd kleurvlak te krijgen. Met een lichte verandering van kleurtoon als effect. Wat deze grafiek weer eens duidelijk maakt, dat is hoe belangrijk het is om uit te stijgen boven het niveau van de beheersing van een ambacht. Hoe belangrijk het dus is om eerst en vooral iets te zeggen te hebben, en dat het er dan niet eens toe doet op welke manier dat gebeurt. De echte artisticiteit ligt in de rimpeling die de steen in de vijver teweeg brengt en niet in het vermogen om een steen in een grafische techniek weer te geven. Grafische kunst wordt pas echt interessant als er een beeld tot stand komt dat zonder die techniek niet mogelijk was geweest. Galerie Molenaars, Ginnekenweg 79, Breda. De grafiekpresentatie duurt tot 7 december en is te zien op woensdag t/m zaterdag.