Antonietta Peeters Arie Berkulin Artis BOA 1 BOA 2 Beelden in Zoersel Bernd Lohaus Buitenmaatse grafiek op de grens Co van Assema Colin Lowe De Verbeelding De geur van hout De muze als motor Dick Fluitsma Eddy Posthuma de Boer Eelco Brand Een ander mensbeeld Emily Boekhout Esko Mannikko Felicien Rops Franka Beijers en Marc Koreman Geert van de Camp Gerrit Sol Gilbert and George Grafiek Guido Geelen Guillaume Bijl Hans Greep Hendrik Nicolaas Werkman Henk Visch Het gegeven beeld Jack Poell Jacomijn den Engelsen Jan Dibbets John Koermeling Jos Boetzkes Kunst in Rijen Lidwien Kraakman Marc Nagtzaam en Eelco Veenman Marie-Therese Colen Martha van Meurs Mattie Schilders Miek en Harry Vlamings Nicolas Dings Noor de Rooy en Piet Vloemans Opvattingen van schilderkunst Otto Egberts PJ Roggeband Panamarenko Paul Haentjes Paul van der Eerden Petra Boshart Rosan Bosch Ru van Rossem Ruimte in de kunst Sal Meijer Sarah Lucas Shelter Simon Woudwijk Soil and ceil Surrealisme Theo Kuijpers Ton Slits Tony Cragg VBBKZN Wat betreft Japan Willem Adams Willem de Kooning Wouter van Riessen Zomerbeelden Zomeropstelling
|
Grafiek
Galerie Molenaars in Breda toont een kleine collectie grafiek, beeldende kunst tegen een
betaalbare prijs. Er zijn een paar namen van beeldend kunstenaars die min of meer tot de stal
behoren, zoals Jasper van der Wel en Diana van Hal. Er is een nieuwe naam en dat is die van
Elisa Kopec. Meteen ook de meest verrassende van de galeriepresentatie. Zij toont twee
bladen met bloemen die onmiddellijk in het oog springen. Het beeld is sterk, de kleuren zijn
opvallend, het is grafiek die iets meer doet dan alleen het realiseren van een plaatje in een
moeilijke techniek. Veel van wat aan grafische kunst in Nederland wordt geproduceerd komt
inderdaad niet boven het niveau uit van technische beheersing van het metier. Van kunst mag je
iets meer verwachten. De bloemen van Kopec, een Poolse die inmiddels in Nederland woonachtig is,
zijn anemonen die van bovenaf zijn gezien. Het beeld wordt in beslag genomen door
de uitstaande blaadjes in blauw en rood. De kwetsbaarheid van de anemoon, met dat bijna
doorzichtige bloemblad is ook voelbaar in deze kleuretsen. De bloemen zijn afgebeeld tegen
een gouden achtergrond waarin bescheiden voorstellingen zichtbaar zijn. Zo een bloem is
aangenaam voor het oog: de geetste afbeelding ervan versterkt het karakter dat de bloem van
nature heeft. Als de kunstenaar dat lukt, dan is het beeld in ieder geval geslaagd.
Van Jasper van der Wel hangen er een aantal bekende etsen. Het zijn grote bladen in bruintinten
uitgevoerd waarin zowel een bewust gemaakte tekening te zien is, als een tekening die het
resultaat is van de werking van het bijtende etszuur. Natuurlijk is de etser ook op het effect van
het "toeval" uit, maar wat dat uiteindelijk oplevert wil nog wel eens iets anders zijn dan hij
bedoelt. De bladen zien er netjes uit, helemaal zoals een ets er uit moet zien, maar echt
opwindend is het niet. Hetzelfde geldt eigenlijk de houtsneden van Diana van Hal. Zij maakt in
haar voorstellingen (tafel met vaas, vogels vliegend eromheen) handig gebruik van de houtnerf
om zo een licht gearceerd kleurvlak te krijgen. Met een lichte verandering van kleurtoon als
effect.
Wat deze grafiek weer eens duidelijk maakt, dat is hoe belangrijk het is om uit te stijgen boven
het niveau van de beheersing van een ambacht. Hoe belangrijk het dus is om eerst en vooral
iets te zeggen te hebben, en dat het er dan niet eens toe doet op welke manier dat gebeurt. De
echte artisticiteit ligt in de rimpeling die de steen in de vijver teweeg brengt en niet in het
vermogen om een steen in een grafische techniek weer te geven. Grafische kunst wordt pas
echt interessant als er een beeld tot stand komt dat zonder die techniek niet mogelijk was
geweest.
Galerie Molenaars, Ginnekenweg 79, Breda. De grafiekpresentatie duurt tot 7 december en
is te zien op woensdag t/m zaterdag.
|