Archief Frits de Coninck
199319941995199619971998199920002001
Antonietta Peeters
Arie Berkulin
Artis
BOA 1
BOA 2
Beelden in Zoersel
Bernd Lohaus
Buitenmaatse grafiek op de grens
Co van Assema
Colin Lowe
De Verbeelding
De geur van hout
De muze als motor
Dick Fluitsma
Eddy Posthuma de Boer
Eelco Brand
Een ander mensbeeld
Emily Boekhout
Esko Mannikko
Felicien Rops
Franka Beijers en Marc Koreman
Geert van de Camp
Gerrit Sol
Gilbert and George
Grafiek
Guido Geelen
Guillaume Bijl
Hans Greep
Hendrik Nicolaas Werkman
Henk Visch
Het gegeven beeld
Jack Poell
Jacomijn den Engelsen
Jan Dibbets
John Koermeling
Jos Boetzkes
Kunst in Rijen
Lidwien Kraakman
Marc Nagtzaam en Eelco Veenman
Marie-Therese Colen
Martha van Meurs
Mattie Schilders
Miek en Harry Vlamings
Nicolas Dings
Noor de Rooy en Piet Vloemans
Opvattingen van schilderkunst
Otto Egberts
PJ Roggeband
Panamarenko
Paul Haentjes
Paul van der Eerden
Petra Boshart
Rosan Bosch
Ru van Rossem
Ruimte in de kunst
Sal Meijer
Sarah Lucas
Shelter
Simon Woudwijk
Soil and ceil
Surrealisme
Theo Kuijpers
Ton Slits
Tony Cragg
VBBKZN
Wat betreft Japan
Willem Adams
Willem de Kooning
Wouter van Riessen
Zomerbeelden
Zomeropstelling







Jack Poell Twee jaar geleden toonde de beeldhouwer Jack Poell zijn Lopers, gestolde bewegingen van het voortschrijden. Ijle en transparante mensfiguren, tot teken geworden, van een hoofd ontdaan. Van wat Poell daarna gedaan heeft, in het spoor bijna van de keramische Lopers, staat nu een keuze opgesteld in de ruimtes van galerie De Verbeelding in Baarle-Nassau. Brandhaarden en Koppen heten de opvolgers van zijn Lopers. De Loper van circa een meter hoog die twee jaar geleden centraal op de vloer stond opgesteld, was omgeven door vier metalen staanders die als een denkbeeldige kooi het beeld figuurlijk op zijn plaats hielden. Die het beeld insnoerden om juist daardoor de betekenis te vergroten. Want zonder beperking geen vrijheid. Die toevoeging van ijzer is losgemaakt van de Loper en is door Poell verzelfstandigd. De kooi is een vlechtwerk geworden, een traliepatroon, een rooster. Elke andere benoeming is een keuze voor een andere weg van interpretatie. Zelf noemt hij ze Brandhaard, die kleine beelden in brons. Ze leggen een sterke nadruk op de tekening en in wezen zijn ze dat ook. Geen ruimtelijke beelden die de ruimte eromheen opslorpen, maar wel letterlijk tekens in de lucht, signalen bijna met een alarmerende bedoeling. Zijn meest recente beelden, gemaakt na de afgelopen zomer, zijn de Koppen, beelden van iets grotere omvang weer, een combinatie van keramiek en ijzeren staken. Die staken die eerst de loper in zijn vrijheid hinderden, zijn nu als een takkenbos in of op het beeld geplaatst. Een kop ? Ja, maar dan in gestileerde en geabstraheerde vorm, zodanig dat het voor alles een mooi keramisch object is in de kleuren van de aarde. In zichzelf gekeerd, zwijgzaam en toch vol verhaal. Het verhaal van een prehistorisch beeld dat aan de taal voorafgaat. Galerie De Verbeelding, Klokkenstraat 12, Baarle-Nassau; tot 11 februari. Open donderdag t/m zondag.