Antonietta Peeters Arie Berkulin Artis BOA 1 BOA 2 Beelden in Zoersel Bernd Lohaus Buitenmaatse grafiek op de grens Co van Assema Colin Lowe De Verbeelding De geur van hout De muze als motor Dick Fluitsma Eddy Posthuma de Boer Eelco Brand Een ander mensbeeld Emily Boekhout Esko Mannikko Felicien Rops Franka Beijers en Marc Koreman Geert van de Camp Gerrit Sol Gilbert and George Grafiek Guido Geelen Guillaume Bijl Hans Greep Hendrik Nicolaas Werkman Henk Visch Het gegeven beeld Jack Poell Jacomijn den Engelsen Jan Dibbets John Koermeling Jos Boetzkes Kunst in Rijen Lidwien Kraakman Marc Nagtzaam en Eelco Veenman Marie-Therese Colen Martha van Meurs Mattie Schilders Miek en Harry Vlamings Nicolas Dings Noor de Rooy en Piet Vloemans Opvattingen van schilderkunst Otto Egberts PJ Roggeband Panamarenko Paul Haentjes Paul van der Eerden Petra Boshart Rosan Bosch Ru van Rossem Ruimte in de kunst Sal Meijer Sarah Lucas Shelter Simon Woudwijk Soil and ceil Surrealisme Theo Kuijpers Ton Slits Tony Cragg VBBKZN Wat betreft Japan Willem Adams Willem de Kooning Wouter van Riessen Zomerbeelden Zomeropstelling
|
Jack Poell
Twee jaar geleden toonde de beeldhouwer Jack Poell zijn Lopers,
gestolde bewegingen van het voortschrijden. Ijle en
transparante mensfiguren, tot teken geworden, van een hoofd
ontdaan. Van wat Poell daarna gedaan heeft, in het spoor bijna
van de keramische Lopers, staat nu een keuze opgesteld in de
ruimtes van galerie De Verbeelding in Baarle-Nassau. Brandhaarden
en Koppen heten de opvolgers van zijn Lopers.
De Loper van circa een meter hoog die twee jaar geleden centraal
op de vloer stond opgesteld, was omgeven door vier
metalen staanders die als een denkbeeldige kooi het beeld
figuurlijk op zijn plaats hielden. Die het beeld insnoerden om
juist daardoor de betekenis te vergroten. Want zonder beperking
geen vrijheid. Die toevoeging van ijzer is losgemaakt van
de Loper en is door Poell verzelfstandigd. De kooi is een
vlechtwerk geworden, een traliepatroon, een rooster. Elke
andere benoeming is een keuze voor een andere weg van interpretatie.
Zelf noemt hij ze Brandhaard, die kleine beelden in
brons. Ze leggen een sterke nadruk op de tekening en in wezen
zijn ze dat ook. Geen ruimtelijke beelden die de ruimte eromheen
opslorpen, maar wel letterlijk tekens in de lucht, signalen
bijna met een alarmerende bedoeling.
Zijn meest recente beelden, gemaakt na de afgelopen zomer,
zijn de Koppen, beelden van iets grotere omvang weer, een
combinatie van keramiek en ijzeren staken. Die staken die
eerst de loper in zijn vrijheid hinderden, zijn nu als een
takkenbos in of op het beeld geplaatst. Een kop ? Ja, maar dan
in gestileerde en geabstraheerde vorm, zodanig dat het voor
alles een mooi keramisch object is in de kleuren van de aarde.
In zichzelf gekeerd, zwijgzaam en toch vol verhaal. Het
verhaal van een prehistorisch beeld dat aan de taal voorafgaat.
Galerie De Verbeelding, Klokkenstraat 12, Baarle-Nassau;
tot 11 februari. Open donderdag t/m zondag.
|