Archief Frits de Coninck
199319941995199619971998199920002001
Antonietta Peeters
Arie Berkulin
Artis
BOA 1
BOA 2
Beelden in Zoersel
Bernd Lohaus
Buitenmaatse grafiek op de grens
Co van Assema
Colin Lowe
De Verbeelding
De geur van hout
De muze als motor
Dick Fluitsma
Eddy Posthuma de Boer
Eelco Brand
Een ander mensbeeld
Emily Boekhout
Esko Mannikko
Felicien Rops
Franka Beijers en Marc Koreman
Geert van de Camp
Gerrit Sol
Gilbert and George
Grafiek
Guido Geelen
Guillaume Bijl
Hans Greep
Hendrik Nicolaas Werkman
Henk Visch
Het gegeven beeld
Jack Poell
Jacomijn den Engelsen
Jan Dibbets
John Koermeling
Jos Boetzkes
Kunst in Rijen
Lidwien Kraakman
Marc Nagtzaam en Eelco Veenman
Marie-Therese Colen
Martha van Meurs
Mattie Schilders
Miek en Harry Vlamings
Nicolas Dings
Noor de Rooy en Piet Vloemans
Opvattingen van schilderkunst
Otto Egberts
PJ Roggeband
Panamarenko
Paul Haentjes
Paul van der Eerden
Petra Boshart
Rosan Bosch
Ru van Rossem
Ruimte in de kunst
Sal Meijer
Sarah Lucas
Shelter
Simon Woudwijk
Soil and ceil
Surrealisme
Theo Kuijpers
Ton Slits
Tony Cragg
VBBKZN
Wat betreft Japan
Willem Adams
Willem de Kooning
Wouter van Riessen
Zomerbeelden
Zomeropstelling







John Koermeling Van opleiding is de Eindhovenaar John Koermeling architect, van reputatie is hij beeldend kunstenaar. In zijn praktijk is hij een uitvinder, een bedenker, een utopisch commentator, een eigentijdse "homo universalis" die met zijn ideeen onze wereld in vormen een spiegel voorhoudt. Zijn ideeen bestaan meestal slechts in de staat van prototype en het is via het domein van de beeldende kunst dat we er kennis van kunnen nemen. Het is kunst die steunt op een idee. Onze wereld is vergeven van bouwsels en gebruiksvoorwerpen wier vorm ofwel gedomineerd wordt door de funktie ofwel door de behoefte aan decoratie. Veel lelijkhied is daarvan het verklaarbare gevolg. Het werk van Koermeling kan worden opgevat als een niet aflatende, beeldende aanklacht tegen lelijkheid die door zijn grote schaal voor ons een vanzelfsprekendheid is geworden. De auto is zo`n geval. In het Museum van Hedendaagse Kunst in Antwerpen toont hij twee door hem ontworpen auto's, die, naar te vrezen valt, nooit in productie genomen zullen worden. De eerste is De Vierkante Auto, voluit aangeduid als de Variomatic Sport 1100 cc. Het prototype is eerder geexposeerd op de Biennale in Venetie. Zijn recente ontwerp is een vervolg daarop: De Platte Auto 1400 CVT Race. Het zijn kooiconstructies van aluminium en plexiglas die nog het meest weg hebben van een aquarium. Een kritisch commentaar op onze dierbaarste welvaartstrofee die juist door niet noodzakelijke toevoegsels zo prijzig is en daarmee zoveel status heeft kunnen verwerven. De auto's van Koermeling zijn anarchistisch, maar met humor. Ze ontwrichten het ons door en door vertrouwde beeld van de auto door er alles aan weg te laten wat voor ons een auto pas echt tot een auto maakt. Een dat is natuurlijk veel meer dan de primaire bestaansreden om de bezitter op een beschutte manier van A naar B te vervoeren. Als wij daarmee tevreden zouden zijn, dan had Koermeling niet meer deze ideeen hoeven te ontwikkelen. Dan hadden wij niet anders gekend dan deze minimalistische kooien op wielen. Een motor, stuurinrichting, vier kuipstoelen, ruitewisser en vier lampen en klaar is de auto. John Koermeling is een Tijl Uilenspiegel die met artistieke middelen kritisch commentaar geeft op onze banaliteit. Dat strekt zich uit tot de architectuur, design, gebruiksvoorwerpen, stedebouw enz. Maar weinig is echt uitgevoerd en in gebruik. Maar zijn betekenis is daarom niet minder. Hij stelt het vanzelfsprekende aan de kaak, de dictatuur ook van de wansmaak. Dat wat vertrouwd is, brengt hij graag aan het wankelen door er utopische alternatieven voor aan te dragen. Een glazen brug voor Venetie, een museum in de vorm van een projectie met laserstralen (want exposities moeten voor hem kort en hevig zijn), een theehuisje voor een park in Breda dat gevormd wordt door de letters van alle artikelen die daar verkocht zouden kunnen worden. Zijn duidelijkste uitspraak is toegevoegd aan de presentatie in het MUHKA: Hi, Ha, een lachsalvo in neonletters. John Koermeling, tot 15 januari in het MUHKA, Antwerpen.