Antonietta Peeters Arie Berkulin Artis BOA 1 BOA 2 Beelden in Zoersel Bernd Lohaus Buitenmaatse grafiek op de grens Co van Assema Colin Lowe De Verbeelding De geur van hout De muze als motor Dick Fluitsma Eddy Posthuma de Boer Eelco Brand Een ander mensbeeld Emily Boekhout Esko Mannikko Felicien Rops Franka Beijers en Marc Koreman Geert van de Camp Gerrit Sol Gilbert and George Grafiek Guido Geelen Guillaume Bijl Hans Greep Hendrik Nicolaas Werkman Henk Visch Het gegeven beeld Jack Poell Jacomijn den Engelsen Jan Dibbets John Koermeling Jos Boetzkes Kunst in Rijen Lidwien Kraakman Marc Nagtzaam en Eelco Veenman Marie-Therese Colen Martha van Meurs Mattie Schilders Miek en Harry Vlamings Nicolas Dings Noor de Rooy en Piet Vloemans Opvattingen van schilderkunst Otto Egberts PJ Roggeband Panamarenko Paul Haentjes Paul van der Eerden Petra Boshart Rosan Bosch Ru van Rossem Ruimte in de kunst Sal Meijer Sarah Lucas Shelter Simon Woudwijk Soil and ceil Surrealisme Theo Kuijpers Ton Slits Tony Cragg VBBKZN Wat betreft Japan Willem Adams Willem de Kooning Wouter van Riessen Zomerbeelden Zomeropstelling
|
John Koermeling
Van opleiding is de Eindhovenaar John Koermeling architect, van
reputatie is hij beeldend kunstenaar. In zijn praktijk is hij
een uitvinder, een bedenker, een utopisch commentator, een
eigentijdse "homo universalis" die met zijn ideeen onze wereld
in vormen een spiegel voorhoudt. Zijn ideeen bestaan meestal
slechts in de staat van prototype en het is via het domein van
de beeldende kunst dat we er kennis van kunnen nemen. Het is
kunst die steunt op een idee. Onze wereld is vergeven van
bouwsels en gebruiksvoorwerpen wier vorm ofwel gedomineerd
wordt door de funktie ofwel door de behoefte aan decoratie.
Veel lelijkhied is daarvan het verklaarbare gevolg. Het werk
van Koermeling kan worden opgevat als een niet aflatende,
beeldende aanklacht tegen lelijkheid die door zijn grote
schaal voor ons een vanzelfsprekendheid is geworden. De auto
is zo`n geval.
In het Museum van Hedendaagse Kunst in Antwerpen toont hij
twee door hem ontworpen auto's, die, naar te vrezen valt,
nooit in productie genomen zullen worden. De eerste is De
Vierkante Auto, voluit aangeduid als de Variomatic Sport 1100
cc. Het prototype is eerder geexposeerd op de Biennale in
Venetie. Zijn recente ontwerp is een vervolg daarop: De Platte
Auto 1400 CVT Race. Het zijn kooiconstructies van aluminium en
plexiglas die nog het meest weg hebben van een aquarium. Een
kritisch commentaar op onze dierbaarste welvaartstrofee die
juist door niet noodzakelijke toevoegsels zo prijzig is en
daarmee zoveel status heeft kunnen verwerven. De auto's van
Koermeling zijn anarchistisch, maar met humor. Ze ontwrichten
het ons door en door vertrouwde beeld van de auto door er
alles aan weg te laten wat voor ons een auto pas echt tot een
auto maakt. Een dat is natuurlijk veel meer dan de primaire
bestaansreden om de bezitter op een beschutte manier van A
naar B te vervoeren. Als wij daarmee tevreden zouden zijn, dan
had Koermeling niet meer deze ideeen hoeven te ontwikkelen. Dan
hadden wij niet anders gekend dan deze minimalistische kooien
op wielen. Een motor, stuurinrichting, vier kuipstoelen,
ruitewisser en vier lampen en klaar is de auto.
John Koermeling is een Tijl Uilenspiegel die met artistieke
middelen kritisch commentaar geeft op onze banaliteit. Dat
strekt zich uit tot de architectuur, design, gebruiksvoorwerpen,
stedebouw enz. Maar weinig is echt uitgevoerd en in
gebruik. Maar zijn betekenis is daarom niet minder. Hij stelt
het vanzelfsprekende aan de kaak, de dictatuur ook van de
wansmaak. Dat wat vertrouwd is, brengt hij graag aan het
wankelen door er utopische alternatieven voor aan te dragen.
Een glazen brug voor Venetie, een museum in de vorm van een
projectie met laserstralen (want exposities moeten voor hem
kort en hevig zijn), een theehuisje voor een park in Breda dat
gevormd wordt door de letters van alle artikelen die daar
verkocht zouden kunnen worden. Zijn duidelijkste uitspraak is
toegevoegd aan de presentatie in het MUHKA: Hi, Ha, een lachsalvo
in neonletters.
John Koermeling, tot 15 januari in het MUHKA, Antwerpen.
|