Antonietta Peeters Arie Berkulin Artis BOA 1 BOA 2 Beelden in Zoersel Bernd Lohaus Buitenmaatse grafiek op de grens Co van Assema Colin Lowe De Verbeelding De geur van hout De muze als motor Dick Fluitsma Eddy Posthuma de Boer Eelco Brand Een ander mensbeeld Emily Boekhout Esko Mannikko Felicien Rops Franka Beijers en Marc Koreman Geert van de Camp Gerrit Sol Gilbert and George Grafiek Guido Geelen Guillaume Bijl Hans Greep Hendrik Nicolaas Werkman Henk Visch Het gegeven beeld Jack Poell Jacomijn den Engelsen Jan Dibbets John Koermeling Jos Boetzkes Kunst in Rijen Lidwien Kraakman Marc Nagtzaam en Eelco Veenman Marie-Therese Colen Martha van Meurs Mattie Schilders Miek en Harry Vlamings Nicolas Dings Noor de Rooy en Piet Vloemans Opvattingen van schilderkunst Otto Egberts PJ Roggeband Panamarenko Paul Haentjes Paul van der Eerden Petra Boshart Rosan Bosch Ru van Rossem Ruimte in de kunst Sal Meijer Sarah Lucas Shelter Simon Woudwijk Soil and ceil Surrealisme Theo Kuijpers Ton Slits Tony Cragg VBBKZN Wat betreft Japan Willem Adams Willem de Kooning Wouter van Riessen Zomerbeelden Zomeropstelling
|
De schilderijen die Jos Boetzkes toont in galerie Segeren gaan over de tijd. Niet over tijd als en moment in de geschiedenis, niet over tijd als systeem om ons bestaan te ordenen. In zijn werk gaat het over tijd als een beleving die nooit eindigt, als een stroom die van heel ver komt en voortdurend verder gaat. En waar niemand zich aan kan onttrekken. Zijn schilderijen (waarom noemt hij ze eigenlijk zo ?) zijn een montage van een foto in het beeldvlak dat verder bestaat uit repen stof en schildering in olieverf. De foto is een gestold moment uit de verleden tijd, de repen textiel zijn van een tijdloosheid, het geschilderde gedeelte is van nu. Net als de kijker die zo kijkend en denkend, de tijd beleeft als een continuum en daarmee de grenzen tussen heden en verleden opheft. Zo wordt verleden heden en omgekeerd, en wordt alles dus tegelijkertijd. Dat is de titel die Jos Boetzkes aan deze tentoonstelling heeft meegegeven. Een tentoonstelling die interessamt is omdat die in ieder geval ergens over gaat.ÌÌDe doeken zijn verdeeld in groepen die met elkaar overeenkomen in formaat en uitwerking van het thema tijd. De werken met als titel Sudetenland voeren de kijker naar een streek in voormalig TsjechoSlowakije, ver weg in ruimte, ver weg in tijd. Sudetenland, zo'n naam die je kent uit de geschiedenisboeken, een historisch begrip waarbij je je geen concreet land voorstelt. Voor Boetzkes heeft de naam een persoonlijke lading: het is het stamland van zijn voorvaderen. In zijn achternaam leeft de tijd voort. De fotos die centraal in zijn Sudetenschilderijen staan betreffen plattelandstaferelen uit een voorgoed verleden tijd. De motieven en kleuren van de repen stof die hij daar omheen monteert werken van veraf als vlekken in een landschap dat zich vanuit de foto voortzet en de rest van het beeld in beslag neemt. Zo wordt de foto die de tijd vastlegt deel van de ruimte in het werk. En zo beleven we ook het vage begrip tijd, want ook al kennen we de personen en situaties op de foto niet, we laten ons meevoeren in zijn beleving. Dat heeft ook iets romantisch. We ontstijgen het hier en het nu en laten ons via de verbeelding van de kunstenaar voeren naar een andere wereld en een andere tijd, een tijd die nooit eindigt.ÌÌBoetzkes toont ook objecten aan de muur, met titels die dezelfde verwijzing naar tijd hebben. In Ontnomen tijd zien we een paneel dat horizontaal wordt doorsneden waardoor het beeld zich laat lezen als een fries op een klassieke tempel. Hij heeft fotootjes geplakt met een voorstelling uit de stomme film. Daaromheen weer die repen stof die in dit geval een intiem huiselijke sfeer oproepen. Aan de boven- en onderkant heeft hij op vaste afstanden van elkaar pinnen bevestigd waarlangs electriciteitsdraad loopt. Een traliewerk van electriciteitsdraad zigzaggend over het beeld. Het maakt van het object een soort kastje dat de tijd gevangen zet. Links en rechts twee moderne telefoonhoorns in gifgroene PTT-kleur. Zo vinden verleden en heden tegelijkertijd plaats, en is er eigenlijk geen andere tijd meer dan die welke wij beleven.
Galerie Segeren, Raadhuisstraat 8 - 10 (bij de Ginnekenmarkt), Breda. Alleen op maandag gesloten. De tentoonstelling duurt tot 8 december.
|