Archief Frits de Coninck
199319941995199619971998199920002001
Antonietta Peeters
Arie Berkulin
Artis
BOA 1
BOA 2
Beelden in Zoersel
Bernd Lohaus
Buitenmaatse grafiek op de grens
Co van Assema
Colin Lowe
De Verbeelding
De geur van hout
De muze als motor
Dick Fluitsma
Eddy Posthuma de Boer
Eelco Brand
Een ander mensbeeld
Emily Boekhout
Esko Mannikko
Felicien Rops
Franka Beijers en Marc Koreman
Geert van de Camp
Gerrit Sol
Gilbert and George
Grafiek
Guido Geelen
Guillaume Bijl
Hans Greep
Hendrik Nicolaas Werkman
Henk Visch
Het gegeven beeld
Jack Poell
Jacomijn den Engelsen
Jan Dibbets
John Koermeling
Jos Boetzkes
Kunst in Rijen
Lidwien Kraakman
Marc Nagtzaam en Eelco Veenman
Marie-Therese Colen
Martha van Meurs
Mattie Schilders
Miek en Harry Vlamings
Nicolas Dings
Noor de Rooy en Piet Vloemans
Opvattingen van schilderkunst
Otto Egberts
PJ Roggeband
Panamarenko
Paul Haentjes
Paul van der Eerden
Petra Boshart
Rosan Bosch
Ru van Rossem
Ruimte in de kunst
Sal Meijer
Sarah Lucas
Shelter
Simon Woudwijk
Soil and ceil
Surrealisme
Theo Kuijpers
Ton Slits
Tony Cragg
VBBKZN
Wat betreft Japan
Willem Adams
Willem de Kooning
Wouter van Riessen
Zomerbeelden
Zomeropstelling







De schilderijen die Jos Boetzkes toont in galerie Segeren gaan over de tijd. Niet over tijd als en moment in de geschiedenis, niet over tijd als systeem om ons bestaan te ordenen. In zijn werk gaat het over tijd als een beleving die nooit eindigt, als een stroom die van heel ver komt en voortdurend verder gaat. En waar niemand zich aan kan onttrekken. Zijn schilderijen (waarom noemt hij ze eigenlijk zo ?) zijn een montage van een foto in het beeldvlak dat verder bestaat uit repen stof en schildering in olieverf. De foto is een gestold moment uit de verleden tijd, de repen textiel zijn van een tijdloosheid, het geschilderde gedeelte is van nu. Net als de kijker die zo kijkend en denkend, de tijd beleeft als een continuum en daarmee de grenzen tussen heden en verleden opheft. Zo wordt verleden heden en omgekeerd, en wordt alles dus tegelijkertijd. Dat is de titel die Jos Boetzkes aan deze tentoonstelling heeft meegegeven. Een tentoonstelling die interessamt is omdat die in ieder geval ergens over gaat.╠╠De doeken zijn verdeeld in groepen die met elkaar overeenkomen in formaat en uitwerking van het thema tijd. De werken met als titel Sudetenland voeren de kijker naar een streek in voormalig TsjechoSlowakije, ver weg in ruimte, ver weg in tijd. Sudetenland, zo'n naam die je kent uit de geschiedenisboeken, een historisch begrip waarbij je je geen concreet land voorstelt. Voor Boetzkes heeft de naam een persoonlijke lading: het is het stamland van zijn voorvaderen. In zijn achternaam leeft de tijd voort. De fotos die centraal in zijn Sudetenschilderijen staan betreffen plattelandstaferelen uit een voorgoed verleden tijd. De motieven en kleuren van de repen stof die hij daar omheen monteert werken van veraf als vlekken in een landschap dat zich vanuit de foto voortzet en de rest van het beeld in beslag neemt. Zo wordt de foto die de tijd vastlegt deel van de ruimte in het werk. En zo beleven we ook het vage begrip tijd, want ook al kennen we de personen en situaties op de foto niet, we laten ons meevoeren in zijn beleving. Dat heeft ook iets romantisch. We ontstijgen het hier en het nu en laten ons via de verbeelding van de kunstenaar voeren naar een andere wereld en een andere tijd, een tijd die nooit eindigt.╠╠Boetzkes toont ook objecten aan de muur, met titels die dezelfde verwijzing naar tijd hebben. In Ontnomen tijd zien we een paneel dat horizontaal wordt doorsneden waardoor het beeld zich laat lezen als een fries op een klassieke tempel. Hij heeft fotootjes geplakt met een voorstelling uit de stomme film. Daaromheen weer die repen stof die in dit geval een intiem huiselijke sfeer oproepen. Aan de boven- en onderkant heeft hij op vaste afstanden van elkaar pinnen bevestigd waarlangs electriciteitsdraad loopt. Een traliewerk van electriciteitsdraad zigzaggend over het beeld. Het maakt van het object een soort kastje dat de tijd gevangen zet. Links en rechts twee moderne telefoonhoorns in gifgroene PTT-kleur. Zo vinden verleden en heden tegelijkertijd plaats, en is er eigenlijk geen andere tijd meer dan die welke wij beleven. Galerie Segeren, Raadhuisstraat 8 - 10 (bij de Ginnekenmarkt), Breda. Alleen op maandag gesloten. De tentoonstelling duurt tot 8 december.