Antonietta Peeters Arie Berkulin Artis BOA 1 BOA 2 Beelden in Zoersel Bernd Lohaus Buitenmaatse grafiek op de grens Co van Assema Colin Lowe De Verbeelding De geur van hout De muze als motor Dick Fluitsma Eddy Posthuma de Boer Eelco Brand Een ander mensbeeld Emily Boekhout Esko Mannikko Felicien Rops Franka Beijers en Marc Koreman Geert van de Camp Gerrit Sol Gilbert and George Grafiek Guido Geelen Guillaume Bijl Hans Greep Hendrik Nicolaas Werkman Henk Visch Het gegeven beeld Jack Poell Jacomijn den Engelsen Jan Dibbets John Koermeling Jos Boetzkes Kunst in Rijen Lidwien Kraakman Marc Nagtzaam en Eelco Veenman Marie-Therese Colen Martha van Meurs Mattie Schilders Miek en Harry Vlamings Nicolas Dings Noor de Rooy en Piet Vloemans Opvattingen van schilderkunst Otto Egberts PJ Roggeband Panamarenko Paul Haentjes Paul van der Eerden Petra Boshart Rosan Bosch Ru van Rossem Ruimte in de kunst Sal Meijer Sarah Lucas Shelter Simon Woudwijk Soil and ceil Surrealisme Theo Kuijpers Ton Slits Tony Cragg VBBKZN Wat betreft Japan Willem Adams Willem de Kooning Wouter van Riessen Zomerbeelden Zomeropstelling
|
Kunst in Rijen
De gemeente Gilze en Rijen zorgt voor haar zonen. In het
gemeentehuis is een presentatie ingericht van beeldende kunst
die gemaakt is door drie, in Rijen woonachtige kunstenaars.
Aangezien ook dat gemeentehuis in Rijen staat is het inderdaad
een Rijense aangelegenheid en bestaat Gilze even niet. De drie
zijn de professionals Mattie Schilders, Simon Woudwijk en
Adriaan Seelen, van wie alleen Seelen ook echt in Rijen geboren is.
Schilders toont er zijn verwaaiende landschappen,
acrylschilderijen op doek; Seelen zijn beelden in hardsteen.
Woudwijk is van beide markten thuis: van hem zijn er kleine,
schilderachtige bronzen beelden en schilderijen op doek en
papier.
Voor de gelegenheid van de expositie hebben ze ook een gezamenlijk
kunstwerk gemaakt, getiteld Synergie. Synergie veronderstelt
een samengaan van elkaar vreemde krachten die zo een
nieuwe energie opleveren. Maar in dit geval blijft het bij een
idee, een titel, een woord. De drie Rijenaren hebben zoiets
als een drieluik gemaakt maar de delen daarvan hebben met
elkaar in wezen niks van doen. Seelen, Woudwijk en Schilders
zijn drie individuen met verschillende stijlen, verschillende
opvattingen en dus verschillend werk. Meer verwantschap dan
dat ze (toevalligerwijze) in Rijen wonen is er niet. De verbinding
daarvan is dus een loos idee. Het gaat om drie individuele
kunstenaars en zo moeten we er ook naar kijken.
De interessantste van de drie is Adriaan Seelen. Al eerder op
deze plaats heb ik werk van hem besproken naar aanleiding van
een tentoonstelling in Baarle-Nassau. Zijn werk verdient die
aandacht. Zijn materiaal is hardsteen dat een indrukwekkende
geologische ouderdom vertegenwoordigt. Kostbaar, ruig en
ongenaakbaar. Wat Seelen er ook mee besluit te doen, dat respectabele
karakter blijft altijd zichtbaar en een vast motief
in het werk. Aan die natuur, produkt van oerkrachten, even
grillig als oud, dwingt de steenhouwer zijn eigen natuur op,
die van de eigenzinnige mens. De toevallige passant die in een
millennia oude schepping zijn eigen sporen trekt. Seelen
zaagt, hakt, boort, schuurt, hij legt het van zichzelf barre
materiaal zijn vormwil op. Omdat hij kunstenaar is en aan de
gegeven natuur een eigen beeld wil onttrekken. Het beeld zit
al in de steen, het is de gedreven beeldhouwer die het eruit
bevrijdt. Het beeld van Seelen blijft altijd zijn herkomst
tonen. Waar soms de elegantie de overhand heeft door het
slijpend een perfect gladde huid te geven en een draagbare
lichtheid te suggereren, blijft het beeld ontegenzeglijk van
steen. En daarmee handhaaft de beeldhouwer het evenwicht
tussen wat de natuur geeft en hij moeizaam verovert.
Gemeentehuis in Rijen, geopend tijdens kantooruren. Tot 3
februari.
|