Archief Frits de Coninck
199319941995199619971998199920002001
Antonietta Peeters
Arie Berkulin
Artis
BOA 1
BOA 2
Beelden in Zoersel
Bernd Lohaus
Buitenmaatse grafiek op de grens
Co van Assema
Colin Lowe
De Verbeelding
De geur van hout
De muze als motor
Dick Fluitsma
Eddy Posthuma de Boer
Eelco Brand
Een ander mensbeeld
Emily Boekhout
Esko Mannikko
Felicien Rops
Franka Beijers en Marc Koreman
Geert van de Camp
Gerrit Sol
Gilbert and George
Grafiek
Guido Geelen
Guillaume Bijl
Hans Greep
Hendrik Nicolaas Werkman
Henk Visch
Het gegeven beeld
Jack Poell
Jacomijn den Engelsen
Jan Dibbets
John Koermeling
Jos Boetzkes
Kunst in Rijen
Lidwien Kraakman
Marc Nagtzaam en Eelco Veenman
Marie-Therese Colen
Martha van Meurs
Mattie Schilders
Miek en Harry Vlamings
Nicolas Dings
Noor de Rooy en Piet Vloemans
Opvattingen van schilderkunst
Otto Egberts
PJ Roggeband
Panamarenko
Paul Haentjes
Paul van der Eerden
Petra Boshart
Rosan Bosch
Ru van Rossem
Ruimte in de kunst
Sal Meijer
Sarah Lucas
Shelter
Simon Woudwijk
Soil and ceil
Surrealisme
Theo Kuijpers
Ton Slits
Tony Cragg
VBBKZN
Wat betreft Japan
Willem Adams
Willem de Kooning
Wouter van Riessen
Zomerbeelden
Zomeropstelling







Het Markiezenhof De tentoonstelling van het werk van Martha van Meurs in het markiezenhof is een geschikte aanleiding om het verschil aan de orde te stellen tussen vaardigheid en artisticiteit. Het is een vraag naar de grondslag van het kwaliteitsoordeeel dat impliciet altijd geveld wordt en dat hooguit in een vluchtig onderonsje tussen gelijkgestemden wordt uitgesproken. Toch is dat verschil altijd aan de orde, ook omzeil je liefst die discussie. In het geval van het werk van Martha van Meurs kun je moeilijk anders dan daar op ingaan. Het werk wordt gepresenteerd in een context die hoe dan ook de ambitie heeft beeldende kunst te tonen, en in dat opzicht ook een verleden heeft. Zo'n omgeving, het Markiezenhof, schept een zekere verplichting en dus ook verwachting. En aan die verwachting van artistieke kwaliteit voldoet het werk van Martha van Meurs niet. Wie is Martha van Meurs? Een nu 79-jarige Bergse. Geboren in 1917 in Bergen op Zoom, in 1936 vertrokken naar Rotterdam voor een opleiding aan de kunstacademie. Met haar latere echtgenoot en kunstenaar Anton van Meurs ontvluchtte ze in 1940 het bombardement van Rotterdam en zocht toevlucht in het veilige Bergen op Zoom om daar nooit meer uit te vertrekken. In combinatie met het werk in de huishouding, de opvoeding van kinderen en het geven van tekenlessen maakte ze vrij werk. Dat werk is nu te zien in het Markiezenhof in Bergen op Zoom. Werk in verschillende technieken die een vaardigheid tonen. En daarmee is het belangrijkste gezegd. De tekeningen kloppen, het perspectief is met uiterste precisie uitgewerkt, verhoudingen zijn correct, de dingen staan op hun plaats, geen slordigheid te bekennen. In wezen maakt zij illustraties bij een denkbeeldig verhaal. Plaatjes die zelf niet tot leven komen maar die hun betekenis hebben in het andere verhaal dat ze begeleiden. Illustraties, ook al is er geen daadwerkelijk verhaal. Wat er aan ontbreekt is een idee, een vondst, een inhoudelijke kwaliteit die emoties aangrijpt, het gemoed verontrust, tot denken aanzet. Kunst moet een overtuiging en een verbeelding uitdragen en iets uitspreken wat niet eerder zo gezegd is. Dat is iets anders dan enkel vaardigheid, dat is dus ook het verschil tussen beeldende kunst en illustratie. Martha van Meurs is een Bergse, met een staat van dienst in het Bergse culturele leven. Een tekenares van lokale betekenis. Terecht dat ook aan haar werk aandacht wordt geschonken, in Bergen op Zoom wel te verstaan. Maar een overzichtstentoonstelling (wat klinkt zoiets plechtig in de tentoonstellingsbrochure) in Het Markiezenhof leidt tot een misverstaan der dingen. Een museum dat de ambitie heeft met het tonen van Nederlandse realisten een landelijke functie te hebben, is niet het meest geschikte podium voor een gerespecteerde tekenares van lokaal culturele betekenis. Het Markiezenhof, Steenbergsestraat 8, Bergen op Zoom. Alle dagen, behalve maandag, open van 2 tot 5. Tot 18 maart.