Antonietta Peeters Arie Berkulin Artis BOA 1 BOA 2 Beelden in Zoersel Bernd Lohaus Buitenmaatse grafiek op de grens Co van Assema Colin Lowe De Verbeelding De geur van hout De muze als motor Dick Fluitsma Eddy Posthuma de Boer Eelco Brand Een ander mensbeeld Emily Boekhout Esko Mannikko Felicien Rops Franka Beijers en Marc Koreman Geert van de Camp Gerrit Sol Gilbert and George Grafiek Guido Geelen Guillaume Bijl Hans Greep Hendrik Nicolaas Werkman Henk Visch Het gegeven beeld Jack Poell Jacomijn den Engelsen Jan Dibbets John Koermeling Jos Boetzkes Kunst in Rijen Lidwien Kraakman Marc Nagtzaam en Eelco Veenman Marie-Therese Colen Martha van Meurs Mattie Schilders Miek en Harry Vlamings Nicolas Dings Noor de Rooy en Piet Vloemans Opvattingen van schilderkunst Otto Egberts PJ Roggeband Panamarenko Paul Haentjes Paul van der Eerden Petra Boshart Rosan Bosch Ru van Rossem Ruimte in de kunst Sal Meijer Sarah Lucas Shelter Simon Woudwijk Soil and ceil Surrealisme Theo Kuijpers Ton Slits Tony Cragg VBBKZN Wat betreft Japan Willem Adams Willem de Kooning Wouter van Riessen Zomerbeelden Zomeropstelling
|
Het Markiezenhof
De tentoonstelling van het werk van Martha van Meurs in het
markiezenhof is een geschikte aanleiding om het verschil aan de
orde te stellen tussen vaardigheid en artisticiteit. Het is een
vraag naar de grondslag van het kwaliteitsoordeeel dat impliciet
altijd geveld wordt en dat hooguit in een vluchtig onderonsje
tussen gelijkgestemden wordt uitgesproken. Toch is dat
verschil altijd aan de orde, ook omzeil je liefst die discussie.
In het geval van het werk van Martha van Meurs kun je
moeilijk anders dan daar op ingaan. Het werk wordt gepresenteerd
in een context die hoe dan ook de ambitie heeft beeldende
kunst te tonen, en in dat opzicht ook een verleden heeft. Zo'n
omgeving, het Markiezenhof, schept een zekere verplichting en
dus ook verwachting. En aan die verwachting van artistieke
kwaliteit voldoet het werk van Martha van Meurs niet.
Wie is Martha van Meurs? Een nu 79-jarige Bergse. Geboren in
1917 in Bergen op Zoom, in 1936 vertrokken naar Rotterdam voor
een opleiding aan de kunstacademie. Met haar latere echtgenoot
en kunstenaar Anton van Meurs ontvluchtte ze in 1940 het bombardement
van Rotterdam en zocht toevlucht in het veilige Bergen
op Zoom om daar nooit meer uit te vertrekken. In combinatie
met het werk in de huishouding, de opvoeding van kinderen en
het geven van tekenlessen maakte ze vrij werk.
Dat werk is nu te zien in het Markiezenhof in Bergen op Zoom.
Werk in verschillende technieken die een vaardigheid tonen. En
daarmee is het belangrijkste gezegd. De tekeningen kloppen, het
perspectief is met uiterste precisie uitgewerkt, verhoudingen
zijn correct, de dingen staan op hun plaats, geen slordigheid
te bekennen. In wezen maakt zij illustraties bij een denkbeeldig
verhaal. Plaatjes die zelf niet tot leven komen maar die
hun betekenis hebben in het andere verhaal dat ze begeleiden.
Illustraties, ook al is er geen daadwerkelijk verhaal. Wat er
aan ontbreekt is een idee, een vondst, een inhoudelijke kwaliteit
die emoties aangrijpt, het gemoed verontrust, tot denken
aanzet. Kunst moet een overtuiging en een verbeelding uitdragen
en iets uitspreken wat niet eerder zo gezegd is. Dat is iets
anders dan enkel vaardigheid, dat is dus ook het verschil tussen
beeldende kunst en illustratie.
Martha van Meurs is een Bergse, met een staat van dienst in het
Bergse culturele leven. Een tekenares van lokale betekenis.
Terecht dat ook aan haar werk aandacht wordt geschonken, in
Bergen op Zoom wel te verstaan. Maar een overzichtstentoonstelling
(wat klinkt zoiets plechtig in de tentoonstellingsbrochure)
in Het Markiezenhof leidt tot een misverstaan der dingen.
Een museum dat de ambitie heeft met het tonen van Nederlandse
realisten een landelijke functie te hebben, is niet het meest
geschikte podium voor een gerespecteerde tekenares van lokaal
culturele betekenis.
Het Markiezenhof, Steenbergsestraat 8, Bergen op Zoom. Alle
dagen, behalve maandag, open van 2 tot 5. Tot 18 maart.
|