Antonietta Peeters Arie Berkulin Artis BOA 1 BOA 2 Beelden in Zoersel Bernd Lohaus Buitenmaatse grafiek op de grens Co van Assema Colin Lowe De Verbeelding De geur van hout De muze als motor Dick Fluitsma Eddy Posthuma de Boer Eelco Brand Een ander mensbeeld Emily Boekhout Esko Mannikko Felicien Rops Franka Beijers en Marc Koreman Geert van de Camp Gerrit Sol Gilbert and George Grafiek Guido Geelen Guillaume Bijl Hans Greep Hendrik Nicolaas Werkman Henk Visch Het gegeven beeld Jack Poell Jacomijn den Engelsen Jan Dibbets John Koermeling Jos Boetzkes Kunst in Rijen Lidwien Kraakman Marc Nagtzaam en Eelco Veenman Marie-Therese Colen Martha van Meurs Mattie Schilders Miek en Harry Vlamings Nicolas Dings Noor de Rooy en Piet Vloemans Opvattingen van schilderkunst Otto Egberts PJ Roggeband Panamarenko Paul Haentjes Paul van der Eerden Petra Boshart Rosan Bosch Ru van Rossem Ruimte in de kunst Sal Meijer Sarah Lucas Shelter Simon Woudwijk Soil and ceil Surrealisme Theo Kuijpers Ton Slits Tony Cragg VBBKZN Wat betreft Japan Willem Adams Willem de Kooning Wouter van Riessen Zomerbeelden Zomeropstelling
|
Nicolas Dings
De aanleiding voor een tentoonstelling van de kunstenaar is de
onthulling van een beeld. Het beeld heet Octogon, het heeft de
vorm van een zware, achtkantige tafel en het staat in de openbare
ruimte in Roosendaal. Op het plein tussen schouwburg De
Kring, de achterkant van de Sint Janskerk en het oude raadhuis,
het eigentijdse winkelcentrum Biggelaar en de ouderwetse vishal
van Plugge. De kunstenaar is Nicolas Dings. De belangrijkste
schenker is de Rotaryclub.
Sinds 8 maart is Roosendaal een beeld rijker. Een beeld dat
ernstig en strak van vorm is, rijk en duurzaam van materiaal,
compact en degelijk van verschijning. Een beeld waarvan de
materiele waarde duidelijker valt af te lezen dan de artistieke.
Maar mooi is het wel. De esthetische en decoratieve kwaliteiten
worden nog eens versterkt door de erin verwerkte verlichting,
een effect dat 's avonds de aandacht naar het beeld
trekt. Het tafelblad is van lichtrood granito en, zoals gezegd,
octogonaal van vorm. Eronder vier zware, massieve poten die het
beeld verankeren in de aangepaste bestrating. De tafel draagt
vier objecten die in verschillende materialen zijn uitgevoerd.
Het meest opvallend want het meest indrukwekkend van vorm zijn
de bijna ronde, roestvrij stalen bal en het ertegenover geplaatste
oprijzende gebouw dat van grijsblauw granito is gemaakt.
Op de andere as van het tafelblad liggen het grote potlood
van gepatineerd messing en de lage, ronde koperen doos
tegenover elkaar. Die posities zijn niet toevallig. In het
gebouw dat zich zo omhoog richt, herkennen we de kerk en in de
bijna-bol de wereld ofwel de staat die in eeuwige concurrentie
met de geestelijke macht leeft. De koperen doos heeft als opschrift
"Ars longa, vita brevis", de kunst duurt lang, het
leven kort. Dat is het adagium van de kunst; het uitvergrote
potlood moet dan staan voor de handel die boek houdt en winst
becijfert.
De symboliek die Nicolas Dings hiermee vorm heeft gegeven verbindt
het beeld met de onmiddellijke omgeving, het oude hart
van Roosendaal waar commercie, kerk, staat en kunst elkaars
kleine buur zijn. En kennelijk in vrede en harmonie leven.
De kunst wordt vertegenwoordigd door de schouwburg waar het
beeld het dichtst bij staat en door het Tongerlohuys, op de
achtergrond gelegen. In dat Tongerlohuys wordt een klein overzicht
getoond van het werk van Nicolas Dings, een aardige begeleiding
en context voor het beeld. Het gaat om een aantal kleinere
beelden en werken op papier. Het werk van Dings moeten we
verstaan als een reeks van citaten en verwijzingen. Citaten uit
de kunstgeschiedenis, de christelijke liturgie, de alchemie en
exotische culturen, terwijl hij tegelijk vormen haalt uit de
directe omgeving van de wereld waarin wij wonen en leven. Zoals
het beeld Octogon. Zijn kleine beelden zijn allemaal even perfect
van materiaal. En even verscheiden. In materiele zin zijn
ze buitengewoon helder. Maar wie ze wil begrijpen, moet hun
raadsel doorgronden. Elk object straalt het eigenzinnige idee
uit dat het staat voor iets anders. Dat het in zijn materiele
verschijningsvorm een duidelijke eigen betekenis heeft en tegelijkertijd
betekenis ontleent aan iets wat buiten dit beeld en
buiten onze tijd is. Wie zijn klassieken kent, komt een eind in
de richting van ontraadseling.
Een mooi voorbeeld van een mysterieus beeld is het kleine stervormige
object in brons, met daarnaast de bronzen poot van een
zwaan. De titel Ludwig zet ons op het juiste spoor. Het moet de
extravagante droomkoning Ludwig II uit Beieren zijn die einde
vorige eeuw zijn land ruineerde, vier oogverblindende pronkpaleizen
liet bouwen die pas ver in de twintigste eeuw als toeristisch
vermaak echt geld zouden opbrengen en die nooit weg is
geweest uit de verbeelding van schrijvers en filmmakers. Het
stervormige ding moet dan de toren van kasteel Neuschwanstein
zijn; de zwanenpoot verwijst naar een van de passies van de
decadente Ludwig die zich baadde in een met goud versierde
badkuip die de vorm had van een zwaan.
Daarnaast het nuchtere beeld Noord 36, twee voeten waarin twee
kompassen ingebouwd zijn op de grens van voet en been. Uiteraard
wijzen de bronzen voeten naar het noorden.
Een beeld dat ook door zijn markante vorm en opvallende kleur
rood imponeert, is het beeld Montefeltro, in de tuinzaal van
het Tongerlohuys. Die rode vorm is het karakteristieke hoofddeksel
van Federico da Montefeltro, machtig en verlicht heerser
van de stadstaat Urbino in Midden-Italie. Piero della Francesca
heeft hem in 1465 geschilderd naar de realiteit (met een ongelooflijke
haakneus en wratten). Het portret en profile geldt,
samen met dat van zijn echtgenote, als een van de eerste echte
portretten en markeert de doorbraak van de Renaissance. Het
hangt in het Uffici in Florence, die schitterend rode pothoed
staat nu in Roosendaal. Maar dan wel als beeld uit de handen
van Nicolas Dings.
Nicolas Dings in 't Tongerlohuys, Molenstraat 2, Roosendaal.
Tot 15 april. Open alle dagen van 2 tot 5, behalve op maandag.
|