Archief Frits de Coninck
199319941995199619971998199920002001
Antonietta Peeters
Arie Berkulin
Artis
BOA 1
BOA 2
Beelden in Zoersel
Bernd Lohaus
Buitenmaatse grafiek op de grens
Co van Assema
Colin Lowe
De Verbeelding
De geur van hout
De muze als motor
Dick Fluitsma
Eddy Posthuma de Boer
Eelco Brand
Een ander mensbeeld
Emily Boekhout
Esko Mannikko
Felicien Rops
Franka Beijers en Marc Koreman
Geert van de Camp
Gerrit Sol
Gilbert and George
Grafiek
Guido Geelen
Guillaume Bijl
Hans Greep
Hendrik Nicolaas Werkman
Henk Visch
Het gegeven beeld
Jack Poell
Jacomijn den Engelsen
Jan Dibbets
John Koermeling
Jos Boetzkes
Kunst in Rijen
Lidwien Kraakman
Marc Nagtzaam en Eelco Veenman
Marie-Therese Colen
Martha van Meurs
Mattie Schilders
Miek en Harry Vlamings
Nicolas Dings
Noor de Rooy en Piet Vloemans
Opvattingen van schilderkunst
Otto Egberts
PJ Roggeband
Panamarenko
Paul Haentjes
Paul van der Eerden
Petra Boshart
Rosan Bosch
Ru van Rossem
Ruimte in de kunst
Sal Meijer
Sarah Lucas
Shelter
Simon Woudwijk
Soil and ceil
Surrealisme
Theo Kuijpers
Ton Slits
Tony Cragg
VBBKZN
Wat betreft Japan
Willem Adams
Willem de Kooning
Wouter van Riessen
Zomerbeelden
Zomeropstelling







Nicolas Dings De aanleiding voor een tentoonstelling van de kunstenaar is de onthulling van een beeld. Het beeld heet Octogon, het heeft de vorm van een zware, achtkantige tafel en het staat in de openbare ruimte in Roosendaal. Op het plein tussen schouwburg De Kring, de achterkant van de Sint Janskerk en het oude raadhuis, het eigentijdse winkelcentrum Biggelaar en de ouderwetse vishal van Plugge. De kunstenaar is Nicolas Dings. De belangrijkste schenker is de Rotaryclub. Sinds 8 maart is Roosendaal een beeld rijker. Een beeld dat ernstig en strak van vorm is, rijk en duurzaam van materiaal, compact en degelijk van verschijning. Een beeld waarvan de materiele waarde duidelijker valt af te lezen dan de artistieke. Maar mooi is het wel. De esthetische en decoratieve kwaliteiten worden nog eens versterkt door de erin verwerkte verlichting, een effect dat 's avonds de aandacht naar het beeld trekt. Het tafelblad is van lichtrood granito en, zoals gezegd, octogonaal van vorm. Eronder vier zware, massieve poten die het beeld verankeren in de aangepaste bestrating. De tafel draagt vier objecten die in verschillende materialen zijn uitgevoerd. Het meest opvallend want het meest indrukwekkend van vorm zijn de bijna ronde, roestvrij stalen bal en het ertegenover geplaatste oprijzende gebouw dat van grijsblauw granito is gemaakt. Op de andere as van het tafelblad liggen het grote potlood van gepatineerd messing en de lage, ronde koperen doos tegenover elkaar. Die posities zijn niet toevallig. In het gebouw dat zich zo omhoog richt, herkennen we de kerk en in de bijna-bol de wereld ofwel de staat die in eeuwige concurrentie met de geestelijke macht leeft. De koperen doos heeft als opschrift "Ars longa, vita brevis", de kunst duurt lang, het leven kort. Dat is het adagium van de kunst; het uitvergrote potlood moet dan staan voor de handel die boek houdt en winst becijfert. De symboliek die Nicolas Dings hiermee vorm heeft gegeven verbindt het beeld met de onmiddellijke omgeving, het oude hart van Roosendaal waar commercie, kerk, staat en kunst elkaars kleine buur zijn. En kennelijk in vrede en harmonie leven. De kunst wordt vertegenwoordigd door de schouwburg waar het beeld het dichtst bij staat en door het Tongerlohuys, op de achtergrond gelegen. In dat Tongerlohuys wordt een klein overzicht getoond van het werk van Nicolas Dings, een aardige begeleiding en context voor het beeld. Het gaat om een aantal kleinere beelden en werken op papier. Het werk van Dings moeten we verstaan als een reeks van citaten en verwijzingen. Citaten uit de kunstgeschiedenis, de christelijke liturgie, de alchemie en exotische culturen, terwijl hij tegelijk vormen haalt uit de directe omgeving van de wereld waarin wij wonen en leven. Zoals het beeld Octogon. Zijn kleine beelden zijn allemaal even perfect van materiaal. En even verscheiden. In materiele zin zijn ze buitengewoon helder. Maar wie ze wil begrijpen, moet hun raadsel doorgronden. Elk object straalt het eigenzinnige idee uit dat het staat voor iets anders. Dat het in zijn materiele verschijningsvorm een duidelijke eigen betekenis heeft en tegelijkertijd betekenis ontleent aan iets wat buiten dit beeld en buiten onze tijd is. Wie zijn klassieken kent, komt een eind in de richting van ontraadseling. Een mooi voorbeeld van een mysterieus beeld is het kleine stervormige object in brons, met daarnaast de bronzen poot van een zwaan. De titel Ludwig zet ons op het juiste spoor. Het moet de extravagante droomkoning Ludwig II uit Beieren zijn die einde vorige eeuw zijn land ruineerde, vier oogverblindende pronkpaleizen liet bouwen die pas ver in de twintigste eeuw als toeristisch vermaak echt geld zouden opbrengen en die nooit weg is geweest uit de verbeelding van schrijvers en filmmakers. Het stervormige ding moet dan de toren van kasteel Neuschwanstein zijn; de zwanenpoot verwijst naar een van de passies van de decadente Ludwig die zich baadde in een met goud versierde badkuip die de vorm had van een zwaan. Daarnaast het nuchtere beeld Noord 36, twee voeten waarin twee kompassen ingebouwd zijn op de grens van voet en been. Uiteraard wijzen de bronzen voeten naar het noorden. Een beeld dat ook door zijn markante vorm en opvallende kleur rood imponeert, is het beeld Montefeltro, in de tuinzaal van het Tongerlohuys. Die rode vorm is het karakteristieke hoofddeksel van Federico da Montefeltro, machtig en verlicht heerser van de stadstaat Urbino in Midden-Italie. Piero della Francesca heeft hem in 1465 geschilderd naar de realiteit (met een ongelooflijke haakneus en wratten). Het portret en profile geldt, samen met dat van zijn echtgenote, als een van de eerste echte portretten en markeert de doorbraak van de Renaissance. Het hangt in het Uffici in Florence, die schitterend rode pothoed staat nu in Roosendaal. Maar dan wel als beeld uit de handen van Nicolas Dings. Nicolas Dings in 't Tongerlohuys, Molenstraat 2, Roosendaal. Tot 15 april. Open alle dagen van 2 tot 5, behalve op maandag.