Archief Frits de Coninck
199319941995199619971998199920002001
Antonietta Peeters
Arie Berkulin
Artis
BOA 1
BOA 2
Beelden in Zoersel
Bernd Lohaus
Buitenmaatse grafiek op de grens
Co van Assema
Colin Lowe
De Verbeelding
De geur van hout
De muze als motor
Dick Fluitsma
Eddy Posthuma de Boer
Eelco Brand
Een ander mensbeeld
Emily Boekhout
Esko Mannikko
Felicien Rops
Franka Beijers en Marc Koreman
Geert van de Camp
Gerrit Sol
Gilbert and George
Grafiek
Guido Geelen
Guillaume Bijl
Hans Greep
Hendrik Nicolaas Werkman
Henk Visch
Het gegeven beeld
Jack Poell
Jacomijn den Engelsen
Jan Dibbets
John Koermeling
Jos Boetzkes
Kunst in Rijen
Lidwien Kraakman
Marc Nagtzaam en Eelco Veenman
Marie-Therese Colen
Martha van Meurs
Mattie Schilders
Miek en Harry Vlamings
Nicolas Dings
Noor de Rooy en Piet Vloemans
Opvattingen van schilderkunst
Otto Egberts
PJ Roggeband
Panamarenko
Paul Haentjes
Paul van der Eerden
Petra Boshart
Rosan Bosch
Ru van Rossem
Ruimte in de kunst
Sal Meijer
Sarah Lucas
Shelter
Simon Woudwijk
Soil and ceil
Surrealisme
Theo Kuijpers
Ton Slits
Tony Cragg
VBBKZN
Wat betreft Japan
Willem Adams
Willem de Kooning
Wouter van Riessen
Zomerbeelden
Zomeropstelling







Een geschonden wereld Met enig gevoel voor understatement is de royale tentoonstelling van vooral tekeningen van Otto Egberts "klein overzicht" genoemd. Het enige wat echt klein is, is het formaat van de vele tientallen tekeningen die op de eerste en tweede verdieping van MK Expositieruimte vlak naast en soms boven elkaar zijn opgehangen. Een schitterende tentoonstelling. Een tentoonstelling die van een wereldbeeld spreekt, gezien en beleefd door de eenling Egberts die de wereld ervaart vanuit zijn eigen lichaam, vanuit zijn eigen geest. Daarmee is wat hij tekent zijn eigen, particuliere wereld. Hij tekent in diverse stijlen, door de jaren heen. Met potlood, houtskool en krijt; los, vrij en dan weer uiterst nauwkeurig, soms heel schetsmatig en licht surreeel, dan weer ogenschijnlijk naturalistisch. En alles wat daar tussen zit. Wat constant is, dat is de sfeer van vervreemding die als een nevel hangt in de kleine wereld die er zo gesloten uitziet. Op het oog is er niks verontrustends aan de hand. Bijna altijd is er een lichaam te zien, volledig of teruggebracht tot een hoofd. Een lichaam alleen in de ruimte die nadrukkelijk alleen maar uit potlood bestaat. Er is geen echte referentie naar een realistische omgeving. de wereld om de mens heen is met potlood leeg getekend en zodoende in zekere zin abstract geworden. De ruimte van Otto Egberts is een ideeenruimte. En de sleutel tot die wereld is het oog. Met de ogen van zijn figuren is iets aan de hand. Ze richten onze aandacht op het mismaakte, het onvolledige van het lichaam. Het ene oog loenst, een ander is veel te groot. Er hangt een ouderwets getekend portret van een jongeling met uitpuilende ogen die bovendien elk in een andere richting volkomen langs de kijker heen staren. Waar dient het oog voor als wij niet zien wat het ziet? Op een andere tekening staat een schamele man in het open veld achter een kleine schutting te gluren door een kijkgat. Links en rechts ontvouwt zich de vlakte waarover het vrij kijken is, maar Egberts' hoofdpersoon verkiest het om door zijn eigen gaatje de wereld waar te nemen. Wel zien maar niet gezien worden. Alle figuren houden inderdaad hun binnenwereld voor zichzelf. Ontoegankelijk voor de afgewezen kijker, terwijl over al zijn tekeningen die lading ligt van betekenis. Er is iets in die binnenwereld zonder dat wij weten wat. Het lichaam getuigt van een ondraaglijk bestaan. Op een houtskooltekening uit 1993 zit een man gelaten en uitgezakt op een plank, naar beneden gedrukt door drie zware steenblokken. Deze mens zit klem; de ogen van verschillende grootte kijken uitdrukkingloos en trekken de aandacht naar binnen. Naar wat? Naar de redding door de haak die ernaast hangt om de ondraaglijke druk te verlichten? Het antwoord blijft uit. Otto Egberts tekent een in zichzelf besloten wereld die alleen maar vragen oproept. De schitterende tekeningen zijn opvallend bescheiden van prijs: de meeste kosten f700,- MK Expositieruimte, Witte de Withstraat 53, Rotterdam. Open woensdag t/m zondag van 1 tot 6; tot 5 februari.