Archief Frits de Coninck
199319941995199619971998199920002001
Antonietta Peeters
Arie Berkulin
Artis
BOA 1
BOA 2
Beelden in Zoersel
Bernd Lohaus
Buitenmaatse grafiek op de grens
Co van Assema
Colin Lowe
De Verbeelding
De geur van hout
De muze als motor
Dick Fluitsma
Eddy Posthuma de Boer
Eelco Brand
Een ander mensbeeld
Emily Boekhout
Esko Mannikko
Felicien Rops
Franka Beijers en Marc Koreman
Geert van de Camp
Gerrit Sol
Gilbert and George
Grafiek
Guido Geelen
Guillaume Bijl
Hans Greep
Hendrik Nicolaas Werkman
Henk Visch
Het gegeven beeld
Jack Poell
Jacomijn den Engelsen
Jan Dibbets
John Koermeling
Jos Boetzkes
Kunst in Rijen
Lidwien Kraakman
Marc Nagtzaam en Eelco Veenman
Marie-Therese Colen
Martha van Meurs
Mattie Schilders
Miek en Harry Vlamings
Nicolas Dings
Noor de Rooy en Piet Vloemans
Opvattingen van schilderkunst
Otto Egberts
PJ Roggeband
Panamarenko
Paul Haentjes
Paul van der Eerden
Petra Boshart
Rosan Bosch
Ru van Rossem
Ruimte in de kunst
Sal Meijer
Sarah Lucas
Shelter
Simon Woudwijk
Soil and ceil
Surrealisme
Theo Kuijpers
Ton Slits
Tony Cragg
VBBKZN
Wat betreft Japan
Willem Adams
Willem de Kooning
Wouter van Riessen
Zomerbeelden
Zomeropstelling







Paul van der Eerden Hoe klein een tekening van Paul van der Eerden ook is, ze heeft altijd de belofte van veel meer. Een tekening van zijn hand heeft de potentie van een wereld die wij ons niet herinŽneren en die wij ons niet kunnen dromen. Wij zijn voorbijganŽgers die door de kunstenaar tot even stilstaan worden aangeŽzet om iets te zien dat het oog nooit eerder vernam. Een tekening van Van der Eerden is een juweel. Elk blad, nauwgezet en met grote ernst volteŽkend, heeft de kracht van een volzin die na uren zwijgen wordt uitgeŽsproken. In de stilte groeit het woord, in de karigheid en leegheid van het papier voltrekt zich het beeld. Paul van der Eerden, geboren in Rotterdam in 1954, exposeert weer in de huiskamergalerie Voorwaar in Dordrecht, zijn vaste plek. De galerist, Ge van Steenbergen, heeft een uitgelezen smaak op het gebied van tekeningen, een domein waar veel te weinig galeriehouders zich op durven te vertonen terwijl daar zoŽveel te ontdekken valt. En te kopen, tegen betaalbare prijzen. Daarbij, weinig kunstwerken zijn zo direct en zo weinig terughoudend en complex in hun communicatie met de kijker als de tekening. Een tekening verhult niks. Een tekening is, het zij met enige overŽdrijving gezegd, of goed of slecht en daar kom je tamelijk vlug achter. In dat opzicht is het medium ook genadeloos. Maar voor Van der Eerden hoeft niet om genade gesmeekt, zijn tekeningen zijn goed. Zijn tekeningen leveren vrijwel altijd een beeld dat de grenzen van de werkelijkheid overschrijdt maar dat voor alles een tekening wil zijn. Dat wil zeggen het aangaan van de strijd tussen potlood, papier en hand, een aangaan dat in alle openheid gevolgd kan worden. Het potlood trekt precieze, dunne lijnen die het volume omgeven, schept massa door te arceren en accentueert de leegheid door de kleine beschutting te zoeken. Dat is puur tekenen, nog voor we ons bekommeren om de voorstelling. Het beeld dat hij oproept is in zekere zin herkenbaar, in ieder geval dusdanig dat het bestaat uit onderdelen die wij met ons vocabulaire kunnen benoemen. Een tekening is dus concreet en bestaanbaar. En toch, de uiterste consequentie van de combinaties die Van der Eerden al tekenend bij elkaar zet, is die van de onwerkelijkheid. Een tekening van hem is uiteindelijk raadsel en vraagt er niet om uitgeplozen te worden. Het oplossen van het raadsel is in zijn geval de dood van de tekening. Het tekenen, dat is waar elk blad mee begint en mee eindigt, en dat moet vooral zo blijven. Galerie Voorwaar, Hoge Nieuwstraat 38, Dordrecht. Open op donderdag- en vrijdagavond en op zaterdag en zondag overdag. Ook op afspraak; telefoon 078-6133067. De tentoonstelling van Van der Eerden duurt tot 16 september.