Antonietta Peeters Arie Berkulin Artis BOA 1 BOA 2 Beelden in Zoersel Bernd Lohaus Buitenmaatse grafiek op de grens Co van Assema Colin Lowe De Verbeelding De geur van hout De muze als motor Dick Fluitsma Eddy Posthuma de Boer Eelco Brand Een ander mensbeeld Emily Boekhout Esko Mannikko Felicien Rops Franka Beijers en Marc Koreman Geert van de Camp Gerrit Sol Gilbert and George Grafiek Guido Geelen Guillaume Bijl Hans Greep Hendrik Nicolaas Werkman Henk Visch Het gegeven beeld Jack Poell Jacomijn den Engelsen Jan Dibbets John Koermeling Jos Boetzkes Kunst in Rijen Lidwien Kraakman Marc Nagtzaam en Eelco Veenman Marie-Therese Colen Martha van Meurs Mattie Schilders Miek en Harry Vlamings Nicolas Dings Noor de Rooy en Piet Vloemans Opvattingen van schilderkunst Otto Egberts PJ Roggeband Panamarenko Paul Haentjes Paul van der Eerden Petra Boshart Rosan Bosch Ru van Rossem Ruimte in de kunst Sal Meijer Sarah Lucas Shelter Simon Woudwijk Soil and ceil Surrealisme Theo Kuijpers Ton Slits Tony Cragg VBBKZN Wat betreft Japan Willem Adams Willem de Kooning Wouter van Riessen Zomerbeelden Zomeropstelling
|
Paul van der Eerden
Hoe klein een tekening van Paul van der Eerden ook is, ze heeft
altijd de belofte van veel meer. Een tekening van zijn hand
heeft de potentie van een wereld die wij ons niet herinŽneren en
die wij ons niet kunnen dromen. Wij zijn voorbijganŽgers die
door de kunstenaar tot even stilstaan worden aangeŽzet om iets
te zien dat het oog nooit eerder vernam. Een tekening van Van
der Eerden is een juweel. Elk blad, nauwgezet en met grote
ernst volteŽkend, heeft de kracht van een volzin die na uren
zwijgen wordt uitgeŽsproken. In de stilte groeit het woord, in
de karigheid en leegheid van het papier voltrekt zich het beeld.
Paul van der Eerden, geboren in Rotterdam in 1954, exposeert
weer in de huiskamergalerie Voorwaar in Dordrecht, zijn vaste
plek. De galerist, Ge van Steenbergen, heeft een uitgelezen
smaak op het gebied van tekeningen, een domein waar veel te
weinig galeriehouders zich op durven te vertonen terwijl daar
zoŽveel te ontdekken valt. En te kopen, tegen betaalbare prijzen.
Daarbij, weinig kunstwerken zijn zo direct en zo weinig
terughoudend en complex in hun communicatie met de kijker als
de tekening. Een tekening verhult niks. Een tekening is, het
zij met enige overŽdrijving gezegd, of goed of slecht en daar
kom je tamelijk vlug achter. In dat opzicht is het medium ook
genadeloos. Maar voor Van der Eerden hoeft niet om genade gesmeekt,
zijn tekeningen zijn goed.
Zijn tekeningen leveren vrijwel altijd een beeld dat de grenzen
van de werkelijkheid overschrijdt maar dat voor alles een tekening
wil zijn. Dat wil zeggen het aangaan van de strijd tussen
potlood, papier en hand, een aangaan dat in alle openheid gevolgd
kan worden. Het potlood trekt precieze, dunne lijnen die
het volume omgeven, schept massa door te arceren en accentueert
de leegheid door de kleine beschutting te zoeken. Dat is puur
tekenen, nog voor we ons bekommeren om de voorstelling. Het
beeld dat hij oproept is in zekere zin herkenbaar, in ieder
geval dusdanig dat het bestaat uit onderdelen die wij met ons
vocabulaire kunnen benoemen. Een tekening is dus concreet en
bestaanbaar. En toch, de uiterste consequentie van de combinaties
die Van der Eerden al tekenend bij elkaar zet, is die van
de onwerkelijkheid. Een tekening van hem is uiteindelijk raadsel
en vraagt er niet om uitgeplozen te worden. Het oplossen
van het raadsel is in zijn geval de dood van de tekening. Het
tekenen, dat is waar elk blad mee begint en mee eindigt, en dat
moet vooral zo blijven.
Galerie Voorwaar, Hoge Nieuwstraat 38, Dordrecht. Open op
donderdag- en vrijdagavond en op zaterdag en zondag overdag.
Ook op afspraak; telefoon 078-6133067. De tentoonstelling
van Van der Eerden duurt tot 16 september.
|