Archief Frits de Coninck
199319941995199619971998199920002001
Antonietta Peeters
Arie Berkulin
Artis
BOA 1
BOA 2
Beelden in Zoersel
Bernd Lohaus
Buitenmaatse grafiek op de grens
Co van Assema
Colin Lowe
De Verbeelding
De geur van hout
De muze als motor
Dick Fluitsma
Eddy Posthuma de Boer
Eelco Brand
Een ander mensbeeld
Emily Boekhout
Esko Mannikko
Felicien Rops
Franka Beijers en Marc Koreman
Geert van de Camp
Gerrit Sol
Gilbert and George
Grafiek
Guido Geelen
Guillaume Bijl
Hans Greep
Hendrik Nicolaas Werkman
Henk Visch
Het gegeven beeld
Jack Poell
Jacomijn den Engelsen
Jan Dibbets
John Koermeling
Jos Boetzkes
Kunst in Rijen
Lidwien Kraakman
Marc Nagtzaam en Eelco Veenman
Marie-Therese Colen
Martha van Meurs
Mattie Schilders
Miek en Harry Vlamings
Nicolas Dings
Noor de Rooy en Piet Vloemans
Opvattingen van schilderkunst
Otto Egberts
PJ Roggeband
Panamarenko
Paul Haentjes
Paul van der Eerden
Petra Boshart
Rosan Bosch
Ru van Rossem
Ruimte in de kunst
Sal Meijer
Sarah Lucas
Shelter
Simon Woudwijk
Soil and ceil
Surrealisme
Theo Kuijpers
Ton Slits
Tony Cragg
VBBKZN
Wat betreft Japan
Willem Adams
Willem de Kooning
Wouter van Riessen
Zomerbeelden
Zomeropstelling







Petra Boshart De Amsterdamse beeldhouwer Petra Boshart presenteert in Galerie De Verbeelding een klein aantal van haar beelden in hardsteen. Compacte, robuuste beelden van een maat die de beeldhouwershand zeer nabij blijft. De beelden zijn letterlijk te overzien, ze zijn dat ook naar betekenis. Ze blijven immers dicht bij wat de mens drijft en raakt, en dat in universele zin. Haar beelden zijn van een algemeenheid die niet tot de mens in deze tijd of in deze omstandigheden beperkt blijft. De beelden zijn klein en gedrongen en tegelijk vol van betekenis. De techniek die ze gebruikt is van een klassieke ambachtelijkheid, dat wil ook zeggen weinig opzienbarend. De ongenaakbare hardsteen onderwerpt ze aan haar wil, en de handelingen die zo'n ambitie vereist, laat ze ook zien. Dat betekent dus hakken, zagen, polijsten, en al dat soort steenhouwerswerk laat sporen na. De beelden zijn van voorstelling heel duidelijk en figuratief. Ze zijn wat ze bedoelen te zijn. We zien een Toren van Babel op kleine schaal, de gebogen kop van een cactus op een halfronde sokkel, Vallend water en een beeld genaamd Rolling Stone. Dat laatste is een van de meest vrije beelden van Petra Boshart. Een grote bijna ronde steen op zijn kant, half gepolijst, half ruw, met een vorm die nog het meest weg heeft van het schilderspalet. Door het gat in de steen steekt een langgerekte en lichtgebogen staaf. Het is vooral die buiging die de keiharde materie tot iets plastisch maakt. Daarmee neemt het beeld meer aandacht in beslag en, niet helemaal toevallig, ook meer ruimte. Maar het moet ook gezegd: de beeldhouwerstaal van Petra Boshart is van een weinig spectaculaire degelijkheid, mooi maar ook voorspelbaar. Naast de beelden van Petra Boshart zijn er ook olieverfschilderijen van Henk Eikenaar te zien. Galerie De Verbeelding, Klokkenstraat 12, Baarle-Nassau; de tentoonstelling duurt tot 5 januari en is open van donderdag t/m zondag van 1 tot 5 uur.