Archief Frits de Coninck
199319941995199619971998199920002001
Antonietta Peeters
Arie Berkulin
Artis
BOA 1
BOA 2
Beelden in Zoersel
Bernd Lohaus
Buitenmaatse grafiek op de grens
Co van Assema
Colin Lowe
De Verbeelding
De geur van hout
De muze als motor
Dick Fluitsma
Eddy Posthuma de Boer
Eelco Brand
Een ander mensbeeld
Emily Boekhout
Esko Mannikko
Felicien Rops
Franka Beijers en Marc Koreman
Geert van de Camp
Gerrit Sol
Gilbert and George
Grafiek
Guido Geelen
Guillaume Bijl
Hans Greep
Hendrik Nicolaas Werkman
Henk Visch
Het gegeven beeld
Jack Poell
Jacomijn den Engelsen
Jan Dibbets
John Koermeling
Jos Boetzkes
Kunst in Rijen
Lidwien Kraakman
Marc Nagtzaam en Eelco Veenman
Marie-Therese Colen
Martha van Meurs
Mattie Schilders
Miek en Harry Vlamings
Nicolas Dings
Noor de Rooy en Piet Vloemans
Opvattingen van schilderkunst
Otto Egberts
PJ Roggeband
Panamarenko
Paul Haentjes
Paul van der Eerden
Petra Boshart
Rosan Bosch
Ru van Rossem
Ruimte in de kunst
Sal Meijer
Sarah Lucas
Shelter
Simon Woudwijk
Soil and ceil
Surrealisme
Theo Kuijpers
Ton Slits
Tony Cragg
VBBKZN
Wat betreft Japan
Willem Adams
Willem de Kooning
Wouter van Riessen
Zomerbeelden
Zomeropstelling







De etser Ru van Rossem Etsen van Ru van Rossem blijven een lust voor het oog. Hij heeft de kunst van het etsen in zijn lange carriere op een niveau gebracht dat groot respect verdient. Er zijn er maar weinig in Nederland die het etsen zo trouw zijn gebleven en die daar op eigen wijze iets mee gedaan hebben. Bij Ru van Rossem is die veeleisende techniek tot een persoonlijk handschrift geworden. In zijn thema's zit weinig ontwikkeling meer, evenmin als in zijn techniek. Het is aan anderen, jongeren, om die oude etstechniek op nieuwe beeldende mogelijkheden te onderzoeken. Van Rossems prenten zijn een soort van standaard geworden die er zijn mag. Een kleine keuze uit zijn werk is nu te zien in Roosendaal, in het Tongerlohuys. Er worden daar tot begin november etsen, tekeningen en bronzen beelden getoond. De tekeningen en de beelden zijn minder interessant omdat ze zich minder onderscheiden van wat anderen op deze terreinen presteren. Zijn etsen zijn technisch perfect. Hij beheerst dat ambacht als weinig anderen en is er in al die jaren ook in geslaagd om de technische mogelijkheden te verruimen. Hij heeft nieuwe technieken gezocht en gevonden op een gebied dat zo'n traditie heeft en waarop veel dus vastligt. Een voorbeeld daarvan is het vermogen om een soort van relief aan te brengen in een prent die gedrukt wordt en van techniek zo plat is als een dubbeltje. Hij gebruikt het etszuur zodanig vrij dat het spatwerk een nuancering van het beeld oplevert. Wat gemorst lijkt, is bij hem doelbewust gebruikt om aan het beeld iets toe te voegen. Al zijn technische bijzonderheden leveren tegelijk en heel persoonlijk, expressief beeld op. Je zou kunnen zeggen dat Ru van Rossem etst zoals een schilder schildert. Ru van Rossem is een vaste waarde in de grafische kunst in Nederland. Hij is geboren in 1924 in Amsterdam en is daar opgeleid aan het Rijksinstituut tot opleiding van tekenleraren. Hij begint met het maken van litho's in het laatste jaar van de oorlog als hij samen met een aantal andere jonge kunstenaars die nu allemaal in de vergetelheid zijn verdwenen een tijdschrift samenstelt. Zijn grafische werk komt pas echt tot ontwikkeling in Engeland waar hij naar toe was gegaan met de opdracht om een boek van Flaubert te verluchten met gravures. Daar leert hij de vele technische problemen van het etsen te overwinnen. Daar ook wordt hij docent grafische techniek aan een kunstacademie in Oost-Engeland. Dat duurt tot 1957 als hij ingaat op het verzoek om in Tilburg de Academie opnieuw te helpen inrichten. Tot zijn pensionering zal hij daar jonge mensen blijven inwijden in de bijzondere wereld van de etskunst. In zijn leven is hij ook een aantal keren in Nigeria geweest, zowel om te exposeren als om ook daar te onderwijzen. Een vrucht daarvan is te zien in de motieven van zijn prenten. Van Rossem put uit tal van culturele bronnen, oud en nieuw, exotisch en inheems. Zijn werk is een versmelting van beelden die overal vandaan komen en die in zijn prenten een andere gedaante aangemeten krijgen. Juist door die bijzondere, eigen etstechniek. Het Tongerlohuys, Molenstraat 2, Roosendaal. Open van 2 tot 5, behalve op maandag. De tentoonstelling van Ru van Rossem duurt tot 4 november.