Antonietta Peeters Arie Berkulin Artis BOA 1 BOA 2 Beelden in Zoersel Bernd Lohaus Buitenmaatse grafiek op de grens Co van Assema Colin Lowe De Verbeelding De geur van hout De muze als motor Dick Fluitsma Eddy Posthuma de Boer Eelco Brand Een ander mensbeeld Emily Boekhout Esko Mannikko Felicien Rops Franka Beijers en Marc Koreman Geert van de Camp Gerrit Sol Gilbert and George Grafiek Guido Geelen Guillaume Bijl Hans Greep Hendrik Nicolaas Werkman Henk Visch Het gegeven beeld Jack Poell Jacomijn den Engelsen Jan Dibbets John Koermeling Jos Boetzkes Kunst in Rijen Lidwien Kraakman Marc Nagtzaam en Eelco Veenman Marie-Therese Colen Martha van Meurs Mattie Schilders Miek en Harry Vlamings Nicolas Dings Noor de Rooy en Piet Vloemans Opvattingen van schilderkunst Otto Egberts PJ Roggeband Panamarenko Paul Haentjes Paul van der Eerden Petra Boshart Rosan Bosch Ru van Rossem Ruimte in de kunst Sal Meijer Sarah Lucas Shelter Simon Woudwijk Soil and ceil Surrealisme Theo Kuijpers Ton Slits Tony Cragg VBBKZN Wat betreft Japan Willem Adams Willem de Kooning Wouter van Riessen Zomerbeelden Zomeropstelling
|
De etser Ru van Rossem
Etsen van Ru van Rossem blijven een lust voor het oog. Hij
heeft de kunst van het etsen in zijn lange carriere op een
niveau gebracht dat groot respect verdient. Er zijn er maar
weinig in Nederland die het etsen zo trouw zijn gebleven en die
daar op eigen wijze iets mee gedaan hebben. Bij Ru van Rossem
is die veeleisende techniek tot een persoonlijk handschrift
geworden. In zijn thema's zit weinig ontwikkeling meer, evenmin
als in zijn techniek. Het is aan anderen, jongeren, om die oude
etstechniek op nieuwe beeldende mogelijkheden te onderzoeken.
Van Rossems prenten zijn een soort van standaard geworden die
er zijn mag.
Een kleine keuze uit zijn werk is nu te zien in Roosendaal, in
het Tongerlohuys. Er worden daar tot begin november etsen,
tekeningen en bronzen beelden getoond. De tekeningen en de
beelden zijn minder interessant omdat ze zich minder onderscheiden
van wat anderen op deze terreinen presteren. Zijn
etsen zijn technisch perfect. Hij beheerst dat ambacht als
weinig anderen en is er in al die jaren ook in geslaagd om de
technische mogelijkheden te verruimen. Hij heeft nieuwe technieken
gezocht en gevonden op een gebied dat zo'n traditie
heeft en waarop veel dus vastligt. Een voorbeeld daarvan is het
vermogen om een soort van relief aan te brengen in een prent
die gedrukt wordt en van techniek zo plat is als een dubbeltje.
Hij gebruikt het etszuur zodanig vrij dat het spatwerk een
nuancering van het beeld oplevert. Wat gemorst lijkt, is bij
hem doelbewust gebruikt om aan het beeld iets toe te voegen. Al
zijn technische bijzonderheden leveren tegelijk en heel persoonlijk,
expressief beeld op. Je zou kunnen zeggen dat Ru van
Rossem etst zoals een schilder schildert.
Ru van Rossem is een vaste waarde in de grafische kunst in
Nederland. Hij is geboren in 1924 in Amsterdam en is daar opgeleid
aan het Rijksinstituut tot opleiding van tekenleraren. Hij
begint met het maken van litho's in het laatste jaar van de
oorlog als hij samen met een aantal andere jonge kunstenaars
die nu allemaal in de vergetelheid zijn verdwenen een tijdschrift
samenstelt. Zijn grafische werk komt pas echt tot ontwikkeling
in Engeland waar hij naar toe was gegaan met de opdracht
om een boek van Flaubert te verluchten met gravures.
Daar leert hij de vele technische problemen van het etsen te
overwinnen. Daar ook wordt hij docent grafische techniek aan
een kunstacademie in Oost-Engeland. Dat duurt tot 1957 als hij
ingaat op het verzoek om in Tilburg de Academie opnieuw te
helpen inrichten. Tot zijn pensionering zal hij daar jonge
mensen blijven inwijden in de bijzondere wereld van de
etskunst. In zijn leven is hij ook een aantal keren in Nigeria
geweest, zowel om te exposeren als om ook daar te onderwijzen.
Een vrucht daarvan is te zien in de motieven van zijn prenten.
Van Rossem put uit tal van culturele bronnen, oud en nieuw,
exotisch en inheems. Zijn werk is een versmelting van beelden
die overal vandaan komen en die in zijn prenten een andere
gedaante aangemeten krijgen. Juist door die bijzondere, eigen
etstechniek.
Het Tongerlohuys, Molenstraat 2, Roosendaal. Open van 2 tot
5, behalve op maandag. De tentoonstelling van Ru van Rossem
duurt tot 4 november.
|