Archief Frits de Coninck
199319941995199619971998199920002001
Antonietta Peeters
Arie Berkulin
Artis
BOA 1
BOA 2
Beelden in Zoersel
Bernd Lohaus
Buitenmaatse grafiek op de grens
Co van Assema
Colin Lowe
De Verbeelding
De geur van hout
De muze als motor
Dick Fluitsma
Eddy Posthuma de Boer
Eelco Brand
Een ander mensbeeld
Emily Boekhout
Esko Mannikko
Felicien Rops
Franka Beijers en Marc Koreman
Geert van de Camp
Gerrit Sol
Gilbert and George
Grafiek
Guido Geelen
Guillaume Bijl
Hans Greep
Hendrik Nicolaas Werkman
Henk Visch
Het gegeven beeld
Jack Poell
Jacomijn den Engelsen
Jan Dibbets
John Koermeling
Jos Boetzkes
Kunst in Rijen
Lidwien Kraakman
Marc Nagtzaam en Eelco Veenman
Marie-Therese Colen
Martha van Meurs
Mattie Schilders
Miek en Harry Vlamings
Nicolas Dings
Noor de Rooy en Piet Vloemans
Opvattingen van schilderkunst
Otto Egberts
PJ Roggeband
Panamarenko
Paul Haentjes
Paul van der Eerden
Petra Boshart
Rosan Bosch
Ru van Rossem
Ruimte in de kunst
Sal Meijer
Sarah Lucas
Shelter
Simon Woudwijk
Soil and ceil
Surrealisme
Theo Kuijpers
Ton Slits
Tony Cragg
VBBKZN
Wat betreft Japan
Willem Adams
Willem de Kooning
Wouter van Riessen
Zomerbeelden
Zomeropstelling







Wat betreft Japan Delfts blauw is een cliche. Het is net als Volendam, klompen en Hansje Brinkers de vertrouwde en commercieel aantrekkelijke voorstelling die buitenlanders van Nederland hebben. En daarom gebruikt Hugo Kaagman het Delfts blauw als beeld in zijn schilderijen. Gewoon omdat het een cliche is. Omdat hij juist daardoor een diep verankerde voorstelling onderuit kan halen. In de expositieruimte van de NBKS in Breda hangt een enkele vierkante meters groot doek dat het aanzien heeft van een reusachtige Delfts Blauwe tegel. Het middenvlak is opgevuld nu eens niet met Nederlandse cliches, maar met Japanse. We zien naast en door elkaar bloesemtakken, geisha's, theehuizen, bergtoppen, godenbeelden, kortom de vaste ingredienten van het beeld dat wij, West-Europeanen, hebben van die exotische en gesloten cultuur. Hugo Kaagman schildert een dubbel cliche en dat zou als motief kunnen gelden voor de tentoonstelling As far as Japan, tegelijkertijd in Den Bosch en in Breda. As far as Japan is het initiatief van de Bossche kunstenaar Marjan Teeuwen die zelf gefascineerd door de Japanse cultuur, werk van een aantal Nederlandse kunstenaar bijeen wilde brengen die geinspireerd zijn door Japan. Die beeldend werk maken waarin de Japanse cultuur doorklinkt. Zeventien kunstenaars nemen met werk deel aan dit project (inclusief twee Japanse kunstenaars die in Nederland werken) dat een tentoonstelling oplevert verspreid over twee lokaties. Een oude villa aan de Verwersstraat in Den Bosch en de benedenhal van de NBKS in Breda. Zowel in Den Bosch waar veel meer werk hangt, als in Breda kom je veel cliches tegen, althans veel van de elementen die Hugo Kaagman op zijn doek samenvat. Kaagman speelt daarmee, net als Rob Scholte die hij heeft geassisteerd bij het miljoenenproject van het Holland Village in Nagasaki. Scholte heeft bij het beschilderen van een replica van Huis ten Bosch rijkelijk geput uit de beelden van onze geschiedenis en die in een nieuw verband tot leven gebracht. In handen van Scholte worden beelden tot iconen. En kan een tekst tot beeld worden. In Breda hangen twee doeken waarop hij Japanse karaktertekens heeft gepenseeld. Voor hen die het Japans niet meester zijn valt er niks te lezen en zijn de tekens alleen maar vorm en dus enkel visueel beeld. De Japanner zal eerder geneigd zijn dit als een mededeling te zien (Rob Scholte kennende een reclametekst of iets dergelijks) en eventueel dan pas als schilderij. Scholte, Kaagman, Harald Vlugt en op andere wijze ook Hooykaas/Stansfield spelen een intelligent spel met beelden. Er zijn daarnaast ook gewoon platte cliches te zien. Er zijn maar een paar kunstenaars die vanuit een zeer persoonlijke beleving van het Japanse hun werk maken. Een van de indrukwekkendste objecten is van Alexander Lichtveld die een ellipsvormige vloer van grijze keramische tegels heeft neergelegd waarop dikke donkere druppels de stilte van het grijs doorbreken. As far as Japan is tot 22 april te zien bij de NBKS, Reigerstraat 16, Breda en bij kunstenaarscollectief KW14, Verwersstraat 20, Den Bosch. Voor beide plekken geldt een openingstijd op di t/m zo van 1 tot 5 uur.