Antonietta Peeters Arie Berkulin Artis BOA 1 BOA 2 Beelden in Zoersel Bernd Lohaus Buitenmaatse grafiek op de grens Co van Assema Colin Lowe De Verbeelding De geur van hout De muze als motor Dick Fluitsma Eddy Posthuma de Boer Eelco Brand Een ander mensbeeld Emily Boekhout Esko Mannikko Felicien Rops Franka Beijers en Marc Koreman Geert van de Camp Gerrit Sol Gilbert and George Grafiek Guido Geelen Guillaume Bijl Hans Greep Hendrik Nicolaas Werkman Henk Visch Het gegeven beeld Jack Poell Jacomijn den Engelsen Jan Dibbets John Koermeling Jos Boetzkes Kunst in Rijen Lidwien Kraakman Marc Nagtzaam en Eelco Veenman Marie-Therese Colen Martha van Meurs Mattie Schilders Miek en Harry Vlamings Nicolas Dings Noor de Rooy en Piet Vloemans Opvattingen van schilderkunst Otto Egberts PJ Roggeband Panamarenko Paul Haentjes Paul van der Eerden Petra Boshart Rosan Bosch Ru van Rossem Ruimte in de kunst Sal Meijer Sarah Lucas Shelter Simon Woudwijk Soil and ceil Surrealisme Theo Kuijpers Ton Slits Tony Cragg VBBKZN Wat betreft Japan Willem Adams Willem de Kooning Wouter van Riessen Zomerbeelden Zomeropstelling
|
Wat betreft Japan
Delfts blauw is een cliche. Het is net als Volendam, klompen en
Hansje Brinkers de vertrouwde en commercieel aantrekkelijke
voorstelling die buitenlanders van Nederland hebben. En daarom
gebruikt Hugo Kaagman het Delfts blauw als beeld in zijn schilderijen.
Gewoon omdat het een cliche is. Omdat hij juist daardoor
een diep verankerde voorstelling onderuit kan halen. In de
expositieruimte van de NBKS in Breda hangt een enkele vierkante
meters groot doek dat het aanzien heeft van een reusachtige
Delfts Blauwe tegel. Het middenvlak is opgevuld nu eens niet
met Nederlandse cliches, maar met Japanse. We zien naast en
door elkaar bloesemtakken, geisha's, theehuizen, bergtoppen,
godenbeelden, kortom de vaste ingredienten van het beeld dat
wij, West-Europeanen, hebben van die exotische en gesloten
cultuur. Hugo Kaagman schildert een dubbel cliche en dat zou
als motief kunnen gelden voor de tentoonstelling As far as
Japan, tegelijkertijd in Den Bosch en in Breda.
As far as Japan is het initiatief van de Bossche kunstenaar
Marjan Teeuwen die zelf gefascineerd door de Japanse cultuur,
werk van een aantal Nederlandse kunstenaar bijeen wilde brengen
die geinspireerd zijn door Japan. Die beeldend werk maken waarin
de Japanse cultuur doorklinkt. Zeventien kunstenaars nemen
met werk deel aan dit project (inclusief twee Japanse kunstenaars
die in Nederland werken) dat een tentoonstelling oplevert
verspreid over twee lokaties. Een oude villa aan de Verwersstraat
in Den Bosch en de benedenhal van de NBKS in Breda.
Zowel in Den Bosch waar veel meer werk hangt, als in Breda kom
je veel cliches tegen, althans veel van de elementen die Hugo
Kaagman op zijn doek samenvat. Kaagman speelt daarmee, net als
Rob Scholte die hij heeft geassisteerd bij het miljoenenproject
van het Holland Village in Nagasaki. Scholte heeft bij het
beschilderen van een replica van Huis ten Bosch rijkelijk geput
uit de beelden van onze geschiedenis en die in een nieuw verband
tot leven gebracht. In handen van Scholte worden beelden
tot iconen. En kan een tekst tot beeld worden.
In Breda hangen twee doeken waarop hij Japanse karaktertekens
heeft gepenseeld. Voor hen die het Japans niet meester zijn
valt er niks te lezen en zijn de tekens alleen maar vorm en dus
enkel visueel beeld. De Japanner zal eerder geneigd zijn dit
als een mededeling te zien (Rob Scholte kennende een reclametekst
of iets dergelijks) en eventueel dan pas als schilderij.
Scholte, Kaagman, Harald Vlugt en op andere wijze ook Hooykaas/Stansfield
spelen een intelligent spel met beelden. Er
zijn daarnaast ook gewoon platte cliches te zien. Er zijn maar
een paar kunstenaars die vanuit een zeer persoonlijke beleving
van het Japanse hun werk maken. Een van de indrukwekkendste
objecten is van Alexander Lichtveld die een ellipsvormige vloer
van grijze keramische tegels heeft neergelegd waarop dikke
donkere druppels de stilte van het grijs doorbreken.
As far as Japan is tot 22 april te zien bij de NBKS, Reigerstraat
16, Breda en bij kunstenaarscollectief KW14,
Verwersstraat 20, Den Bosch. Voor beide plekken geldt een
openingstijd op di t/m zo van 1 tot 5 uur.
|