Archief Frits de Coninck
199319941995199619971998199920002001
't Tongerlohuys
Ad van Haandel
Anthony Caro
Arja Hop
Carel Blotkamp
Carel Visser
Carola Popma en Hans Klein Hofmeijer
De Tuin der Verbeelding
De tekening als omweg naar het beeld
Documenta 10
Dominique Ampe
Echtpaar Mols
Eigentijdse kunst uit China
Eigentijdse kunst uit Israel
Eigentijdse kunst uit Uganda
Figuratieve kunst
Galerie Esprit
Georges Vantongerloo
Giuseppe Penone
God in de Nederlandse beeldende kunst
Grafiek aan weerszijden van de grens
Hans Broek
Hans Broek 2
Henk van den Berg
Henri Jacobs
Het vernuft
Hubert Damisch
Jan Fabre
Jan Vanriet
Jan Vosters
Jean-Marc Spaans
John Koermeling
Klaas Gubbels
Korrie Besems
Kunst in 't Kijkhuis
Lebuin d'Haese en Paul Beckers
Loek Grootjans
Lokaal 01
Lokaal 01 - 2
MUHKA
Marcel Maeyer
Marion Lambert
Mark Outjers
Michael Kirkham
NBKS 1
NBKS 2
NBKS 3
NBKS 4
NBKS 5
Norbert Prangenberg en Herbert Hamak
Ossip
Piet Berghs
Rob Scholte
Ronald Zuurmond
Sal Meijer
Sint Joost
Sol Sneltvedt
Tijdloze geheimzinnigheid
Trudy Peeters en Rolf ter Veer
Vincent Mentzel
Vrouwelijke schoonheid
Wide White Space
William Speakman
Wim Delvoye
Yarre Stooker







Intellectuele kunst van Carel Blotkamp Helemaal aan het begin van de tentoostelling hangt als object aan de muur 'Painted word' en zeker op die plaats werkt het als een statement. De twee woorden zijn uit één ononderbroken blauwe draad gebogen en gemonteerd op een oranje ondergrond, die op zichzelf weer verdeeld is in zes kleine vlakken. Het object vat samen, nog voordat de tentoonstelling zich heeft kunnen ontvouwen, waar het werk van Carel Blotkamp over gaat. Over letters die tekens zijn en zo in de hand en van de beeldend kunstenaar tot een beeld worden. Letters die een woord vormen dat louter als beeldende vorm dient. Dat is het scherpe spel van de geest die de taal opzoekt, het instrument bij uitstek van het intellect, niet om een taalkundige boodschap te doen maar om via de omweg van de vorm een schilderkunstige betekenis te veroveren. Het woord waarvan Blotkamp zich bedient, is dus geen betekenaar die naar een vaststaande woordenboekbetekenis verwijst. Zijn woorden zijn eigenlijk alleen grafisch interssant. Blotkamp bedrijft per slot van rekening geen taalkunde of wetenschap maar schilderkunst. Wie in de kunst van Nederland is ingevoerd kent Carel Blotkamp (1945) vooral als wetenschapper en als publicist. Hij is tegenwoordig buitengewoon hoogleraar in de kunstgeschiedenis van de nieuwste tijd aan de Vrije Universiteit van Amsterdam. Van zijn hand zijn is een buitengewoon interessante detailstudie verschenen van Mondriaan, wiens belangrijkste exegeet hij is, en een belangrijke studie naar de beginjaren van De Stijl. Naast zijn wetenschappelijke arbeid is hij ook altijd beeldend kunstenaar geweest, maar toch mein of meer in de schaduw van. Hij is een beeldend kunstenaar die door nauwgezette studie en analyse van het werk van Mondriaan bij voorbeeld heel goed weet hoe de dingen gaan. Zijn werk getuigt voor alles van een sterk ontwikkeld vormbesef, hij weet wat cvompositie is, hoe je een beeldvlak opbouwt, hoe verf zich gedraagt. Hij stelt in zijn beeldend werk op een zeer heldere manier artistieke problemen aan de orde het werk van de kunstenaar aankleven. Zijn geschilderde objecten zijn buitengewoon doordacht en zijn tegelijkertijd gevoed door een grondeloos verlangen naar schoonheid. Intellectualiteit en esthetica, binnen die domeinen bevindt zich Carel Blotkamp als beeldend kunstenaar. De twee dominerende woorden zijn 'TOT' en 'TAT'. Wellicht isd het eenvoudiger om van een configuratie van letters te spreken, want, zoals gezegd, woorden in de gewone betekenis, met een eigen semantiek dus, zijn het niet. Met elk van die configuraties heeft hij een aantal schilderijen gemaakt. De letters zijn zo gevormd dat ze tezamen het hele beeldvlak vullen, steeds wisselend van kleur en van vorm. Ze zijn zo naast en/of onder elkaar geplaatst dat ze een hecht beeld vormen waarvan de grenzen samenvallen met de buitenkanten van de letters. Het dak van de T is de bovenkant van het schilderij. Door de overdachte afwisseling van kleur ontstaat er een soort van mozaïek dat door een losse schildershand toch voortdurend in beweging blijft. Uitgesproken esthetisch is het wandobject TOT: de twee T’s zijn uitgevoerd in koperen buizen waarvan de twee bovenkanten een doorloopende lijn vormen. Daartussen geklemd de O, een volmaakte cirkel die bestaat uit talloze blauwe vlinders van papier gemonteerd op hout. Het heldere, koude koper, recht van lijn en vorm, omarmt het raadselachtige nachtblauw van de kwetsbare vlinders. Het is hier dat vorm en een nieuwe inhoud elkaars onmisbare buur zijn. De vorm is eigenlijk minimaal: een horizontaal, twee verticalen en een cirkel. De betekenis reikt veel verder dan de optelsom van de geometrie en veel verder dan de optelsom van de letters in het woord TOT. De letters zijn bij Blotkamp tot louter grafische tekens geworden die in de hand van de kunstenaar een eigen en nieuwe vorm zijn. Kunsthandel Tegenbosch, Putterstraat 48, Heusden aan de Maas. Open vrijdag t/m zondag van 12 tot 5 uur en op afspraak (0416-662772). De tentoonstelling van werk van Carel Blotkamp duurt tot 9 juni.