Archief Frits de Coninck
199319941995199619971998199920002001
't Tongerlohuys
Ad van Haandel
Anthony Caro
Arja Hop
Carel Blotkamp
Carel Visser
Carola Popma en Hans Klein Hofmeijer
De Tuin der Verbeelding
De tekening als omweg naar het beeld
Documenta 10
Dominique Ampe
Echtpaar Mols
Eigentijdse kunst uit China
Eigentijdse kunst uit Israel
Eigentijdse kunst uit Uganda
Figuratieve kunst
Galerie Esprit
Georges Vantongerloo
Giuseppe Penone
God in de Nederlandse beeldende kunst
Grafiek aan weerszijden van de grens
Hans Broek
Hans Broek 2
Henk van den Berg
Henri Jacobs
Het vernuft
Hubert Damisch
Jan Fabre
Jan Vanriet
Jan Vosters
Jean-Marc Spaans
John Koermeling
Klaas Gubbels
Korrie Besems
Kunst in 't Kijkhuis
Lebuin d'Haese en Paul Beckers
Loek Grootjans
Lokaal 01
Lokaal 01 - 2
MUHKA
Marcel Maeyer
Marion Lambert
Mark Outjers
Michael Kirkham
NBKS 1
NBKS 2
NBKS 3
NBKS 4
NBKS 5
Norbert Prangenberg en Herbert Hamak
Ossip
Piet Berghs
Rob Scholte
Ronald Zuurmond
Sal Meijer
Sint Joost
Sol Sneltvedt
Tijdloze geheimzinnigheid
Trudy Peeters en Rolf ter Veer
Vincent Mentzel
Vrouwelijke schoonheid
Wide White Space
William Speakman
Wim Delvoye
Yarre Stooker







Galerie Van Nuland Er is sinds half december een nieuwe galerie in Breda. Aan de Mauritsstraat in wat vroeger een gewone winkel was, zijn Dominique Ampe en zijn partner Fleur Zee een galerie begonnen, een avontuur dat in Breda te weinig ondernomen wordt. Zo'n initiatief is alleen daarom al welkom. De echte betekenis van de galerie zal moeten blijken als er een programma zichtbaar wordt, als duidelijk is voor wat voor soort kunst de mensen staan die de onderneming beginnen. Daarbij spelen een aantal heel concrete beslisingen een rol die het imago van de galerie kleuren: op welke plaats begin je, hoe stel je tentoon, hoe presenteer je jezelf, welke kunstenaars nodig je uit ofwel voor welke artistieke mentaliteit kies je? En de meest platvloerse factor maar wellicht de meest beslissende: is er voldoende financiele grondslag om werkelijk professioneel te werken en het vol te houden. Hoe dan ook, er is een nieuwe galerie in Breda waar de laatste jaren alleen maar ruimtes verdwenen zijn.̀̀Dominique Ampe is docent aan de kunstacademie Sint Joost en afkomstig uit Antwerpen. Het is uitdrukkelijk zijn bedoeling om in ieder geval ook Belgische kunst te tonen en dat is op zich al een goede intentie. De beeldende kunst in Belgie heft zich deze eeuw langs andere lijnen ontwikkeld dan de kunst in Nederland en dat is op alle niveaus zichtbaar. Heel globaal zou je kunnen zeggen dat in de Belgische beeldende kunst een sterke literaire traditie bestaat, een grote aandacht voor het verhalende element. De Nederlandse kunst daarentegen kent een sterke formele traditie die via Mondriaan teruggaat op Vermeer en Saenredam. Het is de visie die de werkelijkheid benadert als een samenstel van vormen die op het schilderdoek een eigen werkelijkheid scheppen. Natuurlijk is dat erg beknopt en generaliserend vastgesteld en zijn er tal van kunstenaars die het onderscheid ongeldig maken. Maar in hoofdlijnen is het verschil wel degelijk zichtbaar en daarmee bruikbaar. Als galerie Van Nuland metterdaad ook Belgische kunst in Breda presenteert, en dat is kennelijk de bedoeling gezien het plan tot uitwisseling met een Vlaamse collega-galerie, dan doet ze iets wat iets toevoegt aan het bestaande aanbod in Brabant. In de eerste presentatie is dat al enigszins het geval. Er is werk van Pierre Courtois en John Quivron uit Belgie, naast grafisch werk van de Nederlander Hans Laban. ̀̀De meeste plaats aan de muren wordt in beslag genomen door werk van Dominique Ampe zelf. Een galeriehouder die op de openingstentoonstelling zijn eigen werk presenteert. Hij werkt in een combinatie van technieken, zowel schilderkunstig als grafisch. Het recente werk is naar een vast stramien gemaakt: hij maakt een tekening in een bepaalde techniek waarbij het onderscheidend element de eigen aard van is van het medium waarmee de lijnen zijn neergezet. Een potlood levert een andere lijn op dan krijt met een andere intensiteit en uiteindelijk een ander beeld. Het werk krijgt een uitgesproken illustratief karakter doordat hij gebruikte potloodtechniek in de marges van het beeld uit te beelden, inclusief schaduwlijnen. Zo ontstaat de illusie van een werkelijkheid. Galerie Van Nuland, Mauritsstraat 3, Breda. Open van donderdag t/m zondag en op afspraak (076-5144212). De openingstentoonstelling duurt tot 23 februari.