Archief Frits de Coninck
199319941995199619971998199920002001
't Tongerlohuys
Ad van Haandel
Anthony Caro
Arja Hop
Carel Blotkamp
Carel Visser
Carola Popma en Hans Klein Hofmeijer
De Tuin der Verbeelding
De tekening als omweg naar het beeld
Documenta 10
Dominique Ampe
Echtpaar Mols
Eigentijdse kunst uit China
Eigentijdse kunst uit Israel
Eigentijdse kunst uit Uganda
Figuratieve kunst
Galerie Esprit
Georges Vantongerloo
Giuseppe Penone
God in de Nederlandse beeldende kunst
Grafiek aan weerszijden van de grens
Hans Broek
Hans Broek 2
Henk van den Berg
Henri Jacobs
Het vernuft
Hubert Damisch
Jan Fabre
Jan Vanriet
Jan Vosters
Jean-Marc Spaans
John Koermeling
Klaas Gubbels
Korrie Besems
Kunst in 't Kijkhuis
Lebuin d'Haese en Paul Beckers
Loek Grootjans
Lokaal 01
Lokaal 01 - 2
MUHKA
Marcel Maeyer
Marion Lambert
Mark Outjers
Michael Kirkham
NBKS 1
NBKS 2
NBKS 3
NBKS 4
NBKS 5
Norbert Prangenberg en Herbert Hamak
Ossip
Piet Berghs
Rob Scholte
Ronald Zuurmond
Sal Meijer
Sint Joost
Sol Sneltvedt
Tijdloze geheimzinnigheid
Trudy Peeters en Rolf ter Veer
Vincent Mentzel
Vrouwelijke schoonheid
Wide White Space
William Speakman
Wim Delvoye
Yarre Stooker







Jan Vanriet De Antwerpenaar Jan Vanriet (1948) is een oude bekende, alleen niet in Nederland. Jarenlang heeft hij bij de internationaal georiŽnteerde galerie Lens Fine Arts in Antwerpen zijn werk getoond, en is van daaruit bij diverse grote tentoonstellingen in het buitenland betrokken geraakt. Het is voor de eerste keer dat iets van zijn werk in Nederland te zien is. Galerie Molenaars in Breda toont vijf grote schilderijen en zes kleinere werken op papier, van min of meer recente datum. Een kleine presentatie die de moeite van het zien waard is. Alleen al om de eigenzinnige wijze waarop Vanriet met de techniek omgaat. Het onderscheid tussen schilderij en werk op papier is in zijn geval dan ook eigenlijk ongeldig. Wat wel zeker is, dat is dat hij schildert, tekent en drukt. En liefst in combinatie binnen een werk. Vanriet is een kunstenaar die men academisch zou kunnen noemen. Niet in de zin dat hij stijf en voorspelbaar volgens de voorgeschreven wegen werkt, maar bedoeld vanuit de grote beheersing van de materiŽle kant van het vak. In zijn vroegere tekeningen heeft hij dat altijd getoond. Zijn tekeningen waren beheerst en er altijd op gericht een vorm te ontwikkelen. Het potlood was heel duidelijk ook een potlood en hij deed er alles aan om de typische kwaliteiten van dat potlood met die bepaalde hardheidsgraad zo karakteristiek mogelijk te gebruiken. Zo ging hij ook altijd met kleur om en met papier. De wereld die hij tekende was verhalend, literair van aard en nog sterk aan een concrete voorstelling gebonden. Die voorstelling is vrijer en losser geworden, het gebruikte materiaal is meer divers van soort geworden, maar wat gebleven is, dat is de beheersing van de techniek. Jan Vanriet laat in die paar werken die bij Molenaars hangen, zien dat hij de materiŽle mogelijkheden tot op de grens onderzoekt. Van het Koreaanse papier waarop zijn grote schilderingen zijn gemaakt, maakt hij tot op het bot gebruik. Hij werkt met een wisselende combinatie van tekenen, aquarelverf, gouache, krijt, fragmenten van linosneden en vooral ook de structuur van het papier zelf. Sommige werken doen in de verte lijken op hert werk van de grote Duitser Sigmar Polke die als geen ander de technische mogelijkheden van de eigentijdse schilderkunst heeft onderzocht en verruimd. Zijn onconventionele verbindingen van bekende technieken levert een alchimie op die vervolgens een nieuw beeld voortbrengt. Zoiets is er in zekere zin ook bij Jan Vanriet aan de hand. Een groots voorbeeld van zijn technische en beeldend vermogen is bij voorbeeld te zien in de enkele jaren geleden gerestaureerde Bourla-schouwburg in Antwerpen, een schitterend 19de-eeuws theater, waarin Vanriet vier grote plafondschilderingen heeft gemaakt. De grote schilderijen bij Molenaars zijn gemaakt op Koreaans Hanji-papier. Grof van vezel en dus van structuur, dik en vooral heel sterk. Een uitmunde srager van de kleuren waarmee Vanriet schildert. Een van zijn mooiste daar is het werk 'Uit de tempel' uit 1993 dat heel ingehouden en abstract is, zacht van kleur, sterk van beeld. De rode bollen drijven in formatie over het vlak, omzeilen een obstakel waarin cijfers in spiegelbeeld staan en de bijna gestempelde afdruk van een bok. De ruimte is leeg en onwerkelijk: nergens weet je of het boven of onder is, lucht of water. Het is een overtuigende schildering en misschien is dat wel voldoende. Galerie Molenaars, Ginnekenweg 79, Breda. De presentatie van Jan Vanriet is daar te zien tot eind maart op woensdag t/m vrijdag van 13.00 tot 17.30 en op zaterdag van 11.00 tot 17.00 uur.