Archief Frits de Coninck
199319941995199619971998199920002001
't Tongerlohuys
Ad van Haandel
Anthony Caro
Arja Hop
Carel Blotkamp
Carel Visser
Carola Popma en Hans Klein Hofmeijer
De Tuin der Verbeelding
De tekening als omweg naar het beeld
Documenta 10
Dominique Ampe
Echtpaar Mols
Eigentijdse kunst uit China
Eigentijdse kunst uit Israel
Eigentijdse kunst uit Uganda
Figuratieve kunst
Galerie Esprit
Georges Vantongerloo
Giuseppe Penone
God in de Nederlandse beeldende kunst
Grafiek aan weerszijden van de grens
Hans Broek
Hans Broek 2
Henk van den Berg
Henri Jacobs
Het vernuft
Hubert Damisch
Jan Fabre
Jan Vanriet
Jan Vosters
Jean-Marc Spaans
John Koermeling
Klaas Gubbels
Korrie Besems
Kunst in 't Kijkhuis
Lebuin d'Haese en Paul Beckers
Loek Grootjans
Lokaal 01
Lokaal 01 - 2
MUHKA
Marcel Maeyer
Marion Lambert
Mark Outjers
Michael Kirkham
NBKS 1
NBKS 2
NBKS 3
NBKS 4
NBKS 5
Norbert Prangenberg en Herbert Hamak
Ossip
Piet Berghs
Rob Scholte
Ronald Zuurmond
Sal Meijer
Sint Joost
Sol Sneltvedt
Tijdloze geheimzinnigheid
Trudy Peeters en Rolf ter Veer
Vincent Mentzel
Vrouwelijke schoonheid
Wide White Space
William Speakman
Wim Delvoye
Yarre Stooker







Lokaal 01 De eerste presentaties van het nieuwe jaar in Lokaal 01 zijn dun. De meest intrigerende bijdrage hangt in de gang beneden. Het is een lijst van 1000 Engelse woorden genomen uit 'Thesaurus of English Words and Phrases' van P.M.Roget, een bijzonder woordenboek uit 1883. Het bijzondere schuilt niet zo zeer in het abstracte karakter van de begrippen maar veel meer in het feit dat elk begrip altijd naar een ander begrip uit deze woordenschat verwijst. Als je eraan begint, kom je er dus niet meer uit, tenzij andere omstandigheden dit bepalen. Aan dit lexicologische systeem van woorden is feitelijk geen ontsnappen aan. Elke kunstenaar die in 1997 in lokaal 01 werkt en tentoonstelt, kiest een begrip uit de 1000 woorden tellende lijst, waarmee dat begrip van een beeld wordt voorzien, zonder dat dat beeld een illustratie van de betekenis wordt. Al die keuzes tezamen vormen een lang en onvoorspelbaar lint door het woordenlabyrint van Roget. Beneden in de grote zaal exposeert de Friese kunstenaar Machiel Braaksma zijn merkwaardige 'Cacadoebeelden', mobiele beelden. Cacadoe is een woord dat niet bestaat maar dat zich in de bedoeling van Braaksma een betekenis moet verwerven in de visuele communicatie met de kijker. Dat ongeveer is de opzet. De mobiliteit heeft dan met name een figuurlijke betekenis: het ontwikkelen van betekenis is een beweging op zich zelf. Daarbij toont hij op een tv-scherm een 8 mm-animatiefilmpje waarop kleine, onbestemde vormpjes zich kriskras over de vloer bewegen. Dat is een mobiel gelegenheidsbeeld ter bevordering van het begrip Cacadoe. Dat zal ongetwijfeld het geval zijn, maar visueel oninteressant is het allemaal wel. Lokaal 01, Kloosterlaan 138, Breda. De presentatie duurt tot 16 maart en is van donderdag t/m zondag toegankelijk van 1 tot 5 uur.