Archief Frits de Coninck
199319941995199619971998199920002001
't Tongerlohuys
Ad van Haandel
Anthony Caro
Arja Hop
Carel Blotkamp
Carel Visser
Carola Popma en Hans Klein Hofmeijer
De Tuin der Verbeelding
De tekening als omweg naar het beeld
Documenta 10
Dominique Ampe
Echtpaar Mols
Eigentijdse kunst uit China
Eigentijdse kunst uit Israel
Eigentijdse kunst uit Uganda
Figuratieve kunst
Galerie Esprit
Georges Vantongerloo
Giuseppe Penone
God in de Nederlandse beeldende kunst
Grafiek aan weerszijden van de grens
Hans Broek
Hans Broek 2
Henk van den Berg
Henri Jacobs
Het vernuft
Hubert Damisch
Jan Fabre
Jan Vanriet
Jan Vosters
Jean-Marc Spaans
John Koermeling
Klaas Gubbels
Korrie Besems
Kunst in 't Kijkhuis
Lebuin d'Haese en Paul Beckers
Loek Grootjans
Lokaal 01
Lokaal 01 - 2
MUHKA
Marcel Maeyer
Marion Lambert
Mark Outjers
Michael Kirkham
NBKS 1
NBKS 2
NBKS 3
NBKS 4
NBKS 5
Norbert Prangenberg en Herbert Hamak
Ossip
Piet Berghs
Rob Scholte
Ronald Zuurmond
Sal Meijer
Sint Joost
Sol Sneltvedt
Tijdloze geheimzinnigheid
Trudy Peeters en Rolf ter Veer
Vincent Mentzel
Vrouwelijke schoonheid
Wide White Space
William Speakman
Wim Delvoye
Yarre Stooker







Mark Outjers: een jong talent Op de zolder van De Beyerd is nu plaats gemaakt voor Mark Outjers, een opmerkeljk beeldend kunstenaar. Het is de tweede aflevering in de reeks Lightning, een serie kleine presentaties in de besloten ruimte van de Beyerdzolder die het licht doen schijnen op het werk van een jonge Nederandse kunstenaar. Twee maanden geleden was dat William Speakman, nu is dat Mark Outjers. Geboren in 1967 in Heerlen, opgeleid in Arnhem. Het werk dat hij toont is van een ongelooflijke samenhang. Een geheel van kleine werken in onorthodoxe technieken, toverballen in een vitrine en als hoofdpersoon in het drama: een zwarte japon aan het plafond. Alles verwijst hier naar alles, en de sleutel om het spel te ontcijferen is het embleem dat op de japon prijkt: het Lorenzo Lotto-embleem. Outjers verleende deze naam aan het onbeweeglijke punt dat hij ooit ontdekte in een schilderij van de vroeg-renaissancist Lorenzo Lotto in de Accademià in Venetië. Wat zo’n punt ook is, het wordt een fixatiepunt dat alle aandacht naar zich toetrekt en een schilderij een eigen soort van samenhang verleent. Het moet zoiets zijn als het verdwijnpunt in de kerkinterieurs van Saenredam, of en dan van veel magischer betekenis, als het ei dat aan een lange draad hangt in de lege kerkruimte boven het hoofd van madonna met het kind op het schilderij van Piero della Francesca. De onderste helft madonna, kind en heiligen, de hele bovenste helft van de ruimte wordt bepaald door het raadselachtige ei waarop het oog zich fixeert. Een andere bron in de kunstgeschiedenis is de bolle spiegel op de achtergrond van het Arnolfiniportret van Jan van Eijk. Zoiets moet Outjers ook bedoelen want niet voor niks heeft hij een afdruk van dat schilderij in het venster gemonteerd naast de trap die naar de zolder leidt waar de kunstenaar zijn eigen gesloten wereld heeft opgebouwd. De intieme wereld waar alles met alles samenhangt en bijeen wordt gehouden door een magisch punt: het Lorenzo Lotto-embleem. Het werkt als een oog dat gaat over het kijken en bekeken worden. Het besef van tijd en ruimte wordt samengebald in één zo’n punt dat midden op de zwarte japon prijkt en terugkomt in elk werk van Outjers. We zien in totaal zo’n negen werken in de meest diverse materialen: olieverf op MDF, op tentzeil, sheets, paneel, doek, linnen. Daarnaast zien we een vitrine met toverballen, alsof het magische, denkbeeldige punt een materiële vorm heeft aangenomen en tastbaar bestaat. Wat Outjers laat zien is verrassend door het hermetische karakter van de wereld die hij enscèneert. Een wereld waarin de dingen een onuitgesproken betekenis hebben. Verrassend ook doordat je je als kijker weggevoerd wordt naar een toestand waarin de grens tussen heden en verleden niet meer bestaat. Alles is geschiedenis en geschiedenis is nu. Wellicht daarom schrijft hij zo nadrukkelijk en voluit op een klein schilderij dat hij Optical Consciousness noemt het jaartal negentienhonderdzesennegentig. De ruimte van het beeld wordt door de tijd in beslag genomen. Zo overdacht en tegelijk in zichzelf gekeerd is dit werk van de onbekende Mark Outjers. Mark Outjers/Black Velvet in De Beyerd tot 14 juli. Open dinsdag t/m vrijdag van 10 tot 5 uur, zaterdag en zondag van 1 tot 5 uur.